Jump to content

Trenings ammo 222rem


Bernt

Recommended Posts

Sellier&bellot er vel ikke kjennt for god hylsekvalitet, jaktmatch til over 12,- pr. skudd synes jeg ikke er spesielt rimelig trenings ammo. winge har winchester super x 50grs til ca. 7,- pr skudd, men blir litt lang kjøreavstand fra trøndelag, å de sender ikke.

Link to comment
Share on other sites

Siden du lader selv ville jeg kjøpt Lapua Match 222 hylser og ei matchkule i vekt 52/53 grs- fyrt opp med en Fed 205M/CCI BR-4 foran passe dose Norma 200 eller tilsvarende.

 

Bytt ut kule med en 40 grs Bal Tip eller V-Max så har du til alt som ikke skal spises og bytt til 50 grs Rhino SS/50grs TTSX til det som skal spises så er du klar for (nesten)alt viltet rifla er brukbar til

 

Skal du ut etter rypa er ca 19 grs med N-110 event snaut 20 grs H110/W296 bak i 55 grs FMJ kule god medisin. 55 grs FMJ kuler er ofte litt leie å få til å gå skikkelig godt.

 

Du lader omtrent første smellen like billig som å kjøpe "billigammoen" men med de beste komponentene i alt. JM i 223/22-250 var ikke noe å skryte av presisjonsmessig. 222 har jeg ikke prøvd på mange år så den skal jeg ikke si noe om

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 55 grs Partizan kuler fra Jaktdepotet. Sist jeg handlet var de kulene ca 80 øre stykket. En pose eller to med hylser fra Remington eller Winchester. Billig krutt er til dette formålet N 130.

 

Billigere treningsammo tror jeg ikke du klarer å få til.

Link to comment
Share on other sites

JM i 223/22-250 var ikke noe å skryte av presisjonsmessig. 222 har jeg ikke prøvd på mange år så den skal jeg ikke si noe om

 

Jeg har prøvd den nye JM i 222 med 55 grains kuler. Gikk merkbart dårligere en den gamle med 50 gr kule i min Vixen med 1:14 snurr.

Link to comment
Share on other sites

Leste nok litt for lite i første innlegg om at det også skulle være god kvalitet på hylsene. Har for øvrig ladet S&B-hylser fem, seks ganger selv, så de holder jo noe da. Kastet dem før jeg så spor av slitasje, men det var mye pga at jeg hadde så mye Normahylser liggende og slenge, i tillegg til endel Federalhylser. Greit å ha litt orden i sysakene.

 

En får sikkert tak i endel forskjellig rundt omkring, men det er få som har "alt" i butikkene. Før jeg begynte å lade selv, virket det som om de fleste (muligens alle) butikkene jeg var innom hadde S&B 50 grs og Norma jaktmatch.

 

Hva med rett og slett kjøpe rene hylser og finne en høvelig kule til dem? Normahylsene er svindyre, like dyre som ferdige jaktmatchpatroner, men Federal, Remington eller Winchesterhylser er også helt kurant å lade, og de er billigere. Slikt får man jo kjøpt over nett og er ikke avhengig av at butikker i nærheten har det.

 

Midway har til forskjellige priser: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secff865d9461/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Categories/9315/652/670/9013/7567&OrderBy=NameOrAlias

 

Når det gjelder kuler, har jeg elendig erfaring med Partizan 55 fmj-bt selv. Beste samling var 55 mm. Dårligste 115 mm. Lapua 55 fmj går betydelig bedre. Disse er ikke bt-kuler, så mulig det kan være forklaringen? Samme erfaring som med Partizan har jeg med Hornady 55 fmj-bt.

 

I min Fox .222 går 50 grs-kulene best. Har skutt både med Norma 50 grs fmj og Sako Speedhead 50 grs fmj. Disse samler gjerne ned mot 7 mm når jeg har børsa i benk.

 

Lader for øvrig Sakokulene med 13,8 grs N-110. Da går de i følge QuickLoad 800 m/s. Fin fuglefart det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar! 200 remington hylser er bestilt. Har liggende 35grs og 50 grs v-max tenkt til alt som ikke skal spises, 55grs sierra fmj til rypa. Noen som har erfaring med 55grs trophy bonded til rådyr? noen som selger disse i norge?

Link to comment
Share on other sites

55 grs TB er utgått fra sortimentet deres. Kan hende du klarer å finne noen pakker sprett rundt, men er ikke lenger kurant vare.

 

i 222 på rådyr ville mitt førstevalg vært 50 grs Rhino Soft. Da får du ca 1000m/s med ei kule som blir minst 2x diameter og som grunnet den begrensede vekten er lett å få til å gå. 50 grs TSX er også super rådyrmedisin. 45 grs TSX BT har jeg aldri fått til å gå like godt som den flatbasede 50 grs kula.

 

I hine hårde dager da en brukte 222 selv og rådyr var hovedviltet på høsten ble det brukt mye 60 grs Nosler. Den er kilen i endel rifler grunnet lengden, men fyrer du passe godt med 202 får du i området 870-890m/s og da fungerer den strålende. Litt ekstra splatt som en får når en Partition tømmer nesa i lungene gjør underverker for virkningen med de minste kaliberne på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...