Jump to content

dachsvalp


emo

Recommended Posts

Riktig innjaging av dachs ordner seg IKKE SELV!!

Finn deg et område hvor det er rådyr. slipp hunden og sett deg ned og bli sittende om så i timevis. En unghund vil ofte ikke skjønne bæret av at matfar setter seg og at det ikke skjer noe. Den vil gjerne legge seg ned og tygge på pinner og liknende. Sitter du lenge nok vil hunden begynne å kjede seg, da vil den som regel begynne å undersøke næromgivelsene. Ros den forsiktig hver gang den søker kontakt, men hus at godbit i denne fasen er FYFY. Hunden skal forstå at det er Ok ån gå fra deg og er du heldig vil den finne en fersk streng og du er da igang ! Da går det meste av seg selv.

Det du IKKE skal gjøre er å dra med eg bikkja i skogen i bånd og vente til den har noe i nesa før du slipper. Dette vil få bikkja til å tru at det er du som finner dyret og du vil få en skopusser. Alfa og omega er å sitte dønn i ro til hunden har avsøkt hele nærområdet og helst mer enn det !

Flytt deg da sammen med hunden til et nytt slippområde og gjenta. Til slutt vil hunden finne dyr og resten er det bare hundens arveegenskaper som bestemmer. En liten ting til slutt- hvis du bruker peiler så ikke misbruk denne. Det kan være fristende å gå etter hunden hvis det begynner å bli seint på ettermiddagen. Prøv å unngå dette, gjør du det ofte vil hunden bare drive på uten å ofre deg en tanke, den vet da at den blir hentet.

Det viktigste rådet jeg kan gi deg er tilbring mye tid i skogen, ta det med ro og kos deg

Link to comment
Share on other sites

:arrow:http://www.jensovervik.net/33669581" target="_blank (gjelder uansett hvilken løs på drevet, halsende hund du har)

:arrow:http://www.taxklubben.org/Injagnigsrad_ ... ndberg.htm" target="_blank

 

Glem dette med å prøve å finne vilt de første månedene du har bikkja i hus, valpen må bli litt moden i knotten, kropp og bein først, ellers så kan du ødelegge et jakthundemne. Man må skille mellom skogstilvenning og innjaging. Skogstilvenning kan du gjøre fra 8 ukers alder, innjaging tar du i terreng med vilt i, når valpen blir eldre og har lært grunnprinsippene i skogen (søk, retur til fører, innkalling osv).

 

et lite tips gå blodspor först. kan väre vanskelig å få de til å få lyst på blodspor hvis de har gått fersk spor

Det kommer jo helt an på om man skal gjøre spor- /ettersøkshund av den, eller bare ha den som jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Riktig innjaging av dachs ordner seg IKKE SELV!!

Finn deg et område hvor det er rådyr. slipp hunden og sett deg ned og bli sittende om så i timevis. En unghund vil ofte ikke skjønne bæret av at matfar setter seg og at det ikke skjer noe. Den vil gjerne legge seg ned og tygge på pinner og liknende. Sitter du lenge nok vil hunden begynne å kjede seg, da vil den som regel begynne å undersøke næromgivelsene. Ros den forsiktig hver gang den søker kontakt, men hus at godbit i denne fasen er FYFY. Hunden skal forstå at det er Ok ån gå fra deg og er du heldig vil den finne en fersk streng og du er da igang ! Da går det meste av seg selv.

Det du IKKE skal gjøre er å dra med eg bikkja i skogen i bånd og vente til den har noe i nesa før du slipper. Dette vil få bikkja til å tru at det er du som finner dyret og du vil få en skopusser. Alfa og omega er å sitte dønn i ro til hunden har avsøkt hele nærområdet og helst mer enn det !

Flytt deg da sammen med hunden til et nytt slippområde og gjenta. Til slutt vil hunden finne dyr og resten er det bare hundens arveegenskaper som bestemmer. En liten ting til slutt- hvis du bruker peiler så ikke misbruk denne. Det kan være fristende å gå etter hunden hvis det begynner å bli seint på ettermiddagen. Prøv å unngå dette, gjør du det ofte vil hunden bare drive på uten å ofre deg en tanke, den vet da at den blir hentet.

