Jump to content

Hvilken tykkelse på fortom - sjøfiske


fredrik

Recommended Posts

Hei

Er i Lofoten, og har endelig funnet drømmeplassene for å få blant annet stor torsk.

 

I dag dro jeg ut, uten reserve-pilk, og endte opp med å slite. Den slet da jeg hadde på et beist av en torsk. Anslår vekten til i overkant av 20 kg.

 

I den lokale fiskeutstyrsbutikken fikk jeg nylon til fortom med vekt oppgitt til 18 kg. Er dette nok??

 

Foranledningen til at jeg slet var at jeg hadde satt meg kraftig fast i bunnen, og da jeg endelig fikk den løs, kunne jeg se noen små skader i lina, akkurat der hvor nylonen slet 10 minutter senere. Så det er jo forklaringa.

 

Spørsmålet er egentlig; hvor stor torsk kan jeg dra opp på en 18-kg line?

 

Og til slutt: jeg skulle lage ny fortom i dag, og var litt uheldig på den siste opphengsknuten, og stramma til og ting ble litt ball. Da jeg fikk dette opp igjen var nylonen litt surrete her hvor jeg hadde strammet til. Dvs at man kunne se et par knekker her og der. Hvor mye har slikt å si på såpass tykt snøre? Vet dette er veldig dumt på tynnere nylonsnøre..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Nja, gidder ikke knyte ny, tar heller å ofrer den nederste marken, og knyter pilken der istedet. Da får jeg kappet bort det dårlige nylonet.

 

Jeg har og brems på snella, og den tar jo selvfølgelig og bra mange kg bort fra selve sena i ren belastning.

 

En litt rar ting: jeg har fisket mye i området rundt her, men ALDRI fått noe på dorging..! Kun vært "juksing" (vet ikke om det heter det landet rundt?).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fiska mye i Lofoten og med forskjellige snører.

Husk at nylon strekker seg mye så du får mye flex på dersom du fisker med 50m +

Det er mer moro med multifilament, dødt snøre og solid som f.

Jeg har brukt mye .90 og har aldri opplevd brudd, men det er stive greier dersom du har håndvinde.

FIkk noe digert som røska med seg .60 og da skifta jeg til grøvre saker.

To makrell på 1,6kg hver var artig på stang, stingsild og opphenger.

Fres i slike...

Link to comment
Share on other sites

18kg nylon (monofilament) er nok ikke mer enn 0.50mm . Det er ALTFOR tynnt til fortom på sjøen.

 

0.7 er absolutt minimum, men 0.8, 0.9 er å foretrekke eller 1.0 om man skal fiske fisk med litt hissige tenner.

0.8 tåler 35-45kg, og 0.9 oppimot 60kg... men, med litt tannmerker ryker det fort...

 

Knuter er viktig. Bruker du multifilament over er det fint å bruke først en bimini twist for å lage en løkke på multi, og deretter en albright for å feste løkka til nylonen. Google så finner du både bilde og youtube av hvordan du gjør disse knutene...

Har du gjort det riktig klarer du ikke å slite den av...

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar. Skjønner med en gang at jeg må kjøpe tykkere snøre..

 

Helvette heller, surt å miste en pilk til et par hundrelapper pga. dårlig råd fra en butikkfyr..Kjøper 0,8 i morgen jeg!

 

Jeg bruker multifilament-snøre ja, er kun fortommen på ca. 3-4 meter jeg har i nylon. :) Og jeg har selvfølgelig stang. Måtte jobbe noe voldsomt for å få opp 3 stk torsk i går, som bet på samtidig. Den største var vel rundt 10 kg. og de andre like under.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...