Jump to content

Nikon Monarc Gold og rekyl


seawolf

Recommended Posts

Til min nye 375 Ruger har jeg to kikkertalternativer.

En Monarc Gold 1,5-6x42, og en Leupold VariX III 2,5-8x38.

Begge har god øyeavstand, begge har #4 retikkel og de tilfredstiller de krav til optikk jeg har når det gjelder denne rifla.

Leupolden har stått på en 375 H&H i flere år så den vet jeg holder.

Spørsmålet er om Monarken holder mål med tanke på rekyl over tid, den står for øyeblikket på en lett 35 Whelen.

 

Egentlig liker jeg Monarken best, da den har konstant øyeavstand og et større bilde på lavere forstørring enn Leupolden. Det jeg ikke liker er tanken på å få mekaniske problemer i feks, Sør Afrika.

 

Noen som har erfaring med dette kikkertesiktet over tid, og hvor mekanisk holdbart det er spesiellt i forhold til rekyl?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Nikon Monarch 2,5-10x50 m/lys i 4-5 år, i 30-06, men ikke på børse med tung rekyl. Ingen problemer så langt iallefall. Kikkerten har fått mye juling også, på reinsjakt, hjortejakt som hundefører/driver, ettersøk etc.

Link to comment
Share on other sites

Har en Nikon Monarch Gold 1,5-6x42 på en rifle i 9,3x64. Den er omtrent som 375 H&H i ytelse. Jeg har aldri merket noe problem med øyeavstand. Og jeg har en tendens til å "gå på" når jeg skyter, så jeg har av og til fått merke andre kikkerter på andre rifler. Men aldri denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...