Jump to content

Støkkjakt uten hund, med hund - bare til bry?


Hermes

Recommended Posts

Hei dere,

 

Fersk jeger her, gitt at jeg står på prøven neste onsdag. Jeg tenker rypejakt blir debuten min, forhåpentligvis allerede til høsten. Jeg har hund, men dette er ikke jakt-/fuglehund. Jeg liker derimot å gå tur og oppleve natur sammen med hunden min, og lurer på om noen av dere har erfaringer med å ha med hund på jakten som ikke er ment å være med på selve jakten? Hunden vil gå i bånd, med magebelte så jeg har hendene fri. Han er en stille hund som ikke bjeffer på vilt, men han har en del jakt i seg og vil gjerne jage dyr som beveger seg.

 

Spørsmålet mitt er om han bare vil være til forstyrrelse? Kommer jeg innpå rypene (fjellrype) med hund ved siden av meg? Jeg tenker at han kan være god å ha i ettersøk om det skulle være nødvendig, da han er flink å bruke nesen sin. Ellers blir han bare turkompis på jakt. Erfaringer? Noe jeg bør tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Han er vant til skyting fra avstand, vi går mye tur like ved en skytebane (pistolklubb, så ikke de verste smellene). Han har aldri reagert på det, og heller ikke på torden og lignende. Men vi må selvsagt teste han litt nærmere, kanskje være med til skytebanen en gang eller to, og tasse litt rundt på avstand.

 

Jeg ser faren ved at han rykker til om fuglen flyr opp. Samtidig tror jeg at jeg kan lære han til å stå i ro i slike situasjoner. Han vet f.eks. at det ikke nytter å jage fugl (men verre med katt) når han står i løpestring ute i hagen, mens han flyr etter straks han er løs (så han vet å gjøre forskjell på de to).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort dette en del, hadde en kompis med hund som sto mye i baand, saa naar jeg gikk paa tur med hagla eller rifla tok jeg med hunden paa tur.

 

Men hver gang hun saa rype saa bar det i vei for full hals etter fuglen og rypene floey. (dette var en husky) Saa det maa nok litt trening til for aa faa det til aa lykkes...

 

Men det er helt klart hyggelig aa ha med en firebent venn paa lette jaktturer, saa proev deg frem og lykke til med jegerproven!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en "ikke" fuglehund som av og til får være med på støkkjakt, hvis det ikke er snakk om å klatre i fjellet. Jeg har lært han å gå bak på komando, og det funker. Da er han ute av veien og jeg har kontroll om han tar tenning og vil jage. Problemet oppstår når vi er flere på tur og han finner ut at det er morsommere å gå med andre enn meg.

Men som sagt det funker bra. Jeg har ikke hjerte til å la han være hjemme, hvis ikke madammen tar han med ut på en tur i stedet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da vet jeg i hvert fall at det kan fungere. Jeg får tenke litt på det, kanskje det hadde vært fordel å gå uten han første gangen, siden det er debuten min, og jeg da kan konsentrere meg mer om meg selv. Jeg tenkte først og fremst at det kunne vært kjekt å ta han med om jeg skal dra alene på jakt. Det er jo litt hyggelig med en firebent venn når man telter alene på vidden.

 

Han vet at han skal gå bak meg i nedoverbakker om han er festet til meg (vil nødig bli dradd i nedoverbakke). Den kommandoen kan jeg nok overføre til andre situasjoner også, bare øve litt på det.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha med hunden, bør du begynne å trene nå, slik at kommandoen for å gå bak er godt innarbeidet før jakta.

Men forbered deg på at du kommer til å ha fokus på hunden i stedet for rypene de første gangene, helt til du har erfart at du kan stole på hunden.

Tenk forøvrig på at et hagleskudd smeller mye mere på framsiden av hagla, slik at å sitte en meter foran deg ikke er å anbefale, uansett hvor god sitt-kommandoen er.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en ikke jakt hund som jeg har i band med mage belte. Den hører lyder fra dyr før jeg hører de, så litt hjelp er det og. Den skremmer hvertfall ikke viltet. Trivelig selskap har du og så ta med hunden ut på jakt. Kan være greit å venne hunden på hagle smellen før du drar ut på tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...