Jump to content

Rikosjetter 17 HMR


Del

Recommended Posts

Hei!

Til høsten har jeg tenkt å jakte sjøfugl med rifle, og det med 17 HMR. Dette er fordi jeg selvsagt i så grad som mulig ønsker å unngå rikosjetter, rett og slett fordi det selv med 100% trygg bakgrunn, gir en litt mer avslappet følelse å vite at kula sannsynligvis ikke spretter flere kilometer ved gjennomskudd eller bom.

 

Jeg mener å huske å ha lest her inne at 17 grains V-Max fragmenterer ved treff i vannet, og at fragmentene som regel holder seg innenfor 150 meter. Men, til ærfugl er vel ikke denne kula optimal – etter det jeg har lest meg frem til burde Gamepointen være bedre egnet. Det jeg lurer på er om jeg kan forvente lignene "rikosjettlengde", altså at Gamepointen ekspanderer og avlegger mesteparten av energien der, slik at fiskespretten som regel ikke overstiger 200 meter?

 

Jeg vil til slutt bare poengtere at jeg selvfølgelig kommer til å ha sikker bakgrunn uansett kule og kaliber. Man vet aldri, og det er noe sant med Murphys lov…

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du bør bekymre deg for mye. Dersom du jakter ved sjøen, sveip over med

håndkikkerten, dersom det ikke er noen båter,eller oljerigger i umiddelbar nærhet, er det bare

å skyte :winke1: En 17 HMR går tross alt ikke verden rundt ved skudd mot horisonten

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig avstand for rikosjetter fra nedslagspunkt for 17hmr v-max husker jeg ikke lenger (skrev det i en annen tråd engang), men 150m fra treffpunkt er i området. (Her snakker vi om en "sky" av kulefragmenter som brer seg utover til nevnte ca avstand).

 

Har ikke testet med gamepointen ennå (av den enkle grunn jeg ikke har fått fatt i den her jeg bor), men lengre farlig lengde fra nedslagspunktet er nesten garantert. Hvor lang kan jeg ikke si sikkert, men jeg antar at det blir i området 3-400m maks ved svært lav vinkel (kula er svært lett, og vill være deformert etter enhver kontakt).

 

En 30-50 grains Vmax i 223r/22-250r vill oppføre seg på lignende måte, og egner seg greit til avlivningsskudd på skadeskutt fugl. (obs! Avstanden kulerestene vill gå blir selvsagt lenger grunnet høyere masse og høyrere hastighet, dette skal jeg forøvrig teste før gåsejakta starter).

 

Klarer man å få ca 2m overhøyde, er bakgrunn ett relavtivt enkelt problem å hanskes med. Dette selv ved avstander ut til 100m, ved overhøyde på ca4m eller mer har jeg ikke observert rikosjetter ved skudd mot vann på rimelig avstand. (men pass på bakgrunn uansett og what ever).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...