Jump to content

Kikkertskinne MOA - kan noen forklare?


ko-stens

Recommended Posts

Titter etter høvelige picatinnyskinner for kikkertmontering og finner jo interessante ting, men så er det noe jeg lurer på; Hva betyr det når det står feks 20 MOA på skinna?

 

Slik som her feks: http://www.webshop.roedale.de/product_info.php?info=p149_Picatinny-Rail-f-r-Sako-mit-Optilock--20MOA-.html&language=en

 

Denne er litt interessant siden det er akkurat noe i den duren jeg leter etter.

 

Vet at MOA går på "tilt" på skinna eller noe, og at det har noe for seg på lengre hold, men er 20 MOA mye når jeg skyter på 100 meter og utrolig sjelden noe over det? Skinna skal sitte på en helt ordinær Sako AII .308 som skal brukes på jakt med en Zeiss Classic 2,5-10x50.

Link to comment
Share on other sites

20 MOA tilt betyr som du sier at den er tilta (høyere bak). Jeg opplevde problemer med å komme lavt nok på 100 meter med ei 20 MOA skinne på en Remington LA, til tross for at det var rikelig med justeringsmonn i høyden på kikkerten. (140 mil ish). Nå er dette riktignok en Remington, som ikke akkurat er kjent for å være spesielt rett, så det kan ligge noe i låskassetoleransene.

Link to comment
Share on other sites

For å forklare litt:

Ei skinne med "tilt" er ikke noe man har for moro skyld, eller fordi det er kult. Det er rett og slett et hjelpemiddel for å kunne benytte mesteparten av kikkertens justeringsområde når man ønsker å skyte på litt lengre avstander, og en annen ting som ofte blir glemt: man kan sørge for at kikkerten befinner seg justert innenfor 50-60% av sitt totale justeringsområde ved den skytingen man bedriver mest. Dette for å eleminere at justeringen begynner å oppføre seg annerledes enn det de skal når man begynner å bevege seg ut mot yttergrensene, noe noen kikkerter faktisk kan finne på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker for svar. Da får jeg glane etter skinne uten tilt. Ser ut som om jeg kommer til å kjøpe noe ala dette:

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ViewAction=Innochange_FactFinderSearch&ObjectID=565731&filterPrice_Currency=NOK~~kr&query=Valdada+IOR+2-Piece+Heavy+Duty+Tactical+Picatinny-Style+Scope+Base+Sako+Hunter%2C+75%2C+85+Finn+Series+Matte&userInput=sako+pica&queryFromSuggest=true

 

Denne setter man i optilock-sporene. Må sikkert skrus fast oppå og, tenker jeg. Fant slike rimeligere et annet sted, men husker ikke hvor. Får lete litt.

 

Også får en se hva man finner på til Brno Fox'en min. Skal nemlig ha meg skinne der og. Har funnet denne, men de sender selvfølgelig ikke ut av Norge:

 

http://www.joeboboutfitters.com/DIP_CZ_527_BRNO_1_Piece_16mm_to_Picatinny_Base_p/dip19007.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...