Jump to content

Ulovleg å inneha luftvåpen etter dom?


Fagerstad

Recommended Posts

Det er ikkje den dustete overskrifta eg lurer på. Ei heller vedkommande det gjeld for det er garantert ein god grunn til at han ikkje skal ha våpen. Men kan ein dømmast til å ikkje inneha noko som ein kan kjøpe på butikken som ein vil i Norge? Godt muleg det er muleg, men eg lurer på om nokon som kan jus kan svare på det. For å ta eit dumt eksempel: eg blir dømt til å ikkje inneha sukker for det belastar helsebudsjettet, men kjøper det likevel for eg kan gjere det.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kri ... 94243.html

Link to comment
Share on other sites

Man kan fradømmes retten til å inneha/gjøre/arbeide med enkelte ting.

 

For eksempel kan en pedofil fradømmes retten til å arbeide med barn, en pyroman kan fradømmes retten til å kjøpe lighter, folk som ikke passer på dyrene sine fradømmes retten til å ha dyr, notorisk kriminelle kan fradømmes retten til å inneha ikke-registreringspliktige våpen og våpenkopier.

 

Husker ikke helt paragrafen man bruker, men er noe alà "For den allmenne sikkerhet" at den paragrafen brukes.

 

Kjenner selv til et par-tre rundt om i regionen her som har blitt fradømt retten til å inneha luftvåpen/softgun/våpenetterligninger, pga et rulleblad som er på ca størrelse med bibelen. Dette er forøvrig personer, om man ser utenfor huset sitt, man da ringer lensmannen og deretter finner balltreet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hassel: laust definerast som våpen? Kva er det? Det begynner jo da å bli kinkig å ha eit kjøkken med utstyr :-) Eg skjønner at det er muleg, men lurer veldig på kva lovparagraf ein bruker. Eg har 0 peil på jus så det er rett og slett av interesse eg spør.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg fant paragrafen! :mrgreen:

Tror det er denne de bruker når det gjelder ting også.

Straffeloven §29

 

 

§ 29. Den som har begått en straffbar handling som viser at vedkommende er uskikket til eller kan misbruke en stilling, virksomhet eller aktivitet, kan, når allmenne hensyn tilsier det,

a) fratas stillingen, eller

b) fratas retten til for fremtiden å ha en stilling eller utøve en virksomhet eller aktivitet.

 

Rettighetstapet kan begrenses til forbud mot å utøve visse funksjoner som ligger til stillingen eller virksomheten, eller til påbud om å utøve virksomheten eller aktiviteten på bestemte vilkår.

 

Den som er fratatt retten til å utøve en virksomhet, kan heller ikke forestå slik virksomhet for andre eller la andre forestå slik virksomhet for seg.

 

Den skyldige kan pålegges å gi fra seg et dokument eller en annen gjenstand som har tjent som bevis for den tapte rettigheten.

 

Rettighetstap etter bestemmelsen her kan idømmes ved siden av eller istedenfor annen straff, men kan bare ilegges som eneste straff hvis det ikke er fastsatt en minstestraff på fengsel i 1 år eller mer for handlingen.

 

Edit: Tror denne gjelder ting man bruker

§ 35. Ting som er frambrakt ved eller har vært gjenstand for en straffbar handling, kan inndras såframt det finnes påkrevd av hensyn til formålet med den bestemmelse som setter straff for handlingen. Som ting regnes også rettigheter og fordringer. Regelen i § 34 første ledd tredje punktum gjelder tilsvarende.

 

Det samme gjelder ting som har vært brukt eller bestemt til å brukes ved en straffbar handling.

 

Istedenfor tingen kan inndras et beløp som svarer til dens verdi eller en del av verdien. Det kan bestemmes i dommen at tingen hefter til sikkerhet for inndragningsbeløp.

 

Istedenfor å inndra tingen kan retten treffe bestemmelse om tiltak for å forebygge at tingen blir brukt til nye lovovertredelser.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen! Det er flott å bli informert om diverse lover i landet! Eg er jo litt rar, så eg såg for meg med ein gong ein humoristisk konsekvens. Ein person som går og slår til folk med f.eks. ein dildo kan bli frådømt retten til å inneha ein slik sak :-) Det er godt slike saker ikkje skjer så ofte :D Men takk igjen for opplysing om lovverket!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...