Jump to content

Ok gongoppheng?


barerobert

Recommended Posts

Har stålplater i forskjellige størrelser, sjakler og diverse kjetting og lurer nå på hva den beste/enkleste måten å henge dette opp på er. Har tegna et enkelt forslag bestående av 2 stk 2x2 toms med en øyeskrue i hver.

 

Det er ikke snakk om å ta opp krefter fra 338. Dette er tiltenkt .22 på ut til 500 meter.

 

1164949.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk for komplisert når en henger opp gonger. En tverrplanke og ståltråd holder i massevis. Skulle en skyte av ståltråden er det en meget smal sak og henge opp en ny.

Jeg sier ikke at ditt forslag er dumt, men ståltråd har funka for meg.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Blir sikkert bra det - men.... vil det bli merke av ei cal .22 (regner med det er .22lr)? på 500 meter? Har ikke prøvd om det går så langt selv

Det blir merke, i vanlig Quicklakk om det er det du mener? Bruk ei tynn plate - 3-4mm kanskje, om du har vanlig stål. Så hører du dingene. Bruker du ei hard finerplate hører du også godt "tokk",

.22Lr lager ikke noe særlig sprut på disse holdene, så du kan omtrent henge den i hyssing. Jeg har brukt en slik http://www.biltema.no/no/Verktoy/Oppbevaring/Arbeidsbenk/Bukk-sammenleggbar-20025/.

 

De funker fint til .22LR, men velter om du skyter med grovt. De går også veldig fort i oppløsning av sprut om du skyter med grovkaliber.

 

Jeg har 2-3 små plater i forskjellig størrelse, og mange ganger har jeg også bare reist dem opp mot ei pappeske, eller ei buske - har du en dempet .22LR så trenger du ikke hørselvern, og da hører du treffene uansett. @500m blir merkene i malinga små så det er mulig du må ha noe brukbar optikk...

Tror 435m er det lengste jeg har skutt på med .22LR (annet enn bare utover vannet for å se at det blir et plask :roll: ), ikke forvent den helt store treffsikkerheten...

 

Du skal opp 35mil, godt 100moa fra 25m for å treffe på 500m, så jeg må tilstå at jeg lurer litt på hva du sikter med for noe, sikker 10klikk spindrift, og en halvmeter for hver sekundmeter med vind. Til siden, det er sikkert et klikk eller to per m/s for med eller motvind også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hyssing tåler IKKE en direkte treff selv på 500 meter. Jeg er sikker på det fordi Xxaxx sa: æ skyt av den eine skolissa no! Som sagt så gjort... Det var på 300 meter og han traff! Vi hadde hengt opp gongen med lisser fra vernesko og trodde de skulle holde :mrgreen:

 

Kikkerten blir en Millett 4-16x50, men til å begynne med blir det en BSA Sweet 22 som ligger i oppskimsede leupoldmontasjer. Tofot og monopod. Brno mod 2 med matchløp...

 

Angående det å bare henge opp på nytt. Jeg går f**n ikke en kilometer bare for det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du er en troende mann! Hvis ikke får du starte nå, om du har tenkt å treffe på 500m med salong. Da trenger du all den hjelp du kan få :)

Vel, noen tror visst at egne ferdigheter er grensesettende for andre ;)

Treffer allerede lett på 3oo meter, og anser det egentlig som laaaangt fra umulig å treffe på 500 meter...

300 meter med salong uten ordentlig anlegg, lugubre vindforhold og sola mot oss:

 

Se så denne, 500 yards men uansett relatert:

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Vel, noen tror visst at egne ferdigheter er grensesettende for andre ;)

 

Sier ikke det er umulig, men sier at du trenger den hjelpa du kan få for å treffe. Jeg har jo skutt litt de siste årene så jeg vet at dette ikke er lett. Det første du trenger er ei skinne med seriøs tilt eller kikkert med ca 30-38 mil i høyden.

 

Da det gjelder egne skyteferdigheter hender det jo at jeg får til noe, men vet også at andre er bedre, men det er jo ikke det vi diskuterer her. Ønsker ikke å legge meg ut i krangel med deg men for min del synes jeg det er vanskelig nok å treffe på 5-600m med 6.5x55 :) Trener litt med salong selv, men det er stående på 50m :)

Link to comment
Share on other sites

Arne jeg er langt i fra ute etter en krangel, men tar mer enn gjerne imot motivasjon for å klare 500 meter ;)

Jeg VIL treffe der ute, og SKAL det! Tilt: http://vgmount.com/variable-gantry-mount/ :thumbup:

 

Xxaxx: Selv om lite fisk en gang i totusenoglengesia resulterte i at befolkninga i Alta kunne plukke en fiskestang i deler opp av elva så betyr det ikke noe lignende her... :evil::mrgreen:

 

Videre diskusjon rundt dette temaet tar vi gjerne i tråden vår: viewtopic.php?f=43&t=70110

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...