Jump to content

Rådyr(bukkerifle) i 243 win ?


OnklMartin

Recommended Posts

Noen som har brukserfaring med dette ? Har rifle i 30-06 og kombi, men har av en eller annen grunn brått fått lyst på en t3 i grs ! :roll: Må bare ha noe nytt :P

 

Åssen er dette kaliberet på rådyr ? Eller er det totalt unødvendig siden jeg alt har 30-06 ??

Link to comment
Share on other sites

Ingen våpen er unødvendig. Har skutt noen rådyr etterhvert med 243win og det et veldig greit kaliber til det bruket. For min del har det blitt litt vanskeligere og benytte den riflen siden vi har jakt på hjorten kombinert med rådyr til og med lille julaften. Men nå er reglene engang slik at her på berget er ikke dette kaliberet godkjent på hjort, selv om andre land har godkjent det. Men synes absolutt du skal handle deg rifle i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Kulene trenger ikke nødvendigvis være tunge, du har jo barnes. Men med vanlige kuler ville jeg brukt noe soldig og tungt noe. Kommer ann på om du lader selv og hva som finnes av utvalg av fabrikkladet for det har ikke jeg oversikten over.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke barnes kuler sikter du til da ? Brukte 7x57R på rådyrjakt i fjor med noe billig fabrikk ammo som blodslo og ventilerte hele rådyrskrotten. Men på andre siden så er det jo ikke all verden av kjøtt som går tapt hvis du ser det sånn. Takk for svar så langt guttær :)

Link to comment
Share on other sites

Har en 243 kaliber selv og kommer mkn første bukkejakt i møte i år. Patronen jeg har valgt å satse på er Federal fusion. Den går godt i børsa mi i alle fall. Skøyt en rev med 85grs Barnes TTSX i vinter med samme våpen og det var knall og fall. Utgangshull på en litt stor 5kroning.

Ellers synes jeg kaliberet er utrolig deilig å skyte med, lite rekyl og meget god presisjon. Neste steg er å begynne med hjemmelading for å få litt bredere utvalg av kuler samt litt billigere ammo.

Kan anbefale kaliberet i alle fall

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med 243 på rådyr i 10år, og var storfornøyd. Eneste grunn til at jeg gikk bort fra det var at jeg fikk mulighet til å jakte hjort i samme terrreng. Men savner 243`n. Han jeg kjøpte denne av, hadde skutt et 3sifret antall hjort med den. Jeg gikk over til 6,5 på rådyr og hjort. Vurderer fremdeles å skaffe 243 til rein bukkejakt.

 

Jeg brukte Speer Grand-Slam kuler, og fikk meget pene slakt.

 

Bladet Jeger bikkje & børse kåret en gang 243 til tidenes rådyr kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...