Jump to content

Eviga frågan om vilken kaliber till vad


svenskefaen

Recommended Posts

Hej!

 

Får börja med att ursäkta mig för ännu en tråd om vilken kaliber då det finns många trådar om det...

Har läst allt på forumet flera gånger men kan ändå inte hitta en logisk kaliber för mig. Håller på med jegerpröven och planerar vapenköp så snart som möjligt.

 

Den stora frågan som håller mig vaken dag och natt...

 

Jag letar efter en kaliber som är bäst till småvilt allt från rype till och med rådyr. Vad ger mest kött kvar på djuret? Är det bäst att ha en grov kaliber som klassikern 6.5mm x55 eller 308w som skjuter rätt igenom en rype eller annat smått och gott? Eller ska man ha 223 som är liten och snabb men kanske orsakar ett enda stort hål och køttdeig?

 

Vad som är svårt att hitta är exempel på vad de olika ammo typerna ger för sår på olika djur. Det är så många faktorer som spelar roll som vikt på kula och vilken typ av spets den har osv. Är det fel att använda en grov kaliber på ett litet djur bara för att man kan? Vad lönar sig?

 

6.5mm x55 har blivit prisad som bästa allround kaliber, med andra ord så är den inte bäst på något?

Jag planerar att börja ladda egen ammo då det verkar vara en riktig kose hobby!

 

Så vad sägs, till en snart nybliven jeger med liten erfarenhet av vapen och jakt. Vad behöver jag?

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg bryter inn uten å kunne hjelpe:

Har tenkt i samme baner som trådstarter, selv : Smått og mindre smått vilt - opp til og med rådyr. Ønsker et kaliber med brukbar kulebane til 100 - 125 meter. Noe annet enn de vanlige : .223/ 6,5/.308. Ser for meg en kort patron, minst .30 kal. Skal være grei å støpe kuler til.

 

Kanskje 7,62X39 kunne passet, eller .44 mag. i en kort karabin. Ruger har en 77/44 som kunne vært noe. Noen som kjenner til denne ?

Altså, ikke for mye bråk, liten rekyl og er grei og drasse med seg.

Jeg henger med derfor på denne bønn om hjelp.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

17.hmr är ju ganska optimalt för allt smått men blir säkert tråkigt i längden att ta med sig till skjutbanan... Hur funkar det att ladda rimfire skudd, har för mig att hylserna har engångs tennhetter?

har sett lite på .243 är faktiskt ett intressant alternativ, hur är utbudet på fabrik ammo? Ser snabbt att XXL vart fall förer .243

 

Sen så finns ju inte .243 på alla rifler ? Just nu så är valet mellan Tikka t3 och en Weatherby S2 ser att tikka i vart fall har .243 som kaliber alternativ.

 

Någon som har erarenhet av .243 ? fungerar det som bra matvilt kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Du kan inte ladda om rimfire-ammo (ellre, det går, men det är svårt att hitta laddkomponenter och det är billigare att bara köpa ammo). Och ja, korrekt, tändhetterna är ju uta i "rimmen", så när en hylsa har blivit användt är det inte mycket du kan göra med den.

 

.17HMR kostar vel typ 3-4kr för jaktpatroner. Kan användas på t.ex rev.

 

(Kortet ned)

Beklager at jeg bryter inn uten å kunne hjelpe:

Har tenkt i samme baner som trådstarter, selv : Smått og mindre smått vilt - opp til og med rådyr. Ønsker et kaliber med brukbar kulebane til 100 - 125 meter. Noe annet enn de vanlige : .223/ 6,5/.308. Ser for meg en kort patron, minst .30 kal. Skal være grei å støpe kuler til.

 

Hva med en Cz 527 kamret for nettopp 7,62x39? Ypperlig rådyrpatron.

Link to comment
Share on other sites

Både .243 og 7-08 er fine valg....men det var denne rypa da :)

Personlig mener jeg det blir litt for mye - som å fiske etter fjellörret med .40 sene :D