Det viktigste rådet jeg kan gi deg er tilbring mye tid i skogen, ta det med ro og kos deg

 

 

Det du skriver her var egentlig bare en utdypende versjon av det jeg skrev. det du skriver her er det samme som jeg gjør med beaglen min, men var langt å skrive på mobil.. Chira er 4 måneder og er allerede godt kjent i skogen vår og har allerede tatt opp to gammle spor av rev.. og det eneste jeg har gjort er å sitte i skogen. sporene har hun fixet selv. Men skal nå gå over på blodspor. ut sommeren hvertfall, så ho er vant til det.

 

Mange veier til Rom, det beste er vell å drite i de andre å gjøre det som er best for deg å hunden din. lykke til :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Link to comment
Share on other sites

Mange veier til Rom, det beste er vell å drite i de andre å gjøre det som er best for deg å hunden din. lykke til :)

Hvis jeg skulle drite i å lytte til andre da jeg skaffa meg jakthund, så hadde det nok vært en atskillig tyngre vei å gå… Det var uvurderlig for meg iallfall. Det finnes mye bra litteratur også.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jeg har lest mye litteratur jeg også og det regner jeg med trådstarter også har. Men man har ikke mulighet å gjøre det alle syns er best. Da er det bedre å lage sin egen mening som passer best for ekvipasjen ut i fra det man har lest..det som passer for deg passer neppe for meg bestandig.. og selv om naboen sier at man skal gjøre det sånn å sånn, er ikke det nødvendigvis rett for deg..

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde som mange ikke anbefalte meg - men det funket bra på mine dachser (og de som jeg gadd å stille på prøver med - ble jaktchampionater).

 

Hva gjorde jeg:

 

Slapp de på første jaktdag - og når jeg hørte en pistrelyd av en los - og dyret kom, så skjøt jeg det.

 

Da hadde pistringen kanskje vedvart et par minutter, opphold og ny pistrelyd, og så var det stille (tap av spor/fert).

 

Det brydde jeg meg ikke om - da jeg mener at belønning - er dyret som ligger der.

 

Uansett om losen er perfekt eller ikke.

Og sporet/sporslutt gir jo resultat :wink:

 

Men det er min mening - og har som sagt fungert på mine fire av fire.

Link to comment
Share on other sites

Men han sier jo bare at det var det som fungerte hos han. Mens lange løser uten fall fungerer best hos deg feks ...jeg synes det høres ut som en grei ide.. er jo belønning basert all annen opplæring så hvorfor ikke...

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt finnes det flere veier til Rom, jeg måtte se litt med glimt i øyet på det. :wink: For en drivende hund er det belønning i seg sjøl å jage, man ser på hele hunden at den lever og ånder for dette. Hvis ikke så hadde den ikke gidda å jage… Selvsagt er det hyggelig for bikkja å finne et dødt dyr i enden av jaget, men det er ikke avgjørende for å få ei bikkje til å jage. Det finnes mange jaktchampioner det aldri er skutt for, særlig i harehundverdenen. Jeg skriver dette sånn at det ska være klinkende klart at man ikke behøver å skyte noe for bikkja under innjaging.

 

En annen ting man skal passe på HVIS man ofte skyter for en urutinert unghund, er at det ikke smeller etter få minutter hver eneste gang. Da risikerer man at bikkja tror det skal være over etter få minutter, og gir seg tidlig i losen. Dessuten; hva lærer bikkja av korte loser? De må få jage litt, sånn at de får tid til å lære å følge viltet over litt avstander, lære seg tapsarbeid, lære å skille ny og gammel luktstreng når losen turer i samme løypa, osv.

Bikkjene trenger også å lære seg å finne tilbake til hundefører ved å spore seg sjøl tilbake. Ideelt sett skal en hund aldri hentes, den skal returnere sjøl (med mindre det er fare på ferde).

 

For meg blir dette kvalitetstid som er veldig viktig under innjaging, da skal bikkjene få jage uten at det nødvendigvis smeller.

Link to comment
Share on other sites

Er nok samme stil jeg kjører på min hund. Har ei tispe på snart 5 mnd. Er mye med hunden i skogen og sitter i skrivende stund å slår mygg på størrelse med måser, og har vell ikke sittet her har det ikke vært for hunden og møysommelig skogstiøvenning. Denne måten passer best for meg, spesielt når kjerringa skal måle stua :-) Ranger, va bruker du hunden på?

