Jump to content

Kjøpe ny komplett riflepakke, eller bygge på den jeg har.


Torquemada

Recommended Posts

Jeg har en CarlGustav 1900 3006, med en Bushnell 3-9x40 som er umulig å bruke i sol og i skumring. Avtrekket liker jeg ikke, det er knallhardt og fører til at jeg må konsentrere meg veldig for ikke å få avtrekkerfeil. I benk er presisjonen på denne helt ok.

Et par dager i vått vær på fjellet gjør at stokken klemmer mot løp.

 

Jeg jakter rådyr, rein, hjort og elg.

 

Hvis jeg skal fikse opp rifla som jeg har, så tenker jeg at det blir så mye jobb (venting) at det er like greit å kjøpe nytt. Jeg ønsker syntetstokk, ny kikkert, nytt avtrekk og lyddemper.

 

Har ikke noen bestemt oppfatning av kaliber, men har ikke noe problem med rekylen i 3006. Har også tittet på rifler i kaliber 308, 270W og 300 WM. Jeg har ambisjoner om å lade selv etter hvert.

 

Har ønske om å holde meg rundt 15.000, og har derfor sett litt på en pakke som Winge våpen har http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3154" target="_blank . Er det noen som kjenner til riflene fra Thompson, og kan fortelle litt om disse?

 

Er det noen som har forslag til andre pakker?

 

Her er det jeg ser for meg:

- Rifle som tåler fukt over lang tid.

- Kikkert som tåler litt juling, og som fungerer i skumring.

- Lyddemper

- Vekt spiller en liten rolle, men ikke så mye.

- Driftsikkerhet og holdbarhet går uendelig langt forran utseende.

 

 

Hvis jeg setter sammen pakke selv, er det vanlig å måtte betale for tilpassing/kapping ved montering av demper? Pleier det å være muligheter for å diskutere pris i de ulike butikkene.

 

Jeg vet at det finnes 1000 tåder om riflekjøp, og jeg har lest til øyet ble stort og vått. Men ingen har akkurat de spørsmålene jeg har ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kan fikse børsa du har, bør ikke koste så mye. Ellers så jeg en Sako 75 SS i kal. .30-06 med en møkkakikkert til 10000 på Finn. Anbefaler brukt Sako selv om 75 ikke er av de letteste, og som regel er det prutingsmuligheter. Syns de fleste andre merker er noe skrummel i forhold.

Link to comment
Share on other sites

PederR: Siden jeg må kjøpe kikkert i tillegg, så blir dette noe dyrere enn det jeg hadde tenkt meg.

Mark: Her må jeg kjøpe demper og kikkert i tillegg, og da blir det mye dyrere enn det jeg hadde tenkt meg. SS er heller ikke noe for meg, har av en eller annen grunn mer tro på matte flater i mørkere varianter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du regner 15000 som maks i tillegg til å beholde 1900"en så blir det litt mer ja. Selger du denne har du nok til ny god rifle/Zeiss Classic og demper. SS versjonen er nok mer matt enn polert blånering, men liker man det ikke.... Duracoat er en mulighet, men kansje mer bry enn du vil ha. Anb. brukt kvalitet framfor nytt så som så uansett.

Link to comment
Share on other sites

Skal beholde 1900 ja, den er arvegods og jeg får nok juling hvis jeg selger den ;)

 

Er litt fram og tilbake her nå. Men det er vel en del av prosessen med å skulle kjøpe seg noe nytt/annet.

 

Har tittet litt på en brukt Ruger 77 Hawkeye 3006, med en Zeiss Divari 3-12x56 til 10.000,- som er skutt under 200 skudd med.

Har også lekt med tanken på Tikka T3 Lite eller Weatherby Vanguard Fibermark 3006 + Zeiss 3-12x56 fra XXL til totalt ca 16.000,-

Winge våpens pakke med Browning A-bolt, Minox ZA3 3-9x40 og lyddemper har jeg også tittet på. Pris ca 15.000,-

 

Den siste er jeg litt usikker på med tanke på kikkerten og jakt i skumring.

 

 

Noen erfarne hoder med kloke råd, eller kanskje HELT andre forslag enn det jeg har greid å skrape sammen.

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på mye bra i alternativene dine, men du må nok skvise veldig hardt for å tilfredstille alle kravene dine innenfor 15k.

 

Gode rifler med Fiberstokk - ikke synt - men skikkelig glassfiber koster noen kroner regn ca 8000,- for de billigste som er Howa og Wby Vanguard. Begge kan toppes med en topp Europeisk kikkert med eller uten lys for ca 16 000,- Demper i samme pakken inkludert får du ikke til. Da må du enten ned på rifle eller kikkert.

 

I mørket er 56 objektiv flere hakk foran en 50 av tilsvarende kvalitet. Ca 26% større linseareal foran sørger for det.

