Jump to content

Ny hybridbukse, men hvilken?


Sigurd_s

Recommended Posts

skal kjøpe en ny tur/jaktbukse uten heldekkende goretex, og ser at mange produsenter har hybridbukser som er vanntette på knærna og i rumpa, noe jeg ser på som en stor fordel. har falt litt for Norrøna dovre heavy duty hybrid, men vurderer også Fjellreven Keb, og Lundhags Ahke. noen som har erfaringer med disse buksene? skal brukes til alt fra skog og fjellturer til små og storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med noen av hybridbuksene til Norrøna, men jeg har en form for erfaring med med de andre du nevner.

Jeg har ikke Fjällräven Keb, men andre bukser i samme stoffkombinasjoner fra Fjällräven. Vår obs på at disse ikke har vanntett stoff, men en kombinasjon av, varianter av, Fjällrävens klassiske bomull/polyester-blanding og shoftshell med stretch. Disse er dog ikke spesielt vanntette. Når det gjelder Lundhags så har jeg ikke buksa, men jakka av samme. Denne synes jeg funker greit, men den er overraskende klam. Mulig det ventilerer bedre i ei bukse der der membranstoffet ikke hindrer varmluft og svettedamp å bevege seg oppover. I jakka så ligger det jo litt som et lokk på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Fjellrevenbuksa du nevner har jeg selv, og kan anbefale den på det sterkeste, men du må være obs på at dette softshellstoffet kan ha en tendens til å nuppe og bli slitt relativt fort, men er helt fantastisk å gå med.

 

Kan ellers anbefale deg en bukse ifra klättermusen som heter "Gere". Dette er den mest robuste og behagelige buksa jeg noen gang har hatt, og klarer rett og slett ikke å slite den ut. Puster fantastisk godt, og har i tillegg gode luftemuligheter på sidene. Buksa er ikke vanntett, men du kan gjøre den ganske vannavstøtende med impregnering, bruker selv impregnering ifra Grangers.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Norrøna Dovre heavy duty bukse, og det er en knall god bukse!!. Røff, tøff og slite sterk, formsydde knær og masse lommer og gamasjekroker nederst foran på beina(det liker jeg veldig godt, og slipper å få rusk og rask i skoa når jeg er ute i felten). Er med inpregnering nogenlunde vannavstøtende. Største minuset er prisen, 1600 kr for ei bukse er nok :( .Men den holder i mange år fremover, og da blir ikke prisen så ille da.

Link to comment
Share on other sites

Alle har vel forskjellige økonomiske bakgrunner, men jeg synes ei bukse uten membraner og div anna(bukseseler vanntette glidelås osv), og 1600 kr er nok å betale for den buksa da. Er nok bare enn vanlig lønns mottaker, og må tenke over hva jeg bruker penga på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...