Jump to content

Snellertavtrekk - kjekt å ha på lange hold, eller bare tull?


Wikingen

Recommended Posts

Driver å bygger opp en gammel CZ BRNO 602 som en langholdsrigg. Det står vanlig avtrekk på den idag, men det følger med deler til ombygging til snellert. Ser langholdsfolket noe poeng i snellertavtrekk, eller er det like greit, eller bedre, med et vanlig godt tilpasset avtrekk? :?

 

På forhånd takk for innspill!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei,

 

men et snellertavtrekk virker slik at man spenner en fjær som trekker av selve avtrekket, og et nytt avtrekk trekker av denne fjæren. Derfor tar det litt tid, fra man trekker av snellerten til at snellerten trekker av det vanlige avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Har en Brno Fox. Den har snellert med eget "avtrekk". Uten å ha trekt opp, er avtrekket på ca fem (!) kilo. Trekt opp er det på ca èn.

 

Jeg synes det er helt meningsløst med et slikt avtrekk selv. Hva poenget med å ha det når det er slik, aner jeg ikke, så på min Brno er det bare tull. Vet ikke hvordan det er på din, men kanskje noe lignende når det er Brno? På min er det også noe "sært", det er bare lett, og man har ikke noe følelse av hvordan avtrekket er egentlig, når skuddet går. Har sammenlignet med Timneyavtrekk på et par andre børser, og personlig synes jeg de var mye bedre og behageligere.

 

For meg er det jo en vanesak, og når avtrekket er så lett som det er, er det jo nesten vanskelig å nappe av skuddet. Sånn sett er det jo greit på bane kanskje.

 

Om jeg hadde fått tak i "normalt" avtrekk på børsa mi, ville jeg nok byttet om ikke prisen hadde skremt meg vekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker tanken bak en snellert. Til jakt foretrekker jeg et moderat tungt avtrekk, å traske i skauen med noe som går av for et vindkast byr meg litt i mot selv med en skikkelig sikring. Men et lett avtrekk har definitivt sine fordeler om man har god tid og må ta et vanskelig skudd. Hvordan det fungerer i praksis er jeg usikker på, med økt lukketid mister man jo mye av fordelene med ett lett avtrekk. Og de snellertene jeg har prøvd har vært veeeldig lette for min smak, men det er kanskje bare en vanesak?

 

Til en ren banebørse ser jeg ikke poenget, der er behovet for et tungt avtrekk ikke tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Brno rifler med snellertavtrekk , både Fox og zkk 600 serien . Har bytta til vanlig avtrekk tunet av børsemaker . Synes jeg skyter bedre med børsene nå . Snellert synes jeg funker best på kombivåpen , med avtrekk som i utgangspunktet er veldig harde .

Link to comment
Share on other sites

Slagtiden blir fryktelig lang med snellert, 602 er ikke av de raskeste i utgangspunktet heller.

 

Hva er "slagtid" (lukketid?)? Forklar for en uvitende sjel, er du snill :wink:

 

Grunnen til at jeg vurderer å bruke snellertavtrekket er at jeg tidligere har hatt to børser med snellert, og disse likte jeg veldig godt.

Nå er det i meget stor grad en ren langholdsrigg til plinking vi snakker om, så tiden det tar å spenne opp avtrekkeren med snellerten (blir det riktig å si det sånn??) er av liten betydning. Jeg liker lette avtrekk, men liker ikke å ha ei børse med superlett avtrekk hele tiden, i slike situasjoner som E. Meyer nevner, med trasking i skogen, fingeren på avtrekkeren i anleggsfasen osv.

Derimot liker jeg å finne målet i kikerten, spenne snellerten, for så å liste skuddet av med et minimum av trykk.

 

Avtrekket er supert slik det er idag, men ikke veldig lett.

 

Jeg ser betenkelighetene med snellertavtrekk på jakt.

 

Takker for innspill. :D

Link to comment
Share on other sites

Driver å bygger opp en gammel CZ BRNO 602 som en langholdsrigg. Det står vanlig avtrekk på den idag, men det følger med deler til ombygging til snellert. Ser langholdsfolket noe poeng i snellertavtrekk, eller er det like greit, eller bedre, med et vanlig godt tilpasset avtrekk? :?

 

På forhånd takk for innspill!! :wink:

 

Sidan dette skal vere ein langholdsrigg, og slettes ikkje noko hundeførar børse, ser eg ingen grunn til å eit tungt avtrekk, og eit snellertavtrekk,

du er nok best tjent med berre eit avtrekk, still så vekta av avtrekket etter eige ynskje.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg vurderer snellertavtrekket er at jeg regner med at med spent snellert, så blir vel avtrekket enda lettere enn et vanlig enkeltstående avtrekk. Eller er jeg på bærtur her nå?