Jeg ville vurdert .222 Rem, som du også kan finne meget billige panger til på bruktmarkedet.-- Krever kansje litt mere nöyaktig skyting på rådyrene, men det er mange som bruker og liker den også til dette.- Suveren presisjon - sgs ingen rekyl - meget fin liten patron (en nedskalert .30-06)- billig og lett å lade.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Enda en svenskefaen. Altså! Jag har varit i samma problemställning en lång stund själv. Är ju också ny i gamet. Och har velat väldigt mellan 223 och 17 hmr. Har tänkt mycket på 223 och köttförstöring/riflestigning/butikksammo.. (törs inte ge mig in på hemladdning, för jag skulle garanterat gilla det..) Tyvärr har ju inte jag heller facit att ge dig, men tänkte bara lufta möjligheten att se över behovsbilden en sista gång.. För med handen på hjärtat, ärligt talt osv, så insåg jag för min egen del att det där rådjuret jag skulle skjuta med 223n.. Den jaktsituationen där, kanske utgör 1% av alla jakttillfällen jag får. (eftersom vi inte har nån direkt rådjurstam att tala om i Nornorge..och ja, jag har lust å pröva den jaktformen och har tänkt ta med rifla till morsan och farsan en sommar där rådjuren vankar.. men.. Hur ofta skulle det skett, egentligen?) Ja, du fattar.

 

Jag kom helt enkelt fram till att ripa och hare kommer vara jaktfokus i 95% av tillfällena. Och vill jag då ha ett allround-vapen som täcker in den där sista 1%, eller ett vapen som är mer anpassat mina behov för de där 95% (hoppas ju 17 hmr är det).. Det blir nog tid till att köpa en 223 längre fram också. Eller kanske nåt större. OM rådjursbehovet visar dig vara där om ett par år.. :)

 

Har lämnat in ansökan om 17 hmr. Tänker det är liten spärr för ta med den och träna och lära sig skjuta med. Enklare map bakgrundsvärdering också. Har jag hört.

 

:)

 

/Niklas

Link to comment
Share on other sites

När det kommer till den där rypan så får den skjutas med .243 (ska se mer på den kalibern) och så kan jag säkert efter ett tag skaffa en rype-plockare t.ex. en ruger 10/22 som jag har hört ska fungera till flera typer .22 kan det vara riktigt tro?

 

Lösningen är ju att det inte finns en kaliber till allt men det blir ju mer än en bössa i framtiden, kanske är vettigt att ha en 243 eller 223 till att börja med och sen utöka vapenskafferiet med vad föregående kaliber inte täcker.. sen borde man väl ha en hagel med om man ska skjuta på fågel som rör på sig... enkelt att bränna en större förmögenhet på vapen! I LIKE !

Link to comment
Share on other sites

Standard 10/22 fungerar endast med .22LR (.22 Short fungerar, men då blir det manuellt). Om du önskar att skjuta .22WMR och/eller .17HMR så måste du använda en 10/22 Magnum version som har längre låda, sluttstycke och magasin.

 

Ifall du vill ha et systemgevär så är båda Cz 455 och Sako Quad goda. Cz finst med .22LR, .22WMR och .17HMR-pipor medan Quad har .17HM2, .17HMR, .22LR och .22WMR.

Link to comment
Share on other sites

Enda en svenskefaen. Altså! Jag har varit i samma problemställning en lång stund själv. Är ju också ny i gamet. Och har velat väldigt mellan 223 och 17 hmr. Har tänkt mycket på 223 och köttförstöring/riflestigning/butikksammo.. (törs inte ge mig in på hemladdning, för jag skulle garanterat gilla det..) Tyvärr har ju inte jag heller facit att ge dig, men tänkte bara lufta möjligheten att se över behovsbilden en sista gång.. För med handen på hjärtat, ärligt talt osv, så insåg jag för min egen del att det där rådjuret jag skulle skjuta med 223n.. Den jaktsituationen där, kanske utgör 1% av alla jakttillfällen jag får. (eftersom vi inte har nån direkt rådjurstam att tala om i Nornorge..och ja, jag har lust å pröva den jaktformen och har tänkt ta med rifla till morsan och farsan en sommar där rådjuren vankar.. men.. Hur ofta skulle det skett, egentligen?) Ja, du fattar.

 

Jag kom helt enkelt fram till att ripa och hare kommer vara jaktfokus i 95% av tillfällena. Och vill jag då ha ett allround-vapen som täcker in den där sista 1%, eller ett vapen som är mer anpassat mina behov för de där 95% (hoppas ju 17 hmr är det).. Det blir nog tid till att köpa en 223 längre fram också. Eller kanske nåt större. OM rådjursbehovet visar dig vara där om ett par år.. :)

 

Har lämnat in ansökan om 17 hmr. Tänker det är liten spärr för ta med den och träna och lära sig skjuta med. Enklare map bakgrundsvärdering också. Har jag hört.

 

:)

 

/Niklas

 

 

 

 

Var hälsad käre svensk!

