Jump to content

Nosler CC 308 140 grs, noen med erfaringer?


høggern

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

jeg vil tro at 155 grs kula som har en del høyere BC enn 140 grs kula ( ca .450 om jeg ikke husker feil mot 140 grs kulas ca .400), noe som fører til at det kansje blir hipp som happ på korte hold pga litt mer hastighet (kansje 40 msek mer) på 140 grs kula, men at 155 grs kula vil kunne holde følge pga bedre BC. I følge PCB er forskjellen innenfor et knepp ut til 1000m dersom man får 40 msek mer med 140 grs kula.

 

Men rekylen var merkbart mindre.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert fin kule i AG3.

 

Tenkte jeg skulle teste 135gr Sierra MK i AG'en men har ikke fått tak i noen. Målet er å krabbe over 800ms med anstendig BC. Dessverre går ikke 125gr Nosler BT bra i min. I en M14 jeg hadde i gamledager var 125gr NBT dynamitt :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

I løpet av sist sommer skjøt jeg endel stevner på 200 og 300 meter med nosler 140 grain CC i 308win. De var ladet til litt over 850msek. Presisjonen var fullt på høyde med andre matchkuler. Men det virka som jeg fikk litt mindre rekyl enn jeg synes det er med 150-155-168 grainere som jeg tidligere har brukt.

Konklusjon er at noslers 140 grainer er en god kule. :)

Link to comment
Share on other sites

Bra å høre. Jeg har en 250-pack jeg plukka ned fra hylla forrige uke.

Hva endte du opp med på kulehold? Noslers' ladedata oppgir at patrona skal være veldig lang, faktisk så lang at den har bare 3mm kulehold, og i mine våpen vil kula stå i bommene ved den patronlengden... :shock:

 

For å unngå det, tenkte jeg å sette kula mye dypere og få ca 7mm kulehold. Da havner det rillede område rett over kanten på hylsa. I tillegg reduserer jeg startladning pga. redusert volum i hylsa. Det burde være et greit utgangspunkt.

 

Jeg komme til å bruke dem i en KV M/67, hva slags våpen brukte du dem i?

 

Edit: en trykkfeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brukte de i en sauer 200 str. Kuleholdet satte jeg til ca et kaliber, altså det som er min standard måte å starte lading på. Funker det godt nok gidder jeg vanligvis ikke dille mer med patronlengde.

Da kom det rillede partiet like over hylsemunningen. Så vi har vel ca like lang patronlengde da. (har ikke notater her, så jeg vet ikke hva patronlengden er i mm)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått vært på banen og testet kula... Kan ikke si annet enn at det tegner til å være en veldig god kule.

 

Jeg fikk gode samlinger med nesten alle ladingene på stigen. De beste samlingene fikk jeg ved 840m/s

 

 

normal_NCC43.jpg

 

Skutt liggende på 100m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...