Aktuelle kikkerter er Zeiss Classic 3-12x56 som du har nevnt, Docter 3-12x56 også uten lys og Meopta Meostar R1/R1R med opplsy retikkel som koster det samme som de 2 første. De 2 første er jevnbyrdige optisk sett. Zeissen har tykkere stolper i retikkelet og er best i dårlig lys. Docter'n har tynnere stolper i retiklet og er således ganske så mye bedre i annet enn de mørkeste situasjonene.

Meopta'n er ikke like god som de 2 andre, men lyspynktet i senter veier opp for litt dårligere mørkegenskaper ved at du enklere finner senter i den enn de 2 andre.

 

Beste ville jo selvfølgelig vært å kjøpt en av de 2 første med Ret 1 som er tykt nok til å aldri bli borte uansett hvor mørkt det er, men Ret 1 er ikke hipt for tiden så det er jeg nok hel steinalder som anbefaler det. Faktum er nå at en Ret 1 er (minst)like god som en 4 med opplyst punkt i de mørkeste timene.

 

Hakket under disse kikkertene er Zeiss Classic 2,5-10x50, Zeiss Duralyt uten lys, VXR 50 med lys, Meopta Meostar uten lys og ganske oversett for tiden Zeiss Conquest 50mm uten lys. Alle disse er 5-6000,- og gir deg ok, men ikke de beste mørkegenskapene. Duralyt liker jeg personlig dårlig - har mer sansen for Conquest. Meopta 3-10x50 er kanskje hakket over dem begge, men holder faktisk en knapp på VX-R 50mm da det har vært en positiv overraskelse og har Leupold kvalitet byggemessig. I kullmørke er nok fortsatt Classic'n best av" budsjett" kikkertene.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være lett. Rugere har jeg hatt mange av, solidige bruksjern, men røff mekanisme som riper hylsene. Det kan gjøres noe med, men gidder ikke lenger. Anb. Sako da de er mer "ferdige" ut av esken med godt integrert montasje system, avtrekk, og sannsynligvis veldig god presisjon. Den Sakoen jeg nevnte var påstått å ha "gått" 100 patr., og strøken. Ny Zeiss Classic 2,5-10x50 til 6000 banker nok det meste som godt kjøp. Heller kamoteip på Sakopipa fremfor det andre du listet opp, og demper senere. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en brukt ruger, det ligger flere på Finn, 4000 kr. Dersom det sitter en halvdårlig kikkert på den, selg kikkerten. Hvis ikke rifla er bedda, gjør du det. Da har du enda ca 10 000 til kikkert.

Har lest rifletester på "rustfrihet", Ruger er nesten de eneste som også bruker rustfritt inne i rifla. Det hjelper ikke å ha et rustfritt løp, dersom alt annet ruster.

 

Den Rugeren du nevner der må jo være perfekt, dersom du skal ha så stor kikkert. En annen fordel med Ruger er at de er lette å "mekke". enkelte har noe hardt avtrekk, en smal sak å fikse.

Dersom du ønsker å ha flere løp til rifla og lage ei systemrifle, ordner Rafdal dette for kr 1100. Til en 30-06 er det mange aktuelle tilleggsløp, 338-06, 25-06, 270 Win, 280 Win, 8X56, 9,3 X 62 for å ha nevnt noen!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg pløyd gjennom ennå flere poster og diskusjoner på siden her, pluss leiting på finn og besøk i alle nettbutikker jeg finner.

 

Av en eller annen grunn så kjennes det ut som om magefølelden sier Tikka. Dette til tross for at det tilsynelatende er mange som er negative til det de omtaler som plastrifle. Jeg bryr meg lite om slikt, funksjonalitet kommer uansett i føste rekke. I tillegg har jeg et inntrykk av at disse riflene er "ferdig laget" fra fabrikken, mens en del andre må justeres litt på.

 

Har også sett på en og annen rifle i kaliber .338WM men er usikker på denne siden jeg jakter en del rådyr. Noen som kan fortelle meg mer om dette kalibret. Vil det fungere til rådyr hvis jeg lader selv?

 

Ruger som jeg har sett litt på, greier jeg heller ikke få helt ut av hodet, den er ennå ikke solgt. Ruger 77 Hawkeye 3006, med en Zeiss Divari 3-12x56 til 10.000,- Denne er fra 1996, men nesten ikke brukt. Det er ikke gjort noen endringer på denne, så da bør kanskje avtrekk fikses på. Hvis jeg kjøper Timney, så er jeg såpass fingerferdig at jeg mener å skulle kunne fikse dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet ikke noe for børsemodding i stor skala, men det er jo ikke det du snakker om her. Så etter å ha lest ditt innlegg OG sett forslagene som kommer under så får du mine to cent her:

 

Jeg vet ingenting om børsa di i utgangspunktert. Om dette er/var en topp børse eller en økonomimodell. Det får du fort svar på om du spør her inne. Du sier du vil beholde børsa du har pga det er arv og ikke vil bli godt tatt imot dersom du selger den. Du tenker det vil ta lang tid for en børsmaker å gjøre den jobben du trenger for at børsa skal bli i den stand du ønsker.

