Jump to content

Andre land, andre skikker.


seawolf

Recommended Posts

Jeg har en kompis i Sør Afrika som er ivrig jeger.

Blant annet skytes det et stort antall sjakaler hvert år som skadedyr på de svære krøtterfarmene.

Utstyret er en 4x4 pick up med påmontert skytebenk, kraftig lyskaster og presise rifler med flattskytene kaliber og varmintkuler.

 

Eugeneshootingjackals.jpg

 

Interessant å se at ting som vurderes som uetisk og kriminellt her hjemme, er normal standard i et annet land.

Riktignok er forholdene ikke sammenlignbare, men til og med britene tillater lyskaster ved jakt på rev, såkalt "lamping".

Her blir vi satt under tiltale om vi er så uheldige å ta fram lommelykta for å sjekke skuddsted etter hår, blod osv :trist:

Link to comment
Share on other sites

Besøkte en kar nede I East Cape I fjor, han hadde tilsvarende utstyr. Forsto det som at det var en ganske populær jaktform der. Når du har vært noen dager på en sauefarm der, skjønner du fort at sjakalene er en pest og plage.

 

Lys er jo tillatt på rev I Norge også. Skal riktignok være fastmontert på vegg. Står ingen ting om at veggen skal være fastmontert.....

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lysforbud på ettersøksjakt?

Neida, det er mye bedre at dyra ikke finnes igjen, mer sportslig at de kreperer for seg selv etter 2-3 dager?

Skjønner ikke helt det her, vi normen kaller oss jo for rasjonelle og humane?

Nei, påskutt villt fjerner alle begrensninger. De skall bare fanges/felles. Avstand, treffpunkt, kunstig lys. Hva som enn er nødvendig.

Vi har "varmints" i Norge også, la oss revurdere hvordan vi tillates å fange/felle disse!

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke noen ha startet denne tråden i begynnelsen av januar ;) Hadde vært greit emne for bacheloroppgaven min i sosialantropologi.

 

Istedenfor har jeg forvillet meg langt inn i risiko, sikkerhet, objektifisering, og masse andre rare greier jeg ikke helt har begrep på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...