Jump to content

"Decapping" i pressa eller ikke?


smaug

Recommended Posts

Hei

 

Prøver å lese meg opp på hjemmelading men blir ikke helt klok på om man skal fjerne brukt tennhette eller ei i pressa(progressive). Jeg tenker på at man får jo ikke renset tennhettelomma om man gjør det, ikke sant? Er saken at det ikke er sååååå nøye å rense tennhettelommen eller?

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du lade?

 

Skal du lade rifle så ompresser og dekapper du hylsene, deretter tar du og vasker vekk hylsefettet.

Så kontrolerer du lengden og eventuelt trimmer hylsene, før du monterer ny hetter og går videre i ladeprosessen.

Det beste du kan gjøre er forøvrig og søke etter en ladefadder her og eventuelt i skytemiljøet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Ok takk for svar, ble litt klokere. Tanken er å begynne å lade til Saueren. Har produsert en del tomhylser nå i vinter. :D

Ut fra disse to svarene drar jeg konklusjonen om at det er kun ekstrem presisjonsskyting som krever rengjøring av tennhettelomme. Har lest et par ganger den inntroduksjonen til hjemmelading her på kammeret og der nevnes jo rengjøring av tennhettelomme men det står ingenting om det må gjøres eller bør gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at rensing av hettelommer er det som har minst innvirkning på presisjonen i hele ladeprosessen. De som lader for ekstrem presisjon bruker ofte å frese hettelommene til lik dybde og det er egentlig noe helt annet enn bare å rense hettelomma. Ikke at jeg tror det hjelper stort heller, men det er i hvert fall en operasjon på vegen til å gjøre alt så likt som mulig.

 

Som med de fleste ting innen lading og skyting så hjelper det ofte ikke å spørre hva andre gjør hvis du lurer på noe. Ta å lad opp 25 skudd av hver, en lot med sota hettelommer og en med reingjorte. Skyt så disse under ellers like forhold og se selv hva du får.

 

Jeg har også oppledv det du sier som et lite problem, bl annet mye søl i pressa, når man decapper. Derfor har jeg kjøpt en egen decappingdie som står i en enstasjonspresse. Når jeg kommer fra skyting og mens rifla står å godgjør seg med pussemiddel, decapper jeg alle tomhylsene. Dette tar bare noen minutter. Når jeg skal lade igjen, vasker jeg alle hylsene i sitronsyreoppløsning og det tar litt av soten i hettelomma også. Da har du rene og pene hylser å jobbe med. Jeg halspresser bare i min progressive presse så da smører jeg ikke heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg renser hettelommer på alt jeg lader, både pistol og rifle.

Mine grunner:

Mindre dritt å lagre på når hylsene går i hylla.

Mindre dritt (fint støv og diverse hettelommeforseglingsmiddel) som legger seg i den progressive pressa.

En tro på sikrere funksjonering, slipper at ei hylse som er brukt for eksempel 10 ganger har lagret nok dritt i hettelomma slik at hetta ikke ble satt dypt nok.

 

Det det prates på om muligheter for bedre presisjon ofret jeg ikke en tanke da jeg startet decappingshysteriet mitt ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for den Arrowmaker.

Som nevnt har jeg bare kommet så langt at jeg har lest meg litt opp på utstyr, hva man trenger, hva som er superduper bra og hva som er greit nok osv. I alt dette blir det stadig tatt opp rens av tennhettelomme, hvordan det gjøres kjapt og enkelt men selve prosessen fra en brukt hylse til en nyladet patron igjen og hvordan dette passer inn ved å bruke en progressive presse har liksom ikke vært noe tema noen steder. Tanken har slått meg at det jo må være lurt å bruke en enstasjons presse bare til dette, så pælme alt sammen til vask etterpå?

 

AmmoT: Du presser ut tennhetta og vasker hylsa på vanlig måte, du bruker ikke sånn fancy hettelomme fres osv?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, decapper på enstasjoner først når det gjelder pistolhylser (Lee universal decapping die). Deretter slenges de i hylsetrommel.

 

For riflehylser er det først tromling for å fjerne smuss, så smøring og deretter sizing på enstasjoner før hylsene igjen går til rensing. Da er det unødvendig å bruke egen decapping die. Sizer uansett på enstasjoner for å ha mulighet å fjerne smøringen før de går i den progressive pressa, men jeg lader til halvauto rifle så er avhengig av å helpresse hver gang.

 

Bruker bare en liten hettelommerenser (også denne fra Lee), ikke noe verktøy for å frese i hettelomma. Eneste gangene jeg gjør noe for å forme hettelomma er for å fjerne krympede tennhetter på .223 hylser.

