Jump to content

Grevling jakt


blaser R93 lrs2

Recommended Posts

I deler rundt jorder, dvs der f.eks beite går over til åker eller eng. Litt det samme som for rev. Se etter der det er gravd i bakken, jordet ol. Nå i forbindelse med annenslåtten er det lett å se hvor den graver. Sitt i jordekanten og vent på den med hagla. Den er i bevegelse hele tiden, så kan være vanskelig med rifle. Dessuten kan den komme veldig nær deg for den ser dårlig. Hvis gresset er høyt kan du høre den kommer uten å se den. Tass tass tass, i lett jogg gjennom gresset. Den kommer gjerne i skumringa når skytelyset er på hell.

 

Jeg skøt en i fjor, hadde reist meg opp for å gå, plutselig kom den på femten meter. Den kom fra en tresket åker, og var på vei ut i kanten av beitet.

 

Vil legge til at grevling er fortreffelig mat. Den tilberedes som en kalkun med stuffing, men skal ikke steke like lenge. Kjøttet skal ikke være helt gjennomstekt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den jeg skøt i fjor falt for Remington Nitro magnum str 2 på femten meters hold og løp 10 meter etter skuddet. Rent sideskudd litt bak i forhold til perfekt treff, men likevel dødelig som fy. Ble sikkert truffet av hundre haggel.

 

Det er viktig å henge opp grevlingen litt i en sort sekk i sola før man sløyer og flår. Dette fordi aromaen skal sette seg. Kan godt henge et par dager. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grav ned noen kunstige hi i jaktområdet ditt. Bruk vrakbord, 25 cm pvc-rør, eller 25 cm betongrør som ganger. Gangene bør være ca 15-20 meter tilsammen. 2 innganger. Ett til tre oppholdsrom, som lages av bord, Kumringer, eller 90 liters murerbaljer eller noe annet lurt. La så hiet være i fred et par år, så dyra venner seg til dette. Lagde meg 3 stykker med tanke på reven for noen år siden av vrakbord. Det tok litt tid før de ble tatt i bruk, men i vinter tok jeg jaggu en grevling i hver av dem sammen med dachsen. Skikkelig artig for bikkja, uten at man risikerer å slippe bikkja nede i et hikompleks som er større enn man er klar over, slik at man må grave hele helga. Grevlingen kommer ikke ut frivillig, så det er lurt å lage noen lettvindt tilgjengelige titteluker som man lett graver seg ned til og åpner slik at man får skutt grevlingen med en dempa 22 nede i hiet.

 

I våres laget jeg to hi til. Disse ble laget i PVC-rør (20 og 25 cm). Får man med seg et par kompiser, og jorda er lett ågrave i, lager man ett kunsthi i løpet av en dag. Og hvis PVC og plast benyttes, kan dine barnebarn få glede av disse hiene :D Flere er under planlegging. Regner med at reven begynner å bruke disse hiene etterhvert også.

 

For mer info om kunsthi, anbefaler jeg å "GOOGLE" kunstgrave og konstgryt. Dette er ganske vanlig i Danmark og Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Grav ned noen kunstige hi i jaktområdet ditt. Bruk vrakbord, 25 cm pvc-rør, eller 25 cm betongrør som ganger. Gangene bør være ca 15-20 meter tilsammen. 2 innganger. Ett til tre oppholdsrom, som lages av bord, Kumringer, eller 90 liters murerbaljer eller noe annet lurt. La så hiet være i fred et par år, så dyra venner seg til dette. Lagde meg 3 stykker med tanke på reven for noen år siden av vrakbord. Det tok litt tid før de ble tatt i bruk, men i vinter tok jeg jaggu en grevling i hver av dem sammen med dachsen. Skikkelig artig for bikkja, uten at man risikerer å slippe bikkja nede i et hikompleks som er større enn man er klar over, slik at man må grave hele helga. Grevlingen kommer ikke ut frivillig, så det er lurt å lage noen lettvindt tilgjengelige titteluker som man lett graver seg ned til og åpner slik at man får skutt grevlingen med en dempa 22 nede i hiet.

 

I våres laget jeg to hi til. Disse ble laget i PVC-rør (20 og 25 cm). Får man med seg et par kompiser, og jorda er lett ågrave i, lager man ett kunsthi i løpet av en dag. Og hvis PVC og plast benyttes, kan dine barnebarn få glede av disse hiene :D Flere er under planlegging. Regner med at reven begynner å bruke disse hiene etterhvert også.

 

For mer info om kunsthi, anbefaler jeg å "GOOGLE" kunstgrave og konstgryt. Dette er ganske vanlig i Danmark og Sverige.

 

Har også en slik kreasjon liggende, men vi grov bare ut et høl i en bakke, la ned noe stein og trekubber, la kvist og torv over, og skufla jorda tilbake på toppen. Det er vel kanskje 4-5 meter fra en åpning til den neste, og et oppholdsrom midt mellom med en halvmeter higang inn til rommet fra hver åpning. Har vært rimelig jevnt brukt, men grevlingen har jo selvsagt utvida hiet en del... Det slipper en (stort sett...) hvis en bruker PVC-rør.

 

Burde absolutt ha hatt flere sånne, nå satte du meg på tanken igjen. Og jeg som tenkte å kjøpe meg ei lita, snerten gravemaskin eller et graveaggregat til traktoren. Kunsthi på en dag? Si ti minutter, du... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...