 

Ja det är smartast att börja med en fin kaliber, då det finns mer ryper än rådjur. Jag har så dåliga barndoms minnen från skjutbanan då jag testade någon form av salongsrifle och det var "putt putt"

ur pipan medans en bit ifrån mig sköt någon med en mauser och hade säkerligen mer kul, då jag minns det som om åskan slog ner vid varje skott. Sen så även om rypan är det man mest vill skjuta på så får man ju inte plocka större vilt än upp till hare men inte hare osv..

 

Varför så rädd för att starta med hemmaladdning då? Rädd för att något ska gå galet? Jag tror man lär sig väldigt mycket på att ladda sina egna kuler om ammunitionen och hur man kan anpassa den bäst. Det är ju ett bra tidsfördriv i brist på annat än jakt och skjutbanan ;)

 

På tal om rådjursstam så såg jag en för några veckor sen på väg till jobbet. Misstänker den var ute och plundrade i grannskapet på morgonkvisten.

 

Tänk på det att du kan lämna in flera ansökningar på samma gång till samma pris så lika bra att slänga på några extra sökningar, tror de håller i ett år?

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja det är fint med rådjur runt knutarna.. Jodå, tänkte på det där med att lämna in flera ansökningar.. Men då hade jag fortfarande suttit här och tänkt.. ;) nej, angående laddning så är det bara det att jag är rädd för att försöka pressa det in i allt annat som ska göras i vardagen/helgen. Då måste nåt annat ut. Hunden kanske..? Har det alltför bra med alltför många hobbys.

 

Det där med hare gäller 22 LR. 17 hmr kan nog användas till lite större också. På förnuftiga håll osv.. Finns flera trådar om den här och den har använts på både räv och tjäder. Jag vette fan, tycker gås, tjäder och räv låter stort, men vad vet jag? Har ju inte skjutit med annat en 7,62 AK4 i lumpen. Jag får väl bara skaffa mig en egen uppfattning, och blir den till en dedikerad rypebörse så är inte det nån kris heller.

 

Haru kollat nåt på vapen då? Kanske du faller för nåt som passar dina "fysiska" vapenbehov, vikt, smidighet, finish, och att det får vara med och påverka kaliberval? Om det nu är jämt lopp mellan kalibrarna.

 

Måste erkänna att det var viktigt för mig, blev less på kaliberonanin och började kolla på vapen, fann två aktuella i varsin kaliber och kände på vilken jag hade mest lust på. Hepp! Så var det också en extra kula i 17 hmr skålen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit inne på XXL och kollat runt snabbt men jag hade inte möjligheten att hålla i någon av gevären då XXLs vapen mupp inte var inom synhåll. Man ska ju ha något som passar och och ger än en god känsla. Tikkan är uppenbarligen ett bra vapen utan tveka, men det är ju så jäkla plastigt att jag vet inte om jag kan leva med det. många verkar vilja ha lätta vapen, jag har inget emot att de väger lite, då slipper man att bli sparkad av en åsna varje gång ;)

 

Därför gillar jag den nya Weatherbyn som precis kommit in på XXL tänkte åka och kolla på den idag den har ju lite inlägg av något material. Sen så gillar jag toppmatad ammo istället för billiga plast magasin som dessutom kostar som en middag på stan.

 

Det är inte så enkelt att finna sig ett vapen, tycker dock att man ska lista ut kaliber först och vapen sist då man får oftast de olika kalibrarna på de flesta studdsare.

Jag tror det blir så att jag beställer över nett och får allt skickat, tror det blir bäst pris i jmf med lokala vapen affärer i Oslo samt så kan man få enklare vapensmed saker gjort i samma sving som att få siktet monterat riktigt, är livrädd för att montera det själv och inte kunna skjuta in vapnet riktigt.

 

på tal om för många hobbies så ska jag nog lägga ner en hobby och starta med två nya, jakt och hemmaladdning!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt både ryper/skogsfugel/gås og rådyr med kaliber 243W. Har skutt en 40-50 ryper med kaliberet og ingen har sett ut som en vrengt polvott etterpå. Kunn et hull igjennom. Et kjempe kaliber som kan brukes til det meste. Det som er med kaliber 243W er at det kan være noe sær på presisjonen i enkelte rifler. Nå lader jeg selv og jeg har fått skikkelig god presisjon med helmantel kuler til bruk på rype. Min Ruger M77 i 243W er blitt min yndlingrifle og jeg liker kaliberet bare bedre og bedre. De siste årene er utvalget av kjøpeammo i 243W blitt mye bedre og de fleste ammofabrikanter leverer patroner med blyspiss og helmantel. Kan nevne at Federal Fusion går meget gått i min rifle og et glimrende valg til bruk på rådyr. Så kaliber 243W er et kaliber jeg kan rekomandera til bruk på matvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...