Link to comment
Share on other sites

Så kort versjonen for meg er da først decap i en enstasjonspresse med universal decap die fra LEE, vask alt og tørk, neck size die i stasjon en uten smøremiddel, krutt i stasjon to, hopp over stasjon tre og press på kula i stasjon fire -> ferdig?

 

Fikk en god pris på komplett ladepakke med en 550B fra Parabellum men de hadde satt en Forster FL die med i pakken. Noen grunn til det når jeg spesifiserte at jeg kun skyter egne hylser? Regner med at en neck die vil være mest hensiktsmessig for meg med en boltrifle?

 

Jeg er fortsatt klar over at tennhette helt greit kan presses på en "skitten" hylse men sånn jeg ser det så koster det meg ikke så mange kaloriene og koste på en ekstra omgang i en enstasjonspresse. Klart første gangen nå som jeg har ørten hundre hylser, blir det jo litt.

Link to comment
Share on other sites

Sett kula på stasjon tre. Den fjerde er egentlig til krymping og brukes stort sett bare på pistolhylser.

 

Når jeg sa at jeg ikke smør ved halspressing burde jeg kanskje gjort oppmerksom på at jeg bruker Redding die med bushing. Du kan også bruke en Lee collet die om du foretrekker det. Da må du muligens justere, ta av litt på mandrellen og fjærne grader fra colleten før den virker perfekt.

 

Presser du med standard halspressingsdie må du nok smøre halsen. Det hjelper noe å skifte ekspanderen til en i hardmetall, men litt fett nå og da må til lell.

 

Selv om du har skutt hylsene i samme våpen må du helpresse etter en del omladninger, hvor ofte avhenger av hvor hardt du lader. Alt går selvfølgelig, men jeg vil nesten anbefale deg å bytte FL dien i en NS die og så kjøpe en body die til helpressingen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Prøver å lese meg opp på hjemmelading men blir ikke helt klok på om man skal fjerne brukt tennhette eller ei i pressa(progressive). Jeg tenker på at man får jo ikke renset tennhettelomma om man gjør det, ikke sant? Er saken at det ikke er sååååå nøye å rense tennhettelommen eller?

 

Hvis du har dillon 550, kan det vere litt problem å sette tennhetta dypt nok utan unødvendig stor kraft. difor har eg sjølv byrja med å frese hettelommene kvar tredje omlading.

 

Eg har ein lyman primer pocket uniformer som eg har kløyvd håndtaket på slikk at eg kan sette den rett i drillen. fungerar utmerket

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Prøver å lese meg opp på hjemmelading men blir ikke helt klok på om man skal fjerne brukt tennhette eller ei i pressa(progressive). Jeg tenker på at man får jo ikke renset tennhettelomma om man gjør det, ikke sant? Er saken at det ikke er sååååå nøye å rense tennhettelommen eller?

 

Hvis du har dillon 550, kan det vere litt problem å sette tennhetta dypt nok utan unødvendig stor kraft. difor har eg sjølv byrja med å frese hettelommene kvar tredje omlading.

 

Eg har ein lyman primer pocket uniformer som eg har kløyvd håndtaket på slikk at eg kan sette den rett i drillen. fungerar utmerket

 

Kan jeg spørre om hvilke tennhetter du bruker? Jeg mistenker Federal.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nå kjøpt meg en grisebillig Lee singel stage presse, Lee universal decapper og collet neck sizer die fra Midway. Denne pressa blir kun brukt til decapping og det fungerte den fint til. Har fjernet tennhettene på alle min tomhylser uten problemer. Planen å er å gå videre med innkjøp etter at jeg har fått laget en ladebenk så alt kan stå i fred på sutrerommet hjemme.

Tanken er altså en 550B og så på youtube en luring som hadde en RCBS Gold Medal Match seating die som jeg likte godt utfra det jeg kunne se. Likte nemmlig at kula ble satt inn i dia ovenfra så en sånn har jeg lyst på. Så også i en annen snutt RCBS sin lockout kruttsjekk die som virket riktig så smart.

Tanken er å sette følgende dier i stasjon:

1 Lee collet neck sizer

2 Krutt påfyller fra Dillon(som følger med pressa)

3 RCBS lockout kruttsjekk die

4 RCBS Gold Medal match kule die

 

Ser dette fornuftig ut? Noe som skulle tilsi at det ene eller det andre ikke skulle funke noe særlig?

 

Edit:

Ser nå at Lock-out dien er laget for pistol ammo men kanskje noen har prøvd denne på 6,5x55 hylser?

Link to comment
Share on other sites

God plan det, men det blir litt kronglete å komme til med venstre handa for å sette i kuler i stasjon 4. kanskje det enkleste å manøvrere spaken med venstre hand, og setje i kuler med høgre hand? du må då sitje på høgre side av pressa. og då ser du kanskje ikkje krutt sjekk dia så lett...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...