Jump to content

Raufoss 1928, D-kule 6,5 skarpe?INFO?


PangPang

Recommended Posts

Har desverre ikkje so mykje info om den, men fikk sjølv samme ammoen for ei stund siden, og skaut nokre skot av den. Eg vil ikkje anbefale eg å skyte denne vist du har det i tankene, hylsene på mine virka svake og eg trur ikkje det er rustfrie tennhetter i denne ammoen (løpet mitt rusta som F***) :? Men kanskje den kan vere interesann som samlerammo? Har kvitta meg med resten av mine uansett.

 

Håpar du vart litt klokare hvartfall :D

 

mvh ungjeger14

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ikkje so mykje info om den, men fikk sjølv samme ammoen for ei stund siden, og skaut nokre skot av den. Eg vil ikkje anbefale eg å skyte denne vist du har det i tankene, hylsene på mine virka svake og eg trur ikkje det er rustfrie tennhetter i denne ammoen (løpet mitt rusta som F***) :? Men kanskje den kan vere interesann som samlerammo? Har kvitta meg med resten av mine uansett.

 

Håpar du vart litt klokare hvartfall :D

 

mvh ungjeger14

 

Vet du ikke att du skal pusse løpet etter du har skutt?

 

Har skutt noen hundre 30-06 fra krigens dager og løpet mitt rustet ikke...De hadde heller ikke rustfri tennhetter.

 

Men tilbake til ammoen.

 

Ammoen er laget på raufoss fabrikken i 1928. Kula er den gamle D-spissen som ble brukt på den tida. Denne typen ammo er best og samle og ikke skyte da hylsene han være ødelagte på insiden og de ryker når de blir avfyrt. Ammoen er ladet til de gamle Krag geværene. Sikkert noe som har mere info også... :wink:

Link to comment
Share on other sites

De ligger nå her iallefall, fant også noe som gamlingen kalte "ishavs ammunisjon" krag ammo 6,5. Type norma, med en lang blank projektil med tilhørende bly på tuppen. Visstnok så ekspanderer denne umiddelbart, noe jeg ikke visste da jeg skøyt på en avis. Avisa var det ingenting igjen av. Tror den er litt farlig å skyte med også, en hører innslaget på tennhetta før det smeller :? Noen som har anelse på hva den har blitt brukt til?

Link to comment
Share on other sites

Arti denne "ishavs-ammoen". Har noken i kjellaren her og. Dei brukte det vistnok på hjortejakt på valdet vårt i gamle dagar. Dei kalte det selkuler. Men slakta såg jo ikkje ut etterpå. Farfaren min samla inn alt sammen slik at det ikkje skulle bli brukt meir :D

 

Kanskje du kan plukke ut kulene i D-spissen og lade dei om igjen. Må vere geniale kuler til fugl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...