Jump to content

Kikkert til jegerklassen jaktfelt


Recommended Posts

Leupold FX3 12x40 Target er best i jegerklassen.

 

Alle hektoene man sparer på denne kikkerten i forhold til de andre monteres på munningen og skyter automatisk flere poeng. ( er man ikke i stand til å oppnå fler poeng med dette oppsettet må man trene mer grunnlag :-) )

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden din litt.Har ikke skutt jaktfelt på 6-8 år.Da var det vekt på max 4,5 kg og begrensing på kikkertforstørrelsen.Hvilke vekter og forstørring gjelder nå?

Har satt på en Zeiss 6,5-20x50 på Tikka supersporteren,men lurer på om den er for tung til jegerklassen.

Link to comment
Share on other sites

Er selv ganske fornøyd med Swarovski Z3 4-12x50. En kikkert som er lett og fin og samtidig kan gjøre god tjeneste som jaktkikkert. Fra 32 meter og innover er den ikke mulig å få helt skarp på 12x, må litt ned på forstørelsen! Optisk kvalitet på litt lenger hold opplever jeg som vesentlig bedre enn FX3 leupolden.

Vekt, pris og korthold tatt i betraktning gjør nok leupolden til et bedre kjøp som jaktfeltkikkert, men slik jeg ser det er den er ikke brukendes til noe annet. Kommer likevel til å kjøpe en :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50 med rødpunkt er det jeg skal bruke på jaktfelt når jeg har fått slanket børsa. 2000,- ekstra å få ettermontert ballistisk tårn på den. Zeiss-en er veldig lett til å ha zoom men er selvsagt ikke veldig billig. Noe av det jeg kanskje liker best med den er stor utgangs pupillediameter på full zoom så det er lett å få et godt skuddbilde. Her synes jeg mange andre kikkertsikter kan være vriene.

Det som kanskje skuffer mest er de litt kjipe plast lokkene til justeringstårnene hvis man ikke har ASV(ballistisk tårn). Bare det er grunn nok til å velge ASV med en gang imo. Til jakt så funker de helt fint men synes likevel at et kikkertsikte i denne prisklassen kunne hatt noe i metall.

Link to comment
Share on other sites

Ziess V har da ikke plastlokk på justeringstårnene? Det har ihvertfall ikke min 3-12 56.

 

Min Victory 3-12x56 har kjipe plastlokk..

 

På jaktfelt/småviltbørsa har jeg en Bushnell Elite 6500 2,5-16x42. Den har paralaxjustering med ett ratt på siden, og store justeringsratt med gode klikk. Synest den passer bra til bruket, men Zeissen er selvsagt bedre optisk.

Link to comment
Share on other sites

@Rufus, du får sjekke en gang til.

Ikke ta råd fra noen som annbefaler 10x, det er et handicap! Ingen av drensrørene fra Zeiss kan heller kalles "veldig lett" :wink:

Har selv 3-12x56 Victory som jeg har brukt til jaktfelt tidligere, den er for stor og tung. Synes den ekstra vekta bør ligge i pipa. Ikke er den god nok å hold under 33-34 meter heller om du skal ha en spesialrigg som ikke brukes til annet. Skal rifla gjøre jobb både som jaktfelt rigg og bukke/postrifle er den derimot super!

Gennerelt sett når ingen kikkert uten paralaksejustering helt opp på kortholdene!

Link to comment
Share on other sites

Med sideveien mener jeg at det skulle vært en bedre justering der en slapp å skru av plastlokket for å komme til justering høyre/venstre. På kulebanekompensatoren er det veldig lett å stille tilbake til 0 også i mørke. Tør nesten ikke skru av dekselet på høyre/venstre (sideveien som jeg kalte det) fordi det er fort hjort å glemme innskutt tilstand (0). Kan kanskje få til noe med tape?

 

 

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?euku4a

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har en S&B i 3-16 x 50 med elgbane retrikkel. Er veldig fornøyd med den. Har skutt på due helt ned til 30m uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Leupold FX 12x40 target

 

Brunos er greie å handle med

 

http://www.brunoshooters.com

 

LEU66830 Leupold Scope - FX-3 - 12x40mm - Adj. Obj. - Target - Matte - Fine Duplex $476.10

LEU66835 Leupold Scope - FX-3 - 12x40mm - Adj. Obj. - Target - Matte - LR Duplex $492.20

LEU66840 Leupold Scope - FX-3 - 12x40mm - Adj. Obj. - Target - Matte - Leupold Dot $508.30

 

http://leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/fx-3-riflescopes/fx-3-12x40mm-adj-obj-target/

 

Dette er rett og slett en knallfin kikkert til sitt bruk. Anbefaler Leupold Dot som retikkel. Den er veldig fin å skyte raske skudd med i tillegg til at doten ikke er for stor til knøttsmå mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

mailet til midway shoooter. fikk tilbake at de ikke kunne sende leupold til norge lengre pga noe restriksjoner. Og bruno skulle ha 90 dollar for å sende til norge. ER det evt andre som "folk bruker til å handle kikkerter av. I norge skulle de ha 6-6500 for den samt 2 mnd levering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...