På den siste børsa jeg hadde med snellert var ihvertfall det justerbare avtrekket med spent snellert så fjærlett at jeg kunne luske det av med full fokus på målet i kikkerten. Null bevegelse i børse og kropp når skuddet gikk. Følte jeg hadde superkontroll. :D

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på snellert, så skal du selvsagt ha det.

 

Har en Brno Fox. Den har snellert med eget "avtrekk". Uten å ha trekt opp, er avtrekket på ca fem (!) kilo. Trekt opp er det på ca èn.
Dette må være fulstedig feil justert.

 

Nå har Cz527 en helt annen konstruksjon på avtrekket, men mitt har et godt avtrekk på ca 1,5kg, og en snellert på noe hundre gram. Så man må ikke ha et hardt dårlig avtrekk for å ha snellert.

 

Muligheten for sellert, er en av de vigtigst grunnene for at kombier har rifleavtrekk på fremre avtrekker, selv om Jørun Lien gjentar at han ikke liker det. Våpen med flere løp, må ha noe tyngre avtrekk, da den må være sikker på at løpene ikke går av, av rekylet til et annet løp.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg vurderer snellertavtrekket er at jeg regner med at med spent snellert, så blir vel avtrekket enda lettere enn et vanlig enkeltstående avtrekk.

Jeg tror benkeskytterne vil si seg uenige i det :mrgreen: Spørsmålet er vel bare hvilke avtrekk som er tilgjengelig for 602.

 

Null bevegelse i børse og kropp når skuddet gikk. Følte jeg hadde superkontroll. :D

Jeg tror den følelsen kan være litt illusorisk sammenliknet med et godt avtrekk med kort lukketid.

Link to comment
Share on other sites

Null bevegelse i børse og kropp når skuddet gikk. Følte jeg hadde superkontroll. :D

"Jeg tror den følelsen kan være litt illusorisk sammenliknet med et godt avtrekk med kort lukketid."

 

 

 

På den annen side... Dersom du har et avtrekk på 1,5 kg uten snellert, så vil tennstempelet begynne å falle i det sear slipper. Da går plutselig presset du har på avtrekkeren fra 1,5 til ingenting...

Dersom du ikke har en avtrekksmekanisme der avtrekkeren stopper momentant akkurat i det sear slipper tennstempelet så vil enhver avtrekksfeil gjøre at du treffer dårligere...

Har du et snellertavtrekk som er på et par hundre gram så vil ikke avtrekksfeilen gi så store utslag..

Det er nå mine tanker om snellert ihvertfall...

(sikkert fullt mulig å kverulere på forklaringen, men om man legger godviljen til så skjønner man hva jeg mener :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har ogsaa CZ 527 med snellert. Jeg har blitt veldig glad i det, og ser at samlingene mine paa blink blir bedre naar jeg "setter" avtrekket opp enn naar jeg skyter uten aa "sette" det...

 

Men det er en ting til som kan gaa galt; etter en jakttur for noen uke siden etter gaas saa brukte jeg en ettermiddag i et skjulested fullt av grus, saa vaapenet maatte tas fra hverandre. Etter at jeg hadde tatt en vask og rengjoering og satte det sammen igjen ville ikke snellerten virke, jeg tok det fra hverandre igjen og da var det ett lite stoevkorn paa snellertdelen av avtrekket. Fjernet det og satte sammen igjen og da virket det igjen.

 

I det meste av jakta mi har jeg som regel tid til aa bruke snellert avtrekket ogsaa, og naar det gjelder at det kan gaa av saa er det en problemstilling jeg ikke har, da jeg ALDRI har patron i loepet foer enn jeg tar ladegrep ved jaktsituasjon. Jeg benytter saa godt som aldri sikring..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Eg har snellert avtrekk på CZ Rifla mi, eg likar da veldig godt, da « vanlige» avtrekket har eg slutta å bruka til fordel for snellerten. Eg har ikkje målt avtrekksvekt på da, men tipper ca 1,5-2 hg. Er enklare å unngå napping av avtrekkaren for dei av oss som har lett for da. Passe særlig godt til testing av ammunisjon og på post der ein har nokenlunde god tid, trur ikkje da passar på å skyta på dyr i bevegelse, men da gjere ikkje eg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...