Jump to content

Hva slags hagle patroner bruker du til rådyrjakt?


Jegær`N

Recommended Posts

Har alltid brukt og kommer alltid til å bruke Rottweil Waidmansheil nr.3.

 

Har også ett alt for stort lager av Mirage .12/90 nr.2 og 4.. Til å børse som blir alt for lite brukt..

 

Har forøvrig skutt noen rådyr med hevi-shot i .12/90 nr.3 eller noe sånt. Funker i og for seg greit, men synes de er alt for harde. Er jo tross alt hardere enn stål såvidt jeg vet. Rikosjetter blir jo også en ting med disse. Men for de som ikke bruker bly er det vel det beste alternativet vil jeg tro, selv om de koster..

Link to comment
Share on other sites

Har spandert på meg ei pakke Heavy-shot #B. Kjøpte den hos Håkedal sport i februar, og har naturlig nok ikke skutt rådyr med dem enda :wink: Og med de planene jeg har til høsten, tviler jeg egentlig på at dem blir brukt på rådyr i det hele tatt. Nok om det.

 

Jeg har brukt RIO Venatum på de to rådyra jeg har skutt med hagle(er tryggere med rifla, så jeg bruker den mer). De har fungert bra da, men to skutte dyr er for lite for å konkludere med noe. 46gr og #BB forresten.

Link to comment
Share on other sites

Har gennem årene skudt tæt på 70 rådyr med hagl.

De sidste 10 år med kaliber 16 med Tungsten 26 gram haglstørrelse 3

Holder man en skud afstand på maks. 16-18 mtr. virker det hvergang :lol:

 

På slike avstander tar vel stort sett all ammo livet av rådyr. :D

Link to comment
Share on other sites

Har gennem årene skudt tæt på 70 rådyr med hagl.

De sidste 10 år med kaliber 16 med Tungsten 26 gram haglstørrelse 3

Holder man en skud afstand på maks. 16-18 mtr. virker det hvergang :lol:

 

På slike avstander tar vel stort sett all ammo livet av rådyr. :D

 

 

Det har du ganske ret i, men når skudafstanden øges, falder træfsikkerheden for de fleste. Jo længere ud jo være bliver det.

 

Et rådyr er så stort et mål, at jeg nægter at tro på at man kan skyde blankt forbi.

 

Et andet argument for det korte skudhold er, at ramt rigtigt så triller et rådyr som en hare :)

Hvorfor lange og besværlige eftersøg, hvis det kan undgåes - jeg skal ikke leve af det jeg skyder, jeg går på jakt fordi jeg liker det, ikke for matens skyld. Det er blot en sidegevinst :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...