Jump to content

flade tændhætter = højt tryk ???


Billy the kid

Recommended Posts

Hej jeg har ladt 64 grs pmc softpoint til min 223 rem med cci 400 tændhætte og N -133 med 22,5 grs. 23 grs. 23,5 grs. 24 grs krudt, men jeg får flade

tændhætter med 23,5 og 24 grs krudt, er det pga får højt tryk ???

 

den patron jeg lader har en col på 57,2 mm og 60,3 mm er = nul friflugt i min riffel

 

skal jeg evt lave mere eller mindrere friflugt på patronen eller er 23,5 - 24 grs bare for kraftig ladning ???

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok helt rett i - trykket er sikkert høyt / forhøyt. Nå kjenner jeg ikke til den kulen, men tilsvarende kulevekt sier ei maxladning på 23,5 gr VV N135 eller det samme med Norma 201. COL på 57 mm er ok. Farten på kula burde bli ca rundt 810 til 830 m/s.

 

Så konklusjonen er at ladninger over 23,5 grains ikke samsvarer med de data jeg har, og kan være en utrygg ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hetter er (nesten)ubrukelig som trykkindikator, ofte er det mye patronspill som er årsaken til flate hetter ikke høyt trykk.

 

For mange år siden og da mener jeg maaaange år siden var det en liten sammenligning i 357 der vi skulle si noe om trykket ved å se på hettene. Trykket var fra maks SAAMI trykk ( da 41 000 psi) til nesten det dobbelte av maks trykk = 75 000 PSI. Ikke en kjeft av 7-8 svært erfarne hjemmeladere kunne si noe om hvilke hylser som hadde vært skutt med nesten det dobbelte av maks trykk som hadde sprengt alle revolvere, pistoler og bøylerifler på markedet for lang tid siden, ved å se på hettene.

 

Så at noen skal kunne klare å avgjøre trykk ved å se på hettene der ladningene varierer under 2% - vel sorry det tviler jeg sterkt på det er noen som er istand til.

 

Så igjen - få deg ett mikrometer å mål utvidelsen av hylsehodet. Sammenlign så før og etter mål. Har du målbar ekspansjon på hodediameteren etter første gangs avfyring er ladningen din for høy. Så enkelt er det å finne ut hvor du er på skalaen.

 

I denne spesielle ladningen kan jo ett kjapt søk på nett, si deg at trykket nok er i nærheten av maks - men 1 grs under Lapua maks med 60 grs Hornady og 1,5 over maks med 69 grs kuler skriker ikke at ladningene er alt for høye.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen alle sammen og tak for hjælpen .

 

Rufus så er jeg jo et godt stykke over max tryk med 23,5 grs og 24 grs og må hellere nøjes med at bruge max 23 grs N133

 

vil man evt kunne få lavere tryk hvis man bruger mere eller mindrere fri flugt ???

 

hvad vil man evt kunne opnå af hastighed med 22 - 22,5 grs N133 ???

 

tusind tak for hjælpen alle sammen

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Så igjen - få deg ett mikrometer å mål utvidelsen av hylsehodet. Sammenlign så før og etter mål. Har du målbar ekspansjon på hodediameteren etter første gangs avfyring er ladningen din for høy. Så enkelt er det å finne ut hvor du er på skalaen.

.

 

Det der stemmer ikke. Hvor sannsynlig er det at hylsene er av en slik kvalitet og jevnhet at de begynner å ekspandere akkurat når trykket overstiger standarden?

Link to comment
Share on other sites

Så det er snakk om en forfinet versjon av å lade til tunge hevarmsløft og gå ett grain tilbake?

 

Uansett anser jeg det for en dårlig ide. Å følge oppskriften i kule/kruttprodusentens manual og verifisere med kronograf er mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Så det er snakk om en forfinet versjon av å lade til tunge hevarmsløft og gå ett grain tilbake?

Ja, på en måte. Den er langt mer presis, siden den ikke er avhengig av alle andre faktorer som påvirker hevarmsløft, men sier i seg selv ikke noe om trykket.

 

 

Uansett anser jeg det for en dårlig ide. Å følge oppskriften i kule/kruttprodusentens manual og verifisere med kronograf er mitt tips.

Veeeel. En del manualer har vært svært optimistiske mtp hastighet, og hastighet alene er en dårlig indikator på trykk. Man trenger erfaring for å bruke tabeller forsvarlig, og svært mange er alt for opptatt av å tyne patronen til max. I utgangspunktet vil jeg si at om du MÅ lade til max så har du feil patron. At man med tiden gjerne vil utnytte patronens fulle potensiale fordi man kan er greit, men mange kan ikke gjøre det på en forsvarlig måte.

 

Hodeekspansjon har vært brukt i årtier av vilkattere og avanserte hjemmeladere, og jeg har ikke hørt om mange problemer med metoden. Blind tro på ladetabeller har produsert langt flere farlige ladninger. Man må jo ikke velge det ene eller det andre, hodeekspansjon gir bare flere og mer pålitelige trykktegn å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Så igjen - få deg ett mikrometer å mål utvidelsen av hylsehodet. Sammenlign så før og etter mål. Har du målbar ekspansjon på hodediameteren etter første gangs avfyring er ladningen din for høy. Så enkelt er det å finne ut hvor du er på skalaen.

Og fabrikkpatroner er ein god mal for max trykk, ved å måle trykkringen på desse etter avfyring, sidan fabrikkpatroner ofte har eit trykk rett under max.

Link to comment
Share on other sites

Med 59mm patronlengde og 23,5gr N133 sier QL 61200psi og 930m/s med 60cm pipe. Dette er simulering og alle børser/piper er forskjellige.

 

Mange tak for hjælpen :D

 

jeg tror jeg går til max 23 grs krudt også en patron længde på 58 mm da 60,3 mm er = nul friflugt i min riffel.

 

lyder det rimmeligt sikkert ???

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

QL sier da 59000psi og 920m/s. Du burde være på sikker grunn da :)

 

mange tak for hjælpen Rufus :winke1:

 

og osse tak til jer andre herinde .det er det goe ved kammeret, der er altid nogle der vil hjælpe :wink:

 

men nu vil jeg gå i seng og få sovet lidt så jeg er klar til rådyr buk jagten der starter imorgen tidlig kl 5 her i Dk :D

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...