Jump to content

Er jeg ute og kjøre her??


Robinson

Recommended Posts

Jeg lader blant annet til en Reminton 700 i kaliber 7-08 og til en Mauser i 8 x 57. Og jeg har lånt meg en kronograf for å klokke ladningene mine. Og ble litt bekymeret.

Min 8 x 57 ladning er ei 200 grains Nosler Partition kule med 48,5 grains med N150 krutt. Når jeg måler disse kulene ender de opp med en hastighet på rundt 790 m/sek. Dette er langt over hastighetene oppgitt i Ladboken. Likeså mine 7-08 ladninger. Jeg har to stk. Ei 140 grains Barnes TSX kule foran 40,5 grains N140 , og ei 150 grains Nosler Partition kule foran 45,5 grains med Norma 204 krutt. Disse måles til henholdsvis 850 m/sek og 815 m/sek. Begge disse ladningene også ligger over hastighetene oppgitt i Ladeboken. Er jeg oppe på det røde på skalaen nå, eller gjør jeg noe feil slik at kronografen viser feil hastighet ?Jeg merket meg at jeg blåste antenne delene fra hverandre ett par ganger, så jeg har nok ligget litt nærmere krongrafen enn jeg skulle. Kan dette gi feil målinger ? Det er ingenting med riflene, tomhylsene eller noe annet som indikerer for høyt trykk.

God presisjon er det også på disse ladningene og friflukten har jeg holdt på generøse 2 til 3 mm.

Link to comment
Share on other sites

Dere er nok inne på noe her med avstanden. Jeg merket meg at ved første forsøk med en avstand på rundt 1 meter, viste krongrafen en hastighet over 7000 fot/sek, og til og med jeg skjønte at det måtte være feil på ett 49 cm 8 x 57 løp. Får prøve på nytt og doble avstanden ( minst)....

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan få de merkeligste avlesninger med for kort avstand til kronografen.

En kompis lånte en Chrony av meg og fikk beskjed om å bakke unna ca 3 meter før skyting. Den kom tilbake med et display som var bare sprekker, han fikk det plutselig for seg at avlesningen av hastighet ville bli riktigere hvis han skjøt nærmere kronografen. En halv meter klaring og 308W er en dårlig kombinasjon for Chrony'er. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...