Jump to content

Spørsmål til pussing av pistol - Trykkluft


Mightymoo

Recommended Posts

Jeg lurer på hva andre gjør ifm pussing av områder/deler som er vanskelig å komme til, selv etter en "field strip".

Jeg bruker Q-tips der jeg kan komme til.

 

Kan man dynke på med våpenrens og bruke trykkluft til å blåse rent? Eller bør man bare la det være?

 

Hva gjør dere?

Link to comment
Share on other sites

Bremserens og kompressor for å få ut dritten etterfulgt av litt olje på sprayboks inni leamikken og tørrsmurning på kontaktflatene mellom ramme og sleide funker for meg. Rustbeskytter på sprayboks på utsiden og på magasinene.

 

Dette gjør man utendørs så man slipper å ende opp med finmotorikk og mental kapasitet som en dønker. Bruk gummihansker som tåler løsemidler.

 

Løpet pusser jeg med børste/nitrosolvent, som jeg også bruker på steder der det fremdeles er dritt, f.eks flaten i sleiden hylsehodet ligger mot, under ekstraktor, osv. Har man skikkelig vemmelige blyavleiringer bruker man blyfjerner type klut eller væske. Som regel er det lite å pusse etter en omgang med bremserens.

 

Magasiner demonterer jeg skjelden, bruker magasinbørster i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Noen spørsmål :winke1:

 

Vil de blå nitril-gummihanskene fungere til bremserens?

 

Tror dere "trykkluft på boks" vil gjøre susen for å fjerne bremserens?

Jeg kommer ikke til å gjøre en slik rengjøring så ofte, så det er litt dumt å kjøpe en luftkompressor bare for det.

 

Blånering vil ikke skades av bremserens?

Link to comment
Share on other sites

Bremserensen fordunster av seg selv. Men dritten den løser opp klarer nok luft på box å blåse vekk;-)

Jeg kjøpte en gang ei sånn luftflaske som man kan fylle fra kompressor. Husker ikke i farta hvor... Bra var den i alle fall. Vet det er flere benkeskyttere som bruker den, så kanskje noen andre kan hjelpe?? Huhh..?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Som Thor sier, gjør dette utendørs. Selv med oljer uten farlige løsemidler er det ikke bra å puste inn aerosoler, det er folk som har fått "kjemisk lungebetennelse" etter slikt arbeid. Det legger seg et lag med oljedråper på innsiden av lungene og blokkerer for oksygenopptak, ikke bra i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Mange, spesielt eldre, former for overflatebehandling er et substrat som holder på olje. Når man vasker ut oljen med løsemidler må man "etterfylle" med klut. Jeg bruker en rent rusthindrende væske på deler som ikke trenger smøring, f.eks Barricade eller Eezox, på både eldre parkeriserte våpen og nyere våpen med mer avansert overflatebehandling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...