Jump to content

Kronograf feil, eller har jeg ladet 5 skudd med samme V0?


leoestby

Recommended Posts

Har funnet kruttvekten som går best i det noe sære 308win løpet mitt, så nå skulle jeg teste litt forskjellige settedyp av kula før jeg kunne si meg ferdig...

 

Ladet totalt 30skudd, med 3 forskjellige settedyp. Da fikk jeg 2 stk fem-skuds serier på papp av hver av de forskjellige settedypene. Brukte kronograf på alle seriene:

 

dbkrk8.jpg

 

De 5 første fem-skudds seriene gikk fra 10m/s til 4m/s i hastighets forskjeller, der 4m/s var det samme sette dypet på den noe merkelige siste serien jeg avfyrte... Alle 5 skuddene fikk jeg 812ms på.... Har jeg klart å ladde så bra, eller er det en kronograf feil?

 

Ble avfyrt i eksakt samme omgivelser.... Uten å ha slått kronografen av i mellom tiden.... Selv synes jeg dette virker noe mistenkelig...

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke klart å lade så bra, det klarer ingen andre heller selv om flaksen kan slå til. Har flere ganger fått lik avlesning på opp til 2 målinger i en femmer serie, ikke mer. Det jeg mener har skjedd er dårlige batt., ev. brå forandring i lyset, eller kronografen tok kvelden. Elektronikk henger seg opp av og til. Prøv igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det første som slo meg også var at elektroniken hadde hengt seg opp. Men hadde jo så klart ikke med mer ammo... Får vel bytte batterier og prøve igjen :-) Har uansett funnet settedypet, for den ene Lot'en samlet mye bedre :-)

 

Snake: Jeg forsto ikke helt hva du mente?

Link to comment
Share on other sites

min kronograf viser antallet skudd registrert.

altså første skuddet så blinker tallet 1 i displayet, deretter så vises hastigheten

ved skudd nummer 2 blinker tallet 2 i displayet, deretter hastigheten

f.eks: .308 win ladning 175 grains sierra matchking:

1 ------821

2 ------823

3 ------821

4 ------822

5 ------820

 

når jeg trykker review så kan jeg få fram AV = average speed, ES = ekstreme spread, SD=standard deviation

Link to comment
Share on other sites

Kan avlesningen, men stusset på at jeg fikk 5 like... Altså dup4 i displayet. Det var liksom for godt til å være sant :winke1:

"Ein stad må skotet sitja" skreiv Jørund Lien ein gong som forklaring på kvifor ein femskot kan samle mykje betre enn børse og ammo eigentleg er i stand til - altså ei skikkeleg flaksegruppe. Noko liknande kan jo skje med fartsmåling.

Link to comment
Share on other sites

de beste ladningene jeg har hatt har hatt en ekstrem spredning på 3 m/s på 5 skudd.

samme ladningen har jeg testet flere ganger stort sett samme resultat. knappe 5 m/s spredning på det værste. så jeg er fornøyd med den ladningen, samlet meget bra også :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...