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

takk for gode råd , men når hunden har undersøkt området hvor jeg har sittet i og jeg har bestemt meg for å forflytte meg ,skal jeg da ta band på hunden og slippe den når jeg kommer til neste område? eller skal jeg bare gå sånn at hunden følger etter meg uten bånd

 

når jeg forflytter meg og etter et stykke og hunden finner noe inntressant og jeg må nesten dra hunden etter meg hva gjør jeg da, slipper den? eller venter til den blir ferdig, hvis den blir ferdig

Link to comment
Share on other sites

Du må samtidig huske på å trene innkalling og kobling. Sett bånd på hunden hver gang den kommer inn, for så å slippe den. Når du skal forflytte deg gjør du det slik: Koble-forflytte deg-slipp på nytt. To fluer i ett smekk.

 

Ellers: Skal du ha en drivende hund, og ikke bare en som jager støkket vilt frem mot poster, så jag inn alene. Lær den å komme tilbake baksporet når den slipper losen (dette kontrollerer du med Astroen), flere jegere knoter bare dette til. Når hunden driver vilt på post til deg, kan du skyte det første. Siden skyter du ikke, men kobler hunden for så å slippe den igjen. Når den begynner å bli stødig, kan du tenke jakt og skyte.

 

Jaktkompisene kan du forresten bare la bli hjemme også etter at den første innjagingen er over. Hunden og du får mye bedre jakt uten dem. Det skal være svært gode kompiser hvis du skal la dem få være med på (og ødelegge) rådyrjakta med drivende hund...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare å det sagt!: jeg fatter ikke hvorfor folk kjøper bikkja før de vet hva de skal gjøre ut av den!

blir "nesten" som de idiotene som bare kjøper ei bikkje for at de har bestemt seg for å skaffe seg hund, blir sjelden noe bra av det uten at kompetansen er på plass!

 

og JA det MENER jeg! alle som bare anskaffer seg hund uten å vite hva de skal ha ut av det er IDIOTER!

Link to comment
Share on other sites

Du skyter den første for at hunden skal vite va den sporer og for å trigge den litt xtra ;-) du kan jo skyte alt hunden jager men er en fordel og la hunden lose en stund ca en time eller det som passer deg. Hunden liker å lose og blir tilffredstillt av det. Derfor skal du vente og for å unngå å få en 'kortjager'. Men dette ser du selv etter hvert.. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Mannen veit jo hva han skal , og at han spør etter råd er vell ikke forbudt. Det har vell du og gjort noen ganger..

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Ble vel helst sagt for at det passet og få det ut her. og var ikke ment som en direkte "fuck you" men mer en statement siden jeg ikke kjenner til vedkommendes kompetansenivå.

rette ord til trådstarter blir vel at jeg ikke fatter at man ikke leser og spør seg frem FØR man starter.

man skyter vel ikke uten sikker bakgrunn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er betryggende at trådstarter søker råd og tips, selv om jeg er ganske sikker på at han har en brukbar formening om hvordan ting gjøres fra før. Å få flere inputs som til slutt former seg til en slagplan for forming av jakthunden synes jeg er positivt, og slik var det når jeg skaffa meg bikkje også. Finnes mye god litteratur som bør studeres også, feks "Jakt med kortbeinte hunder".

 

Men jeg er enig i at om man stiller uforberedt, så får man den bikkja man fortjener. Det er til syvende og sist ikke stamtavla som jager (selv om det hjelper), men innsatsen man gjør i skogen. TIMER I SKOGEN har alltid vært mitt mantra, fra august til april! :D

Link to comment
Share on other sites

for det første har jeg lang erfaring som jeger

for det andre har jeg jaktet imange år med andres hunder, men aldri trent opp egen hund

og jeg kjøpte meg dachs nettopp fordi jeg vet hva jeg skal bruke den til med en veldig god stamtavle derfor er det alltid matnyttig å lytte til råd fra erfarme hundeeiere for å få det best mulig til.

ps alltid en god egenskap å lytte til andre

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på første mulighet har med preging på viltart og preging på jaktform å gjøre. Hvis ikke bikkja jager elg hele dagen, og trenger mere preging på rådyr, er det mere verdi i å la losen gå litt etterhvert (ingen skyter seg til en god hund). OG heller trene innkalling, kontakt og kobling - for så å slippe igjen. Ofte er det ikke så lett å få skutt drevdyret da, men kan man det etter slike seanser er det verdifult!

 

Når du har en hund som begynner å bli slik du ønsker den skal være, er selve innjagingen over. Da er fortsettelsen utvikling av erfaring og rutinebygging.

