Jump to content

Stek av hjort


snake

Recommended Posts

ingredienser:

750 grams stek av hjort

2 stk rødløk

5 stk gulrøtter

6 dl vann

 

SAUS:

2ss margarin

4ss mel

1 dl fløte

200 g sopp

6 dl vann (3-4 dl kraft, resten vanlig vann)

 

tilberedning:

hell 6dl vann i ei form, skjær opp løk og gulrøtter og legg i vannet. varm ovnen til 125 grader og stikk et steketermometer inn i den tykkeste delen av steken.

øs kraft over steken med jevne mellom rom under steke tiden.

jeg varmet opp steken til 65 grader midt i kjøttet og det ble jævlig bra!

når kjøttet har nådd 65 grader ta kjøttet ut og la det hvile i 15 minutter.

 

saus:

brun smøret i en kasserolle, tilsett mel (IKKE la bli brent). tilsett kraft, vann og fløte under omrøring.

tilsett 200g stekt sopp, helst skogssopp men jeg brukte sjampinjong.

la sausen koke i 5 minutter.

 

serveres med:

ovnsstekte poteter i olivenolje.

ta småpoteter, del de i to og legg de i ildfast form, ha oppi olivenolje, til det dekker hele bunnen av formen.

strø over pepper og havsalt etter egen smak og ønske.

jeg satte de inn i ovnen sammen med steken og når steken var ferdig økte jeg temperaturen til 180 grader de siste 15 minuttene.

 

Til slutt:

tilsett 1 samboer (kan byttes ut med venn, ektemann, frue, kjæreste eller lignende) og 1 god venn, en flaske rødvin eller to.

 

Sausen ble litt for mektig når jeg lagde den med 6 dl kraft, så jeg tror det beste er å bruke 50/50 kraft og vann.

tar meget gjerne i mot tips til forbedringer hvis dere har noen.

Link to comment
Share on other sites

Skrell potetene, del dei i to og kok dei i salta vatten i 10 minutter og sil av vattenet. Ha ein klatt (50 gram) smør i ei ildfast form, potetene over, dryss på salt og pepper og steikt i omnen på 190 grader i 30 minutt. Ha rikelig med frisk timian eller rosmarin i ei skål, hell over olivenolje og litt balsamicoeddik og fedda av ein kvitlauk. Når potetene har steikt ein halvtime, tek du dei ut og klemmer potetene litt ned i forma med ein stamper, hell over blandinga av urter, olje og lauk - steik vidare i 30 minutt.

 

Verdens beste ovnsbakte poteter!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...