Jump to content

armscor 124Grs og VV320 krutt


østlendingen

Recommended Posts

Hei.

 

Skal til og begynne å lade til 9mm.

Fikk tilsendt en 550 presse, og kuler, krutt og det nødvendige.

Eneste jeg stusser over er at jeg ba om komplett pakke, og fikk tilsendt 124Grs kuler, og vv320 krutt...

 

dette er vel ikke akkurat beste kombinasjonen om jeg har lest rett.

Ser mange i Usa bruker denne kombo, men Ladeboken annbefaler ikke vv320 til 9mm på generelt grunnlag.

Noen som evt har fornuftige ladedata på denne kombinasjonen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet 9mm med 4.2 grain 320 i GFL hylser med Frontier 124 grains kuler, Remington SP tennhetter og lengde på 29 mm. Dette har fungert bra i min CZ Shadow. Jeg vet ikke hvor mye forskjellen på Frontier og Armscor kuler utgjør, ei heller hvordan våpen du skal skyte det i. Jeg har brukt samme ladning med Partizan 124 grains kuler uten problemer. Det er litt i grenseland å bruke 320 krutt til 9mm, du får høyt trykk. Men til gjengjeld gir denne ladningen veldig mild rekyl og er nok omtrent "standardladning" i 9mm til praktisk skyting (minor)

 

Da har jeg lagt hodet på hoggestabben, kommer sikkert noen som mener det er galskap å gi ladedata i 9mm med 320 krutt men det har fungert utmerket for meg, sansynligvis gjør det det for deg også. Men som alltid, det er du som lader som er ansvarlig for dine ladninger.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.

 

Er nok forsiktig med å "starte i grenseland", så blir nok til at jeg kjøper inn mere korrekt krutt.

Dog synes jeg det er rart at hr. alvestad plukker frem denne mix'en.

Kan nok absolutt være at jeg prøver denne ladningen senere... men begynner nok ikke der...

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke hva som menes med grenseland , 320 kan da utmerket brukes i 9mm.

 

Som alltid med alle krutt er det ladedata som gjelder , og man begynner i nedre del av skalaen.

Kjør på , ikke vent på noe annet krutt, men for all del kjøp inn krutt av ymse typer og finn "din ladning"

Ikke noe å bekymre seg for med 320.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet med å bruke 320 til 9mm, men temaet har vært oppe før og der har folk fått høre det når de anbefaler 320 til 9mm. Hadde jeg vært deg østlendingen hadde jeg fulgt dataene på siden til Lapua. Men som sagt måtte jeg opp i 4.2 grains for å holde faktor med litt margin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...