Jump to content

Kammerets vurdering av haglammo. (Bare ett forslag)


Mikkel

Recommended Posts

Synes det er på tide at vi benytter all erfaring som finnes her på Kammeret til å få laget en oversikt over hvilke patroner som finnes på markedet som er brukbare. Ser for meg at det blir laget et søylediagram der hver patron har to søyler (feks. Remington Wingmaster 2 3/4" 36 gram US 4: fornøyd/ikke fornøyd) der alle som har erfaring med denne patronen kan si seg fornøyd eller ikke med effekten på vilt/skive/telefonkataloger osv.(Synes ikke prisen skal tas med i denne vurderingen. Må bli opp til hver enkelt å vurdere om patronen er verdt prisen).

 

Hvis mange nok deler sin erfaring med oss, vil vi etterhvert få et fint bilde på hvilke patroner som har flest fornøyde brukere, og dermed trolig de beste.

 

Siden data, statistikk og diagrammer ikke er min sterkeste side, overlater jeg konstruksjonen av dette til den som måtte føle seg kallet :D .

 

Er det noen som er med på min ide'?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som er med på min ide'?

Signerer denne.... :D

 

Selv er jeg ganske fersk når det gjelder hagle, og skal ta jegerprøvekurs nå i august.

Så min erfaring med jaktammo kan vel sies å være svært begrenset :lol:

 

Skal se om jeg husker noe av dette med å lage grafer... Kommer tilbake til dette.

Hvis ikke det er noen som er dyktige der da?

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

 

Fant ut dette med å lage søyler, så jeg kan godt ta på meg å lage dette diagrammet.

Folk kan godt sende meg en PM, men vær nøye med opplysninger slik at vi ikke får dobbelt opp av to like typer ammo.

 

feks. Remington Wingmaster 2 3/4" 36 gram US 4: fornøyd/ikke fornøyd

Og evt. bruksområde?

 

Så kan man lage egne diagram for forskjellig vilt?

Kom med forslag....

Link to comment
Share on other sites

Amstaff, du er ansatt. :D Vi trenger vel ikke lage noe for hver art. Blir fort et veldig stort materiale, i og med at det er en god del arter som jaktes i Norge. Trur vi bør holde oss til patronen, og se bort i fra haglnr. Er en patron med haglstørrelse 6 en bra patron, så må man vel regne med at samme patronen i nr 4 har tilsvarende kvaliteter? Men det er mulig jeg tar feil...

 

Dette kan bli bra!

 

Folk må komme med forslag hvis de har noen bra ideer hvordan opplegget bør være.

Link to comment
Share on other sites

Ok!

 

Da har jeg allerede fått første PM, og vil legge ut diagrammet her etterhvert som flere dukker opp.

Går nok noen timer enda, for nå skal jeg ut og kverke et par hundre lerduer!! :evil:

 

Så følg med fremover... :wink:

 

Project2-1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke sånn for å klage ellerno, men jeg tenker det hadde vært bedre hvis man lagde det me type terningkast, og søyla viste gjennomsnittet. Dette gir (etter min mening) et bedre innblikk på grunn av at man ofte er "litt" fornøyd. Med dette systemet mener jeg det vil gi et bedre bilde. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke sånn for å klage ellerno, men jeg tenker det hadde vært bedre hvis man lagde det me type terningkast, og søyla viste gjennomsnittet. Dette gir (etter min mening) et bedre innblikk på grunn av at man ofte er "litt" fornøyd. Med dette systemet mener jeg det vil gi et bedre bilde. :)

Hadde tenkt å foreslå det samme. En skala fra en til seks. Seks og fem er bra, 4 og 3 er middels og 2 og 1 er dårlig. Det kan gjøre det lettere å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd. Kunne jo liste alle kjente ammo typer og pris også?

 

Har selv kjøpt noe nittedal sink 12/76 5, 12/76 3 Mag og i tillegg Bismuth 5 Rype... Skal få tested dette på en skive for spredningen før jakta...

Link to comment
Share on other sites

Ikke sånn for å klage ellerno, men jeg tenker det hadde vært bedre hvis man lagde det me type terningkast, og søyla viste gjennomsnittet. Dette gir (etter min mening) et bedre innblikk på grunn av at man ofte er "litt" fornøyd. Med dette systemet mener jeg det vil gi et bedre bilde. :)

Greit for meg. Bare å komme med innspill, folkens....

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Dette er noe en systematiker faller for. Vi jobber med utvidelser til kammeret.no som vil fremtre ganske tydelig før den store høstjakten - en database over hagle- og riflepatroner, og riflekuler hadde vært kjekt å hatt. Faktisk en snabla god ide.

 

Send tanker frem og tilbake dere, så skal vi se om det dukker opp noe interaktivt vi kan bruke ;-)

Link to comment
Share on other sites

Spennende tanke. Men hvordan kvalitetssikrer man slike data? Vi jegere har en stygg tendens til å dømme utstyret - spesielt ammoen - nord&ned etter bare én uheldig erfaring. Selv når det burde være klart for alle at det er brukeren som har bæsja på leggen sin. Jeg har også opplevd nokså mange som skryter ting opp i skyene selv når alle saklige argumenter tilsier at de bruker feil verktøy (en relativt grisete utvomming av rådyr for noen år siden renner meg i hu her; skytteren var -- inntil da -- hellig overbevist om at han brukte superammunisjon).

 

Jeg er altså litt skeptisk til substansen og den relle verdien i en slik undersøkelse, men det kan likevel bli interessant å se hva som kommer ut av den.

 

(NB: Det er ikke meningen å være negativ, det jeg prøver å få fram er at man bør fintenke litt når man vurderer dataene :) )

Link to comment
Share on other sites

Hvis en rapporterer inn "Eley nr. 5 Rype Vismut i en 12/67 størrelse" og gir den 6/10 på statistikken, så kan en etter litt tid lage spørringer mot dataene vi har og si at Eley Vismut (ikke bare nummer 5, men alle eley vismut) får en gjennomsnittsverdi på 7.4/10 eller noe slikt. Eventuelt alle vismut.

 

En må jo uansett ta høyde for at det vil være subjektive opplevelser hele veien og at en bygger opp en databank over litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...