Jump to content

kjøttskader energi vs. hastighet?


snake

Recommended Posts

nå har jeg sittet å tenkt, å tenkt litt til. og muligens litt for mye :lol:

men la oss tenke oss denne situasjonen:

vi har tre rifler. alle er i kaliber .30

men i den ene har vi ladet en 150 grs Nosler Accubond til 850 m/s

i den andre har vi ladet 180 grs Nosler accubond til 850 m/s

og i den siste har vi ladet en 200 grs Nosler Accubond til 850 m/s

 

hvis vi ser for oss en hjort som kommer foran posten vår avstand 70 meter.

 

hvilken av prosjektilene vil ødelegge mest kjøtt ved identisk skuddplassering?

 

rifle 1 (150 grs Accubond) Energi v/70 og hastighet: 3113 joule V=800 m/s

 

rifle 2 (180 grs Accubond) energi v/70 og hastighet: 3791 joule V=806 m/s

 

rifle 3 (200 grs Accubond) energi v/70 og hastighet: 4284 joule V=813 m/s

 

hvilken av disse tre prosjektilene ved de gitte vil ødelegge mest kjøtt?

Link to comment
Share on other sites

Dette er det vel nær umulig å vite noe eksakt om, så dette må vel bli en synsetråd.

 

De fleste kuler er vel laget for å ekspandere så nær optimalt som mulig innenfor et gitt hastighetsspenn. Slik sett vil vel disse kulene kunne ekspandere noe forskjellig og gi forskjellig skade v samme hastighet. Jeg kjenner ikke til Accubond og vet ikke om dette er en faktor for denne kula.

Forutsatt lik ekspansjon så vil vel den tyngste kula gi størst dybdevirkning og dermed større skade.

 

Men om man måler bredde på sårkanal samt bloduttredelser de første 20-30cm inn i dyret så ville jeg ikke forvente store målbare avvik fra kulevekt til en annen slik eksemplet er beskrevet.

 

En annen sak er hastighet. Min teori er at lettere kuler ladd til maks hastighet i et gitt kaliber vil gi mer kjøttødeleggelse enn tyngre kuler i samme kaliber der de tyngre også er ladd til sin makshastighet, som naturlig nok vil være lavere. Ta f eks maks for en 200grs vs en 150grs. 150grs vil sannsynligvis grise til noe mer enn 200grs pga høyere hastighet hvis alle andre forhold er like.

 

Men, igjen, dette blir synsing.

Link to comment
Share on other sites

De fleste er vel enige om at expanderende kuler i store hastigheter er de som ødelegger mest kjøtt.

 

Erfaringsmessig er det vel slik at store kuler i lave hastigheter er de som ødelegger minst.

 

Om du er ute etter minimalt med kjøttødeleggelser må du vel også se litt på valget av kuler.

Link to comment
Share on other sites

Gitt at disse 3 kulene ekspanderer til samme diameter, vil den tyngste kulen skade mest. Den tyngste kulen vil miste farten i hjortekroppen minst, og gjerne gi gjennomskyting mens den lette kulen gjerne stopper midt i dyret og dermed skader mindre.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje fullt ut kjent med om desse kulene har lik spiss og manteltjukkelse, og skilnaden berre er lengda, men eg brukar det som utgangspunkt.

 

Med tilnærma lik fart på inngangssida vil kjøtøydelegginga her vera så godt som identisk. Skilnaden vil derfor bli på utgangssida.

 

Det vil nok variere litt med kor stor hjort du snakkar om og skotplassering. Bak bøgene på ein middels stor hjort vil nok alle desse gå gjennom dyret, og skilnaden i kjøtøydelegging er knapt målbar. På ein stor bukk skoten igjennom det hardaste i bøgene vil eg tru den lettaste stoppar i bogen på "lesida", mens dei to andre går gjennom. Men uansett vil farten gjennom andre bog vera såpass liten at eg trur du vil sjå svært liten skilnad i øydelegging.

 

Noko anna blir det sjølvsagt om alle kulene er ladd til maksfart, men det har du sikkert tenkt ut sjølv òg :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uten en test kan en ikke svare 100% på dette, og som nevnt blir det en synsetråd.

 

Med så lik hastighet som du påpeker med samtlige bonded kuler tror jeg du ville i realiteten se så godt som null forskjell. Alle disse kulene vil penetrere en hjort på det holdet med gitte hastigheter, alle kulene er bonded, hastighetene er veldig like.

 

Om eksempelet var en 7mm 140grs weatherby magnum i 1000m/s en 30-06 150grs i 900 m/s og en 338winmag 250grs i 800 m/s ville 338 ødelegge mye mindre enn de to foregående.

 

Av erfaring vil en 338wm med 180 grain kule ødelegge mye mere enn en 338wm med 250 grain kule, men der er det store hastighetsforskjeller. En 180 grain gir tilsvarende hastighet og kulebane som en 300 weatherby magnum med rundt 960 m/s og en 250 grain ligger og daffer rundt 800 m/s som ikke er langt unna en 375 H&H magnum med 260grs kule, det er store forskjeller som synes godt. Jo Større og tyngre kulen er i moderat hastighet rundt 800m/s jo bedre knall og fall synes jeg personlig, og jammen er det snillt på slaktet med...

 

Men teoretisk ville de 13m/s ekstra du viser ødelegge mere enn de saktere, men med så små forskjeller og i tillegg så gode bonded kuler i disse moderate hastighetene tror jeg virkelig du ikke ville sutret over ødeleggelse på noen av skuddene, heller ikke sett noen nevneverdig forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...