Jump to content

Problem med fast skrue i montasje


338Lap

Recommended Posts

Har en tikka t3 med leupold standard montasje. Kjøpte ny kikkert for et par år siden og butikken skrudde opp ringene og monterte ny kikkert og skrudde igjen. Problemet er nå at disse sitter veldig godt fast. Så langt har orginal leupold nøkkel og to bits bøyd seg når jeg prøver å åpne. Skurkene er fortsatt fine. Man bruker t15 nøkkel. Noen som har tips for å få løsnet disse ? Det er ikke brukt gjengelim. Kan kikkerten bli skadet av så hard tiltrekning ?

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på at det ikke er benyttet locktite så sliter du. I så tilfelle vil varming av skruene bare få dem til å utvide seg og sitte bedre fast. Ta hele greia tilbake til butikken og la dem løse problemet de har laget og om nødvendig bore ut skruene og skaffe nye ringer.

 

Når det er sagt så er det rart at de ikke benyttet locktite, jeg anser det som standard prosedyre på alle kikkertmontasjer.

Link to comment
Share on other sites

@Humbo: Du tror ikke blåselampe blir litt kraftig kost for siktet?

 

Det kan være en idè å bruke f.eks. en loddebolt og sette den rett på skruehodet for å varme opp. Vil tro at det er mer skånsomt.

 

Eg har brukt blåselampe ved fleire høve der montasjen har sitte bom fast, og det fungerar glimrande. Berre pass på å varme akkurat på/rundt skruen. Mogleg ein liten gassloddebolt vil fungere betre, evt. ein vanleg loddebolt slik du føreslår, det vil nok kome an på kor mykje avstand du har til sjølve siktet. Det kan óg hjelpe å ha på noko god penetetrerande olje, som f.eks. Kroil. Dette stoffet gjer underverk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...