Jump to content

Hvordan håndtere kaninslakt?


jjrckd

Recommended Posts

Er mye kanin i området hvor jeg bor. Har derfor snakket med grunneier og fått tillatelse til å jakte fra 10/9. Lurer derfor på om noen har erfaring med hvordan jeg bør håndtere kaninen etter skudd. Vanligvis flår en jo kaninen før en tar ut innvollene men ser for meg at det er litt lite hygienisk å bære rundt på en flådd kanin i 2 - 3 timer. Er det bedre å ta ut innvollene og beholde pelsen på (som man gjør med en hare) eller kan jeg rett og slett henge kaninen bakpå sekken og gjøre opp dyret etter at jeg har kommet hjem (som man jo gjør med gås og andre gressetere som er langt større enn en kanin)?

Link to comment
Share on other sites

ville gått frem på samme måte som hare:

 

Klem på nedre del av magen for å presse ut urin.

Sprett opp, dra ut. unngå punktering av urinblære og at tarminnhold forurenser kjøttet.

Lurt å ha vann i nærheten, blir fort litt blod, greit å kunne skylle hendene.

Putt inn noe furu/granbar for lufting og heng på sekken, så flår du når du kommer hjem

Link to comment
Share on other sites

Selve "jakten" er strengt tatt ingen utfordring. Er bare å spasere innpå til lagelig hold og gi de et skudd i hodet. Litt som å jakte fjellryper på en godværsdag, ikke særlig sportslig.

 

Ut fra en norsk tenkemåte på slakting tenkte også jeg i utgangspunktet at det beste er å gjøre opp kaninen med en gang (ut med vom, inn med kvister, behold frakken på). Tenkte dette helt til jeg i går lekte med ideen å sette ut snarer noe som jo er en vanlig måte å fange kanin på rundt om i verden. Kom da på at kaninen da nødvendigvis blir liggende død en god stund før den gjøres opp og spises. Når dette er godt nok for verden må det da funke for oss nordmenn også?

 

Hvorfor ønsker jeg ikke å gjøre opp kaninen med en gang? Ingen annen grunn enn at det er veldig renslig å slakte kanin slik kanin normalt slaktes også er det jo behagelig å gjøre dette hjemme hvor man har alle fasiliteter.

Link to comment
Share on other sites

Kommer du deg hjem og får vomma ut innen en halvtime, såfremt det ikke er varmt ute, så kan du jo sikkert vente litt med jobben. Å vomme ut i naturen på stedet er ikke urenslig om man gjør det riktig. Jo raskere nedkjøling, desto bedre. Og rask nedkjøling = åpne opp og ut med innmaten. Frakken kan henge på til du kommer hjem, eller til den er ferdig mørnet også om du vil.

Link to comment
Share on other sites

går sikkert fint om du venter til du kommer hjem også, spesiellt ved hodeskudd.. Grunnen til at hare bør gjøres opp med en gang er vell at den vanligvis skytes med hagle, og derfor større sjangs for at kjøttet forurenses hvis det går noen hagl inn i vomen.. Tror i hvert fall det er det som er tanken, uten at jeg skal si noe sikkert...

Ville ikke flådd i felten, da det fort blir mye rusk og rask som kleber seg noe jævlig til skrotten.

Link to comment
Share on other sites

Utvomming og rask nedkjøling er først og fremst for å hindre uønsket bakterievekst, som starter i løpet av få minutter. Selvsagt gjør det ikke saken bedre om vom- og tarminnhold kommer ut i bukhulen, da er det ekstra viktig å vomme ut med én gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...