 

Mange vil ha korte drev, og skyter ikke på lange loser. Jeg etterstreber at hunden skal jage så lenge jeg vil og skyter helst ikke på annet enn førstepremieloser, og gjerne ikke før etter andre eller tredje førstepremielosen. Du må selvsagt gjøre ting slik som du selv vil ha det, men husk at børsa kun kan brukes for å belønne hundens prestasjoner: Er du ikke fornøyd med hundens arbeide er det rett og slett ganske tragisk å felle losdyret...

Link to comment
Share on other sites

for det første har jeg lang erfaring som jeger

for det andre har jeg jaktet imange år med andres hunder, men aldri trent opp egen hund

og jeg kjøpte meg dachs nettopp fordi jeg vet hva jeg skal bruke den til med en veldig god stamtavle derfor er det alltid matnyttig å lytte til råd fra erfarme hundeeiere for å få det best mulig til.

ps alltid en god egenskap å lytte til andre

 

her må jeg nesten få svare deg,:

 

jeg har også lang erfaring som jeger, og har jaktet med andres hunder ved flere anledninger, jeg har hatt hund hele livet og dressert en fin andel hunder, i tillegg driver jeg med hundedressur av andres hunder, men ikke jakthunder. det er ikke det samme som at jeg bare kan dra å skaffe meg en jakthund og få en hund slik som de jeg har jaktet med.

for at JEG skal føle meg trygg ville jeg først ha lest om jakthundrasen jeg planla å anskaffe etter å ha funnet ut om dette er den mest egnede rasen, deretter ville jeg ha snakket med oppdrettere, lånt noen hunder, og senere ordnet med hunden når jeg var helt sikker på at alt føltes bra og riktig.

akkurat som å kjøpe hagle - det er fåtallet som får ei go hagle ved bare å kjøpe første de ser i butikken over 15,000,-

 

men jeg skal ikke si mere en lykke til og at jeg håper du får det til. :smile:

Link to comment
Share on other sites

takk for det

 

konen har flere førsteplasser i agilyty med shæferhund så litt erfaring har vi med hund, men som sagt aldri hatt jakthund. jeg valgte ikke uvilkårlig rase.vurderte nøye beagle drever, basset og dachs,

etter mange telefoner og besøk hos forskjellige oppdrettere og timesvis med diskusjon og kaffe falt valget på dachs

grunnen til at jeg stiller så mange "dumme" spørsmål er nettop for få igang en diskusjon for å plukke opp forskjellige gode tips, settte sammen dette for så å ha et best muligt utgangspunkt , sjansen for lykkes er etter min mening større da, man bli ALDRI utlært

men en ting er sikkert en god jakthund blir det

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid morro med dachs...men om det blir ei jaktbikkje...? vel det får tiden vise ! mitt inntrykk er at det er dårliger stillt med jaktegenskapene til dachsen enn det var før.

 

For å få en god jakthund må det gnistre jaktlyst, du må kunne dirigere de nedarvede egenskapene til den adferden du ønsker. Dette er ikke noe som du kan tilføre hunden på noe trening eller liknende -det ligger latent i hunden.

 

Måten du gjør det på er avgjørende for resten av livet for hunden, -hunder er utrulig lettlært og er belønningen riktig, så er ingen ting umulig...

 

Min Drever lærte å gå stige forleden, med en kanin forran seg og far som viste at stigen kunne brukes til å komme over gjerdet var lærekurven bratt, ett forsøk og så satt den øvelsen :lol:

 

Etter 25 år med hund blir jeg fortsatt overrasket over evnene til hunder, og hvordan man skal lokke dette frem..

 

Ett forsøk som ligger foran meg nå er blodsportrening med dreveren, han er 4 år og har aldri gått kunstig blodspor... tidligere erfaringer sier meg at det tar mange turer og mye trening å få til...vel, ikke hvis du vet hvordan du får styrt hunden til ønsket adferd.

 

Jeg skal begynne treningen rundt 20 august og regner med at jeg bruker tre turer i skogen for å få det til... :overrasket:

 

Høres spenstig ut, men jeg vet at A; hunden kan spore. og -B; han er ganske intressert i kaniner. da er det opp til meg å få frem egenskapene som ligger der og få styrt dem til det jeg vil

 

Samme er med all adferd til hunder; ved rett styring kan du få til det meste. Kunsten er selvfølgelig å vite hvordan :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...