Jump to content

ambolt


flesjaa

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg har laga meg en kommende smie. Mangler nok en av de viktigste tingen nemli ambolt.

Er de noen som vett vor de går an og få seg en brukendes til en god pris??

Vekten bør vel være minimum 35kg og de må vere hull i den til verktøy..

 

Mvh flesjå

Link to comment
Share on other sites

Dei fleste som ligg på finn er enten nesten sammer pris som ny. Eller så er dei utslitt og dyre.

Så kommer de av og til en til en bra pris men der er somregel solg. :roll:

Jeg har sett på ferax på BM 50kg til 3000kr men de er nok laga av noe dritt stål.

Så de spørs om jeg må revne lomme boka og kjøpe en 50kg hos smie.no ca 5000kr+ frakt

Link to comment
Share on other sites

Får ta deg ein tur å høyre rundt omkring. Det gjorde eg, hadde ikkje råd til å betale så mykje så fekk meg ein gamal ein som stod gjømt i eit hjørne for ein meeget god pris.

Syns dei bruka er veldig overprisa, men på ei anna side så er det ikkje noko som blir brukt opp med det første..

Link to comment
Share on other sites

Damask sverd og ringbrynjer :lol: Ingen ting færeløbig har ikke ambolt.

Men for min del blir de vel lysestaker og lavkarbon kniver for og lære meg og smi.

Jeg har forstått de som at en ikke skal sette så store krav til og begynne med.

Så kan jeg begyne med fjærstål etter kvart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kanskje flaks og fant en gammel hjemme på gården, men som et lite tips ville jeg begynt nettopp der. Mange eldre gårder har smiutstyr liggende og ruste i et hjørne og om du reiser litt ut på landet og spør pent er det mulig du kan finne noe som kan medbringes for en rimelig penge. Mange vet ikke hva slikt er verdt og om den er litt rusten så er det bare å gå amok med litt sandpapir :winke1: Kanskje kommer du over en esse og litt tenger også 8)

 

eventuelt en bit av jernbaneskinne er fint til småarbeider men mangler hull til verktøy. Sånt ligger rundtom på norske linjer så bare å lete litt.

Link to comment
Share on other sites

Stålbjelker av diverse slag vil fungere dårlig siden godset er tynt og de ikke er herda. De vil deformeres fort.

Jernbaneskinner er en mulighet til improvisert ambolt siden de har tykk bane og er herda, men skinnene blir litt små så de vil bare fungere til småarbeid.

 

Gamle ambolter er ofte ujevne og avrunda etter rust og slitasje. Banen må være helt plan og med en fin overflate om man skal få et brukbart resultat.

 

Sjekk Kohlswa Gjuteri i Sverige:

http://www.kohlswagjuteri.se/brancher-s ... smidesstad

Ikke de billigste, men det er svært god kvalitet.

Da har du i det minste en kvalitetsambolt du kan selge dyrt om du blir lei. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en blitt H bjelke som jeg rettet noen rør på men jernbaneskinne å foretrekke.

Men så blir de jo kostnaden og planslipe den. Og då kan je heller kjøpe en 15kg på BM til ca 600kr.

Noen som har prøvd ferax ambolt?? http://www.luna.no/artikkelsok.html?sok=ambolt Den ser jo ikke

akuratt bra ut, hornet er jo ikke akuratt rund som peddinghaus sin. Men prisen er 6000kr i forskjeld :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det var en slik drager jeg mente når jeg sa stålbjelke. Men det er jo som dere sier at det kommer ann på hva en skal smi. Vil ikke tro det skulle vært et problem, som en ihvertfall ganske midlertidig løsning til du får en annen ambolt. Da kan du bruke mye mer tid på å leite.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i noe jernbaneskinne 7cm i brede så de får var godt nok fore en stund. Jeg har jo søkt om 3 handvåpen og 1 rifle 8)

Laga meg en aske jerne eller hva de hette i dag på den nye flotte ambolten min :lol:

Uanz morsomt og prøve seg litt for jer invistere så veldig mye.

Link to comment
Share on other sites

Sett en "Ønsker kjøpe" annonse i lokalavisen, de gamle som har slikt liggende leser avisen og ikke på nettet. Hiv gjerne inn annonse i nabobygd/kommunes avis i samme slengen. Tipper du får tlf av en eldre herremann som synes det har sin skjarm at du er interessert i å smi :)

Om du finner en sliten en så leverer du den på et sveiseverksted, de legger på og sliper til igjen fasongen :)

Du kan også høre med tekniske museum, de får ofte inn mer enn de trenger og kan avse slike ting til folk som har interessen. Smedfaget er utdøende og alle som viser interesse for dette blir godt mottatt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...