Jump to content

Riktig kikkertmontering?


Grizzly

Recommended Posts

Fikk hjelp til å sette på kikkerten av en forhandler. Havnet på Warnemontasje til tikkaen. Ønsket egentlig optilock men ble frarådet det, til fordel for den billigere warnemontasjen. Tok nå den, men stusset litt på at forreste montasje sitter så langt bak. Er dette riktig, eller kan/bør jeg flytte montasjen litt frem?

 

montasje.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd det, men synes det både virker mer praktisk, bedre og penere. Har ikke moment nøkkel, og veit heller ikke hvor mye mommentet skal være. Må nok tilbake til forhandleren.

 

Hvor selger de slike mommentnøkler? Og står det på pakken med montasjene hva momentet skal være? Pakka fikk jeg ikke med :|

 

Når jeg først fikk så mye støtte :D , så kan jeg jo spørre om dere synes jeg likevel skulle gå for optilock. Det var vist for mange deler på dem, for høy montasje og i tillegg ga de vist treffpunktsforandringer ved av om påmontering likevel... Blir nok en stund til jeg skaffer meg en annen kikkert, men da er det jo kjekt å ha.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Eg har nå montert noen kikkerter på tikka'n min og har klart meg bra uten momentnøkkel, (veit ikkje om det oppgis noe tiltrekkingskraft heller)...

Trekker du bra til med dei nøklene som følger med bør det holde.

 

Men for feste av montasjen til tikkaen er det ikkje noe problem om den sitter som den fremste gjør hos deg, men det er jo ingen grunn til å ha den så langt bak :!: Og det kan gi konflikter med utkast av hylsene.

Ikkje ser det fint ut heller.

 

Men vilken grunn gav han for å ikkje bruke Optilock? :roll: Var sikkert det at han ikkje hadde dei på lager :x .

Eg har ikkje noe å utsette på optilock ivertfall.

 

Trur heller eg hadde gjordt jobben sjølv enn å levere det inn igjen til han der....

 

Men husk å montere ringene så det er klarig mellom ringene og der røret slutter, dvs justeringstørnet eller der objektet utvider seg.

Link to comment
Share on other sites

Optilock har for mange deler som gjør den ustabil. Kikkerten blir også montert unødvendig høyt (min kikkert har ytre diameter på ca 50mm). Jeg fortalte om at det fantes en optilock uten baser, men ble fortalt at denne ikke hadde gummiringer.

 

Nå har jeg vært der igjen og er strålende fornøyd :D

 

Fikk hjelp av en meget hyggelig nordlending. Han hjalp meg og fant riktige optilockmontasjer, som i tillegg var litt lavere en Warnemontasjene og selvfølgelig med gummiringer :wink: Han brukte lang tid på monteringa og gjorde seg flid med det. Det lønner seg tydeligvis å treffe riktig person. Jeg spurte om han skulle ha noe for monteringa (da han tross alt brukte mye tid på det), men det skulle han ikke ha. Jeg ville selvfølgelig betale mellomlegget, da optilocken er 250kr dyrere, men han sa jeg skulle få de til samme pris. Han reddet utvilsomt en kunde. Jeg kan å garantere at jeg kommer igjen.

 

(Jeg var overrasket hvor hard man skrudde til. Jeg ønsket hjelp til montering, da jeg var redd for å dra til for hardt, men det skal tydeligvis mye til.)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ikke for å kuppe tråden, men har og litt problemer med montering av kikkert.

Min måtte snues 90grd, slik at justering opp er høyre og venstre og omvendt.

Dette pga hylsa ville ikke ut. Snudde seg og landa ned i børsa igjen.

Dette og ser rart ut og byr på utfordringer ved justering.

Noen som har en bedre løsning på mitt probl.

Har veldig lav montasje, men går kanskje å bytte til andre kopper for justerskruene?

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...