Jump to content

Ruger 10/22, ettermarkedsløp. Hvilke?


jmosbakk

Recommended Posts

Er det noen her inne som har erfaring med forskjellige løp til Rugeren?

 

Kan man f.eks rettferdiggjøre de 2000,- ekstra man må betale for Volquartsen kontra Adams & Bennett? (A&B er vel forøvrig produsert av Green Mountain)

KIDD er vel enda dyrere? (hvem selger disse her til lands?)

 

Hvilket gir mest bang for the buck?

Hva er fornuftig til presisjonsskyting på et nivå eller to under BR50 eliten?

 

Noen vil kanskje også si at originalt (og da spesielt target) er mer enn godt nok, men la oss ta utgangspunkt i ettermarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kun vært eier av en 10/22 i ei uke, men skjøt med den i benk og den sprer ikke nevneverdig med originalløpet (standard løp, ikke bull).

Skjøt med den på 25m og den samlet på en 5 kroning.

 

Når det gjelder ettermarkedsløp,

 

Jeg har selv veldig lyst på dette, men orker ikke den lange veien for å importere et.

 

http://www.brownells.com/.aspx/pid=3191 ... YLE-BARREL

Link to comment
Share on other sites

For BR er jeg ikke sikker på at 10/22 er veien og gå. Uansett ambisjonsnivå. Det er nok lettere å få utmerket presisjon i en CZ eller Sako. Det originale 10/22 løpet kan være utrolig bra (for en halvauto å være), gitt at du gir det rett ammo.

 

Når du sier 5-kroning, Rausheim, antar jeg at det er DIN samling, og ikke børsa. Ellers må du seriøst skifte ammo. Med litt forskning på ammo kommer 10/22 target ned på en 10-øring på 50m. Og den bør få 10 skudd INNENFOR 5-kroningen på 100m.

 

Jeg har ikke testet ettermarkedsløp på min. Ærlig talt tror jeg ikke det er noe å hente der.

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg tydeligvis ordlagt meg forferdelig dårlig.

Det var aldri snakk om BR presisjon, jeg skrev ett eller to nivå under. Skjønner at det kan være vanskelig å tyde, men jeg mener da god presisjon, men forventer ikke BR nivå.

Om 10/22 er veien å gå for å ha et verktøy for BR blir da uvesentlig selv om amerikanerne bruker de der også.

 

Jeg presiserte vel også at jeg hadde satt pris på innspill om ettermarkedsløp fremfor diskusjonen om det er bortkastede penger eller ikke.

 

Så hvis noen har innspill rundt topic så hadde det vært flott.

Link to comment
Share on other sites

Når du sier 5-kroning, Rausheim, antar jeg at det er DIN samling, og ikke børsa. Ellers må du seriøst skifte ammo. Med litt forskning på ammo kommer 10/22 target ned på en 10-øring på 50m. Og den bør få 10 skudd INNENFOR 5-kroningen på 100m.

 

Har du noe bilde av dette? 5-kroningen er 26mm, og det skal godt gjøres å sette 10 skudd innenfor her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt stående på 25m sammen med kikkertsikte og samlet 9 skudd på en 5 kroning.

 

Det siste skuddet gikk til helvete pga en f*****t mygg som bet meg i øyeblikket jeg trakk av :evil:

 

Når det gjelder ammo, så synes jeg thunderbolt er mye bedre enn CCI (som jeg skjøt den samlingen med) og har ikke fått testet presisjonen skikkelig med thunderbolt. Veldig lett å skyte masse og fort når man har halv-auto :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir jo noe annet. Da jeg testet ammo til 10/22 fant jeg jo mange som ikke samlet såpass med tofot og støtte engang. Og det bringer det hele tilbake til topic.

 

Vil en ettermarkedspipe være mindre kilen i forhold til ammo, eller er det andre forhold som styrer dette? (sluttstykke?)

De testene jeg leste angående slike piper var veldig gamle. Jeg har ikke sett en pipetest med flere piper opp mot hverandre av nyere dato. Konklusjonen der var at Clark og Volquarsten pipene gikk betydelig bedre med all testet ammo enn fabrikkpipa. Spesielt Lapua, men det er vel fordi de har noe av den aller beste ammoen i verden uansett.

 

Dette er da matchpiper sammenlignet med den tynne originalpipa, ikke targetutgaven. Jeg vil tro at slike piper følger samme mønster som andre piper (ala Sauer). Dyre piper er stort sett bedre enn billige, men du vil finne avvik. En dyr pipe kan også "gå dårlig", men sjansen for en veldig god pipe øker med økt kvalitet/pris.

 

Her er en test av ammo, der de bruker 2 utgaver 10/22. En med Lilja og en med Volquarsten. Du kan jo prøve å tyde tabellene og se om det er forskjell på de som kan påvises. Etter det jeg kan se er det ammoen som bestemmer her. Det som går godt i en går ikke nødvendigvis godt i en annen, og omvendt.

http://www.accuratereloading.com/22rf.html

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i en 10/22 rett ut av esken varierer fra god til hårreisende dårlig. Jeg har gravd meg godt ned i denne materien da jeg bygget om min, her er noen betraktninger.

Løpet er bare en faktor. Originalløpene er ganske romslig kamret - dette kan gi dårligere presisjon, men gjør den mindre kilen på funksjonering. Løp fra Volquartsen, Lilja, Shilen, Kidd etc. er matchkamret, altså trange. Disse løpene er også bedre polert innvendig enn originalløpene.