 

Hvorfor ikke ta med børsa til nærmeste kapable børsemaker. Få oversikt over kost og tid på det du trenger å få gjort. Kan ikke være så dyrt mtp hva du skriver du ønsker å få gjort. Få den samtidig kappet og gjenget for demper. Kjøp Sonic 45 demper, 1500 kr(2000 med gjenging og kapping). Bang for the bucks, løp og kjøp osv. Har den selv på 30.06 og går god for den. Du kan leike deg med å ta av og på så mange moduler du ønsker.

 

DERSOM børsemakerjobben blir uforsvarlig høy i forhold til kvaliteten på børsa, og hva du kan få ut av jobben, SÅ vurderer du ny/nybrukt børse. Tenk pris ny børse vs brøsje opp den du har.

Et hovedpoeng her må jo være, at det er meningsløst å ha et arvestykke i skapet som er ubrukelig. Vil jo aldri bli brukt om det kommer ny børse i hus.

Et annet, at den du har arvet den av må jo bli glad derom han/hun ser at du brøsjer opp børsa og får brukt den!

30.06 er et supert kaliber. Har det selv og er svært fornøyd. Med demper merker man fint lite av rekylen.

DERETTER sitter du deg ned en kveld og finner ut hvilke behov du VIRKELIG har for kikkert. (forstørring, lysåpning osv) bruk så litt tid på finn, kammeret og finn den dyreste og beste kikkerten du kan få for budsjett. Vær litt tålmodig med kikkertkjøp, så kommer du garantert over noen godbiter.(Det gjorde jeg) Bare vær klar og klask til når den rette er der.

Link to comment
Share on other sites

@RuneAa: Ja jeg har begynt å tenke mer og mer i denne gata. Må bare finne fram til en børsemaker et sted mellom Molde og Trondheim. Noen som vet av noen som ikke bruker år og dag på å fikse avtrekk, og evt sette på lyddemper. Med tanke på stokken som har en tendes til å klemme mot løp etter et par dager i fuktig vær, hva er beste løsning her?

Link to comment
Share on other sites

Det viser seg at jeg har bedrevet litt feilinformasjon i tråden her :oops:

 

Rifla som jeg har arvet er ei Husqvarna 1640 kaliber 3006. Den er fra 1965, men har kun blitt skutt med til oppskyting, jakt og minimalt til trening. Det er sikkert rimelig å anta at det dreier seg om ca 1500 skudd. Hva kan man forvente av levetid på et slikt løp?

 

Har funnet noen artikler og tråder på svenske forum som omtaler rifla, og det er mye gjenkjennbart i beskrivelsene her, naturlig nok :)

 

Kolben er lav slik at kikkertsike er litt problematisk hvis man ikke bygger opp kolben med noe. 40mm kikkerten ligger nesten helt ned på løp, men allikevel må jeg løfte blikket litt for å kunne se. Skal jeg ha 50 eller 56mm så må kikkert ennå litt opp.

Kolbens fall gjør at rekyl kjennes godt i følge en del svenske komentarer. Jeg kjenner jo at det er en helt annen rekyl i denne enn den 6,5 jeg jaktet med tidligere, men rekylen har ikke plaget meg særlig.

 

Men uansett så må jeg gjøre noe med kolbe slik at den blir praktisk ved bruk av kikkert. Så må den nok beddes. Spørs om det ikke er like greit å kjøpe en ny? Laminat eller syntetisk av noe slag.

 

Når det gjelder avtrekk, så skriver den ene svenske artikkelen følgende: "Att justera originaltrycket innebär oftast mer jobb än vad det är värt.."

De avtrekk fra andre modeller som passer, gjør at sikring ikke fungerer, slik at denne må endres.

 

Hvis det bare blir 2-3000 å spare i forhold til å kjøpe ny rifle, så tror jeg at jeg heller går for denne varianten. (evt nesten ny) Så få heller arvestykket fungere som reserve hvis noe skulle gå galt med den andre.

 

Så må jeg bare få si at dette er et genialt forum, jeg har fått mye hjelp i vinglingen min :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, da gikk det fra bra (1900) til bedre (1640). Min mening. Ett veldig bra, og pålitelig jaktredskap(mekanismen). Du kan fikse denne så den blir som du vil, men det er nok lettere å kjøpe noe annet. 1640"en kan du fikse over tid.

Link to comment
Share on other sites

Da var kjøpet gjort, rifla er med hjem og det er ingen vei tilbake :)

 

Det ble en Ruger m77 hawkeye allweather, 270win, med tofot og en zeiss classic 2,5-10x50. Har vært brukt kun to ganger på skytebane, aldri på jakt. 35 skudd har blitt avfyrt.

 

10.000,- betalte jeg for hele greia. Fikk med våpenbag, pusseutstyr og 400 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...