Jump to content

Doctersight er ikke et holografisk sikte


amatør

Recommended Posts

Jeg ser at Sikter av typen doctersight blir omtalt som holografiske sikter, men det er de ikke.

Doctersight virker på samme måte som aimpoint, bare at de ikke har det bakre vinduer og rør.

RTEmagicC_ritning-med-parallax.png.png

 

Dette siktet under er et holografisk sikte:

XPS3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra bilde.

 

Som bildet viser, blir "vinduet" belyst forfra, ikke bakfra, som i reflekssikter, eller kollimator som Meopta korrekt kaller det.

 

På vinduet sitter det et hologram, som består av noen områder som slipper igjennom laserlyset, og noen områder som ikke slipper igjennom laserlyset. Dette mønsteret har svært høy oppløsning.

 

Man får interferens mellom det lyset som slipper igjennom, noe som tilsammen resulterer i et likt lysfelt, som om retikkelet skulle ha stått fremme på ca 100m, eller den avtanden som produsenten har valgt.

 

Med hologrammer er det lett å lage andre retikkeler enn bare et punkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke designet, men jeg tipper det er noe overdreven stereoskopisk virkning, og at det sitter to like retikler, et til hvert øye, som kan flyttes sideveis. Ved å plassere disse noe vekk fra aksen, med nøyaktig mekanikk, og hver sin vei, vil det virke som om det er ett retikkel som flytter seg frem og tilbake, på samme måte som 3D-kino.

Link to comment
Share on other sites

Det kalles retikkel :wink:

Nå har jeg ikke brukt en OEM2, men jag har brukt flere enklere stereoskopiske avstandsmålere, de fungerer likens, men har ikke alle funksjonene til OEMen, som "pendel" på retiklene, belyste retikkel osv..

 

men jeg tipper det er noe overdreven stereoskopisk virkning, og at det sitter to like retikler, et til hvert øye

Det stemmer nok.

Retiklene (et sett i hvert rør) er montert akkurat der objektivene fokuserer, da kan man ikke se forskjell på avstanden til retiklene og avstanden til målet du har fokusert på - de ser ut som de er samme sted. At det er binokulært, og retikler i hvert rør gjør illusjonen sterkere enn i et vanlig kikkertsikte, for her får du med deg stereosynet på det. Og hodet lurer deg til tro at det er ett - OEMen har jo en egen funksjon som gjør det lettere å se begge retiklene så en lettere kan justere dem oppå hverandre nøyaktig.

 

Ganske fancy.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...