Jump to content

Hvilken lyddemper til TRG42?


Roffa

Recommended Posts

Heisann.. HVilken lyddemper er å anbefalle til en TRG42 (338lm)

Har tenkt litt på br, men usikker på hvilken type. Eller om jeg rett og slett skal se etter noe helt annet.

 

Den bør være teleskopisk slik at riflen ikke blir for lang.

Link to comment
Share on other sites

Til min Trg 42 i 338Lm har jeg en teleskopisk Hausken titandemper.

Er godt fornøyd med den.Lang,men forholdsvis lett i forhold til Br.

Mener den blir levert i fire forskjellige lengder,altså hvor mye den skal bygge innover på løpet.

 

Har forøvrig 1 mm større hull i den enn nødvendig da jeg har fått den tilpasset til en rifle i 375 også.

Demper greit,men det er en viss forskjell på tilsvarende alu-demper fra Hausken og 308 win.

Merkbart høyere smell fra Trgen.

 

Treffpunktavvik med og uten demper er 2 cm på hundre meter,altså to knepp opp med demper montert.

Greit og holde styr på.

 

Men om du ikke har skutt med kaliber med så pass stort hylsevolum og demper før så blir du gjerne litt overasket hvor rask varmeutviklingen er.

To -tre skudd og demperen er glovarm og miragen er et betydelig problem.

Har handlert mirage-trekk fra tab og det hjelper endel.

 

Vil anbefale deg å ta en titt på Hausken titan.

Br har jeg ikke hatt selv,så de kan jeg ikke uttale meg om..

Link to comment
Share on other sites

Fredag morning tok eg drag bagen på ryggen sammen med noen 5 liters plast kanner. Gikk en halvtimestur for å komme langt nok vekk fra folk i en avsides dal. Rigger opp trg`n og ligge underlag og går 500-800 meter unna og setter ut kannene. Vel tilbake lader eg opp og legger meg ned for å prøve stillinga. Alt er helt perfekt og drar av et skudd. PANG :shock: .Et smell helt hinsides alt eg har vært borti.. Det føles som om hele hue rakne, det venstre øret spraker som en radio uten dekning det høyre piper som ei dampfløyte. Kjenne eg blir

kvalm og uvel og ser for meg at no har eg gjort det heilt store(tinnitus) og et liv i (u)lyd helvete.

Ved siden av meg ligger sport tac hørselverna som eg har glemt å ta på meg når eg bare sku prøve stillinga. :oops::oops::roll:

Pakker sammen utstyret og drar tilbake til hytta, setter meg i sofaen med noen øl og går inn på kammeret på mobilen. Siste innlegg "Hvilken lyddemper til TRG 42" Smellforsterkern er pensjonert og Hausken titandemper bestillt...

Link to comment
Share on other sites

Huff, det der er skummelt. Håper det går bra med ørene.

 

Er temmelig redd for hørselen etter å ha mistet ca 30% på venstreøret etter skyting med pistol/revolver uten hørselvern. ( i unge dumme år ) Har litt piping av og til men ikke så mye heldigvis. Nå løsner jeg nesten aldri skudd med rifle uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Det ble bedre utover lørdagen men tåler nok ikkje så mye mer av den sorten. Raegerte ikkje på at hørselverna manglet da lyden er veldig bra i sport tac verna. ja ja det er mange på banen som setter pris på at "pysetuten" er pensjonert så noe godt kommer det vel ut av det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...