Jump to content

Optilock ringer rett på låskassen på Tikka?


ungjegern

Recommended Posts

Hei! skal kjøpe meg Tikka T3 Lite, viss våpensøknaden blir godkjent.

Har tenkt å kjøpe meg fra Wingevapen, då den koster tusenlappen mindre der enn på jakt og friluft.

På winge så har dei nokon Optilock ringar av denne typen: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3441 og eg lurer på om ein kan feste dei rett på låskassen som er frest for montasje, eller om ein må ha basar?

 

Takker på forhånd for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Ringene du linket til heter Optiloc Ringmount, de kommer kun i en høyde. Optilock Basemount (ring skrudd i base) kommer i flere høyder, og alle passer de integrerte sporene ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har en gammel tikka, men den står ikke nevnt på nettsida til verken sako eller tikka over modeller hvor disse basene passer. (altså, baser pluss ringer, ikke bare ringene)

Da skulle man selvsagt gi opp, men jeg er ikke så enkel å ha med å gjøre. :twisted: Rifla mi er nemlig ikke produsert i noe stort antall, og jeg har ikke klart å finne noe annen info om den på sidene til tikka heller.... Den har frest montasjespor i kassa, og det er 16 mm (15mm inne i sporet, hvis dere skjønner...) Montasjen som nå er på er en weaver, det er montert baser oppe på det orginale sporet. Nå har jeg investert i ny kikkert, og må bytte ringer grunnet både dimensjon og høyde. Jeg ønsker også å unngå at kikkerten blir oppskrapet av montasjen, og har vel hørt at optilock er bra i så måte. (kan vel ikke si at den montasjen jeg har skraper veldig på kikkerten heller da men....) Derfor lurer jeg på om optilock for tikka passer til det orginale sporet, er det noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det er en tikka m551. Samme våpenet som sako L581. De ble produsert noen mnd i overgangen mellom 82 og 83, hvis jeg husker rett i farten. Det var visstnok et samarbeid mellom sako og tikka, eller resultat av at sako og tikka hadde samme eier.

 

Rekylklakken? Forklar.... :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

På optilock er det en tapp på den fremste basen/ringen. Den stikker ned i låskassen fram på utkastet åpningen. Dette for å hindre at kikkerten kryper framover ved rekyl.

De fleste Sakoer har spor som smalner inn bakover, som vel har samme funksjon.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

På optilock er det en tapp på den fremste basen/ringen. Den stikker ned i låskassen fram på utkastet åpningen. Dette for å hindre at kikkerten kryper framover ved rekyl.

De fleste Sakoer har spor som smalner inn bakover, som vel har samme funksjon.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...