Jump to content

Passer kaliber 243 til rype/storfugljakt?


shootandcurse

Recommended Posts

Kan trygt anbefale .243 til rype. Jeg har skutt rype om vinteren med Lapua FMJ fabrikkpatronet, og det fungerer utmerket. Virker også svært godt på gjess. Har ikke skutt skogsfugl, men en del duer på åker er det blitt. Aller best resultat har jeg fått med hjemmeladede Hornady rundnesede kuler. Lite kjøttødeleggelse selv når brystfileten kommer i veien for kula. Men husk at .243 kan være litt kilen. Får du ikke god presisjon med en kule, prøv en annen. Patronen har knallbra presisjonspotensiale.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange ryper med kaliber 243W og jeg vil ikke nøle med å anbefale kaliberet til bruk på rype. Har brukt Lapua 90 grs kule som har gitt meg utmerket presisjon og rene og fine slakt på rype. Som Ken Tucky sier kan 243W være litt sær for å finne en god ladning som gir god presisjon. Her må du nesten prøve deg frem. 243W er blitt mitt yndlings kaliber. Utmerket på rev og rådyr med rette patroner/kuler samt gås har jeg skutt med kaliberet. De siste årene har utvalget av kjøpeammo blitt riktig så bra. En ulempe er at prisen på kjøpeammo er litt dyrere. Men har du mulighet for å få noen til å lade for deg har du mange muligheter. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet en stund med dette kalibret, et av mine favoritt kaliber. Felte mest ryper med den.

Solgte den da jeg ikke likte selve rifla så godt. Men et herlig småviltkaliber.

Brukte mest Norma sin ferdigladde med 80g hornadykule som var nesten flat i tuppen, og noe Lapua, var god presisjon i min rifle med disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...