Men der er andre faktorer som er viktigere enn selve løpet:

- Løpsopphenget er ikke optimalt, løpet har et sylindrisk parti som settes inn i låskassen og holdes på plass av en pressblokk festet med to skruer. Originalløpene er ofte romslig tilpasset i denne fatningen, altså slark mellom løp og låskasse. Matchløp leveres vanligvis oversized og kan enten presses på plass eller slipes til tight passning. Den originale pressblokken er i støpegods og kan sprekke hvis skruene dras for hardt til. Bl.a. Volquartsen leverer maskinerte blokker i stål, det finnes også løsninger som gir løpet ekstra støtte i høyderetningen. Hovedproblemet med slark mellom kasse og løp er at kikkertmontasjen originalt står på kassen. For åpne sikter er dette uten nevneverdig betydning.

- Volquartsen har en kikkertskinne som monteres på løpet og strekker seg bak over låskassen, denne eliminerer spillet mellom løp og kasse, men den krever .920" sylindrisk profil. Volquartsen sine matchløp er originalt boret og gjenget for denne skinnen, andre krever børsemakerarbeid.

- Løpet på en 10/22 skal ha kontakt med skjeftet, men originalt har skjefteskruen en skive til å ta iimot strammingen i den ene enden og bare skjeftematerialet mellom op til låskassen. Skjeftematerialet er ikke veldig solid, så med mindre skruen tightes med momentnøkkel er man omtrent garantert forskjellig press på løpet for hver gang den har vært ute av stokken. En beddesøyle rundt skjefteskruen løser dette problemet.

- Å bytte sluttstykket har ikke mye for seg med mindre du skal skvise ut siste rest av presisjonspotensiale. I prakrtisk bruk har du mer igjen for å tune avtrekket. Skal du skifte sluttstykket, gå for samme fabrikat som løpet.

 

Hvis alle punktene over gjennomføres får du presisjon i toppklassen, men det koster både ppenger og innsats. Et eksempel på en extreme makeover finner du i prosjekttråden min her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=54598

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kiling på halv-auto generelt er det ikke løpet som pleier å være synderen.

22lr halv-auto er spesielt utsatt for følgende:

 

- Sluttstykket er full av gammel gukk. Problemer med å avfyre selve skuddet og at brukt hylse blir ikke kastet ut.

- Tappen som fører patronen fra magasinet til kammeret er full av gukk. Våpenet vil da kile seg noe helt for %!"#%% da patronen vil få en dårlig vinkel eller en altfor god vinkel.

- Magasinet. De sier at rugeren liker best originalmagasinet, har ikke fått testet 25skuddsmagasin enda (skal teste senere i dag).

- Magasinet #2. Enkelte våpen liker at du pusser magasinet også. Har hatt en del våpen i mine hender som kiler seg hele tiden. Pusse lippen og kantene som går inn i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

mitt våpen er rett ut av esken, men demonterte det fullstendig rett i stad og tok en grundig puss.. det jeg merker er at det i kjent rugerstil er helt revva finish både på sluttstykket og i låsekassen.. tenker den skal få seg en omgang med polering.. så det går litt smootere.. vil tro at det vil hjelpe på funksjons sikkerheten.

Link to comment
Share on other sites

Sånn til info: Testet rugeren med et butler creek magasin. (gammelt magasin jeg lånte av en kompis).

 

de 4-5 første kulene i magasinet kom altfor fort ut av magasinet og ble stående på høykant inne i låskassa.

 

De resterende 20-21 skuddene gikk som bare juling. Testet magasinet 3 ganger. 1 gang presisjonsskyting, 1 gang ved å kjøre full-auto hastigheter og 1 gang med 3 skudd "burst".

 

Jeg har 2 BX25-magasiner som ligger å venter på meg om ca 30 minutter på postkontoret :mrgreen: disse er stållepper i motsetning til plastikleppene på det jeg lånte.

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke bli skuffet over 25BX magasinene... Disse panker og går i 10/22 min jeg tror jeg nærmer meg 2k skudd nå siden mai så det er minimalt med problemer til disse...

Det er helt klart magasiner med stål lipper som er veien å gå.

Jeg har også en tønne av Black dog machine. Dog er dette ett 50 skudds med plast lipper. og her kan jeg gå en 7-8 skudd med vanlig skuddtakt. alt av hvordan du ladet magasinet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg forglemte meg litt, er Butler Creek jeg kjøpte. Men med stål-lepper. Fikk de i dag og skal teste i morgen.

Er ikke helt den store fan'en av plastikmagasin til 22lr.

 

Men uansett, har man et magasin på 25skudd eller magasin/trommel på 50skudd, så er det ikke noe stort problem om man må ta et ekstra ladegrep pga en gal patron/kiling. Dette kan man regne med i andre våpen også.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å holde fingrene av fatet. Måtte leke litt med de.

 

En stor forskjell, er at på plastikvarianten (den jeg lånte) så mangler det liksom noe på lippen. Noe som har blitt lagt til på senere modeller?

Fjæra er heller ikke så slakk på disse nye jeg fikk.

 

En annen stilig ting, på butler creek magasinene kan man sette de sammen :mrgreen: etter 25 skudd så tar man det bare ut og snur det, vips 25 nye. Genialt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...