Jump to content

Howa 1500, ruster forferdelig fort?


Rabagast

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte meg en Howa 1500 i fjor sommer. Har vært en uke på beverjakt nå (resultatløst! *sukk*) i regnvær og grå tristhet, og oppdaget mens jeg tørket og pusset litt på rifla da jeg kom tilbake til hytta med våt rifle andre dagen at det var antydninger til rust i kammeret og nede i mekanismen. Litt forbauset (ettersom jeg har vært religiøs med pussingen av børsa siden jeg kjøpte den, dog har jeg aldri skrudd av stokken før, men så har heller aldri børsa blitt ordentlig våt før heller) så bestemte jeg meg for å skru av stokken, og til min store forargelse så er det fakenmeg overflaterust både her og der, noe i magasinet, noe i krinker og kroker i mekanismen (den utløser-knappen for sluttstykket f.eks). Jeg pusset vekk det jeg kunne der og da, skrudde på stokken igjen, skøyt noen skudd på provisorisk blink for å forsikre meg om at børsa fortsatt fungerte (noe den gjør, med upåklagelig presisjon uten demperen på iaf), og fortsatte jakta. Da jeg kom hjem i dag for å ta "storpuss" etter endt jakt (det slutta jo ikke akkurat å regne) så ser jeg etter å ha tatt av stokken at det nærmest fløyt med rust over hele kontaktflaten mellom låskassa og stokken.

 

Noen flere som har vært borti det samme? Blåneringen ser jo forøvrig ut til å stoppe mer eller mindre akkurat der hvor stokken dekker over, med unntak av løpet...

 

Veldig i tvil på hva jeg skal tenke/gjøre nå.... Får nesten lyst til å destruere faenskapet og kjøpe meg ny rifle i rustfritt :/

 

- Frustrert herremann

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det samme skjedde en kompiss av meg på skogfugljakt i høst. Riktignok med hagle, det var en star baikal tror jeg, kliss ny. Så ut som et skipsforlis etter en natt ute, skjøt fremdeles fykende flott..

Vi ble enige om at det bare er sånn med billige hagler, om det er rett eller ikke vites ikke.

Link to comment
Share on other sites

Alle våpen ruster i regnvær,også "rustfrie" men på dem kan rusta lett fjernes uten spor. Våpen laget av vanlig stål må settes inn med olje eller helst fett før bruk i våte omgivelser og pusses nøye straks de er i hus. Prisen spiller liten rolle. Alt ruster !

Link to comment
Share on other sites

1) Plukk alltid fra hverandre et nytt våpen, "vask rent" med en hensiktsmessig olje, og sett inn alt metall med hensiktsmessig olje/ våpenfett. Når jeg skriver "hensiktsmessig" beror dette på om du skal oppbevare / bruke våpenet i et fuktig miljø, eller et tørt arktisk miljø i ørten minusgrader.

 

2) Behandle alt av våpen (uansett om det er blånert, stain less = mindre merker = rust mindre, eller nitrert, duracoated what ever, som om det i utgangspunktet vil "ruste" bare du tenker på vann.

 

3) Oppbevar våpen i tørre og luftige omgivelser. Lær deg litt om relativ og absolutt luftfuktighet. Oppbevaring i våpenkoffert/ futeral er kun ved transport til/ fra. Tenk aklimatisering av våpen. Kaldt våpen inn i varm (og fuktig) hus = kondens = lettere rust. (Forsiktig hårføning kan være en fin ting).

Link to comment
Share on other sites

Har en tikka t3 ss. Denne rustet utrolig lett, løpet ble gult i løpet av noen dager med jakt i regnvær, var nok ikke særlig flink til å pusse.

Skar av et kloakkrør på langs (som en takrenne), plugget dette i begge ender. Tok av kikkerter og stokker på tikkaen, hagla og salongen. La disse nedi det åvskårede røret. Fylte opp med lampeolje (biltema). Lot børsene ligge i ca en måned i parafinbad. Etter dette har våpnene ikke rustet.

Link to comment
Share on other sites

hei, i ein anen tråd her på kammeret:motvirke rust på rifle, står det ein del gode tips, lurt av deg og ta vare på våpenet ditt. Noken som veit kor ein kan få tak i Eezox eller og om det er så fantastisk som det skal vera eller om eg kan bruka eit eller anna, har brukt ballistol til no og berre spraya på våpenet, men hadde vært greit kanskje med noe som la seg som ei hinna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...