Jump to content

Innskyting av ammo/pellets


Luft

Recommended Posts

God morgen! :lol:

 

Har planer om å teste diverse ammo til luftpistolen min..sette den i skrustikka og skyte et fast anntall skudd med 6-7 forskjellige typer.

 

Jeg tenkte da å bruke fast, de pellets`a som samler best, men har nå fått høre at den samme ammo`n vil variene fra batch til batch..?

Dette vil da si at jeg må gjøre den samme jobben hvert år - for så å sørge for å kjøpe 10-15000skudd av nettopp denne batchen som fungerte best, slik at jeg har pellets ut sesongen.

Jeg har jo heller ikke nå en garanti for at alle tårna jeg kjøper er fra samme produksjonsdag..

 

Jeg synes dette høres merkelig ut og trodde jeg kunne kjøpe det merket som passer best, fast i fremtiden.

 

noen som har erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Å finne kuler som går godt FØR man kjøper store kvanta er lurt.

Jeg tror dersom du finner din optimale kule så vil variasjonene mellom

de forskjellige produksjonsdatoene påvirke kvaliteten på kule mindre.

Det er jo mange i samme boks og de stammer nok fra samme runde i

produksjonsprosessen. Er kvaliteten jevnt godt fra din foretrukkede produsent

vil nok dette gi minimale utslag dersom du får en boks fra batch 1134 og en fra 1200, om du skjønner. Avvik vil det nok være, men de er like for alle.

Du kjøper tårn med ti og ti?

Ingen garanti for at det er samme serie det.

 

Jeg har funnet min favoritt som leverer gode kuler som tåler høyt trykk og har blåst avgårde noen tusen uten å finne noe å sette fingeren på. Variasjonene i treff skyldes nok rykningene

i fingeren, men det er alltid lett å legge skylda på "dårlige potter".

Noen er dårlige enn andre, uten tvil.

Nå skal det legges til at alt jeg skyter med innen luft foregår 99,99% av det med gevær.

Link to comment
Share on other sites

yes, det er dette jeg også tenker. Men, slik jeg har forstått det så måå jeg da heller ikke nødvendigvis kjøpe så store kvanta..?(det er prinsippet jeg er ute etter, at det samme pelletsmerket holder seg stabilt over tid)

om f.eks Diablo kulene vinner testen, bør jeg kunne holde meg til de kulene over flere år likevel?

 

Han som skulle hjelpe meg med denne testen idag sa at jeg måtte ringe den lokale ammosjappa på forhånd, slik at jeg garantert kunne kjøpe store kvanta av den pelleten som vant testen, med en gang før den ble utsolgt..?

 

Jeg syntes dette hørtes såpass merkelig ut at jeg droppa hele greia...for nå...

 

jeg har nå 6-7 forskjellige slag liggende i skuffen. kunne tenkt meg å testa alle sammen, men ikke nødvendigvis stresse med å kjøpe en haug av de, bare holde meg til de i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Tror du tenker riktig, for produsenter med gode rutiner og av kjent merke pleier å levere

ganske gode serier. Vekt er nok det som er mest avgjørende dersom du skyter med pistol.

Hastigheten er lavere, kula blir heller ikke utsatt for like mye trykk og holder da fasongen bedre. Såklart vil kuler som rister rundt i en boks bli mer utsatt for støt/skjevheter/bulker enn slike som står montert en og en i brett, men sålenge du ikke har for vane å slippe kuleboksene dine rett i gulvet tror jeg det ikke utgjør noe stort problem.

 

Selv bruker jeg mye Daystate da de samler best i f.eks Falcon, i en Webley Patriot samler utrolig nok Gamo Diabolo veldig bra, en Webley Tomahawk liker best JSB.

To like våpen trenger heller ikke gå likt med lik kule.

 

Fnn ditt merke og handle i moderate mengder, f.eks et tårn i slengen.

Det er mange skudd uansett. Blir pottene FOR gamle kan de bli tørre, men da er de gamle også!

Har selv kjøpt noen flatnesa/wadkuttere hos Toolfarm i 4.5 som er overraskende bra, men lurer litt på blyinnholdet i de da det gnistrer i kulefangeren dersom jeg bruker et kraftig gevær :forvirra::shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger fått testet luftammo og deretter kjøpt mest mulig av den lot'en som samlet best. MEN så har jeg brukt den kun til konkurranse, og da varer lageret forholdsvis lenge. Du er strengt tatt ikke nødt til å trene med Finale Match eller R10 eller hva du nå ender opp med etter testingen. Jeg trener med ordinære H&N-kuler og skyter stevner med RWS R10 av den lot'en som "vant testen". Det funker iallfall for meg (selv om man ikke alltid skulle tro det utfra resultatene...).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger fått testet luftammo og deretter kjøpt mest mulig av den lot'en som samlet best. MEN så har jeg brukt den kun til konkurranse, og da varer lageret forholdsvis lenge. Du er strengt tatt ikke nødt til å trene med Finale Match eller R10 eller hva du nå ender opp med etter testingen. Jeg trener med ordinære H&N-kuler og skyter stevner med RWS R10 av den lot'en som "vant testen". Det funker iallfall for meg (selv om man ikke alltid skulle tro det utfra resultatene...).

 

yes. Men vil det si, at når lotèn din er skutt opp, tar du da en ny ammo-test for å sjekke at det samme kulemerket fremdeles samler best? eller fortsetter du å handle dette merket uten å bry deg om å teste ny lot av samme brand?

 

Jeg trener med mosquito fra XXL. 25kr boksen og uten blystøv. (etter tips fra en kammermann)

I stevner hittils har jeg brukt diablo som kosten 70-80kr boksen, men det hadde ikke forundret meg om mosquito-pelletsà var de som samlet best. det er dette jeg gleder meg til å finne ut.

Link to comment
Share on other sites

Tror du tenker riktig, for produsenter med gode rutiner og av kjent merke pleier å levere

 

Fnn ditt merke og handle i moderate mengder, f.eks et tårn i slengen.

Det er mange skudd uansett. Blir pottene FOR gamle kan de bli tørre, men da er de gamle også!

Har selv kjøpt noen flatnesa/wadkuttere hos Toolfarm i 4.5 som er overraskende bra, men lurer litt på blyinnholdet i de da det gnistrer i kulefangeren dersom jeg bruker et kraftig gevær :forvirra::shock:

hihi :lol:

 

ja jeg tror jeg gjør det sånn. tester, finner en vinner og bruker de i gjeldende stevner. så kan jeg trene med hva som helst annet.

skulle jeg få tid, kan jeg jo gjøre ny test om et år eller 2(:

Link to comment
Share on other sites

Men vil det si, at når lotèn din er skutt opp, tar du da en ny ammo-test for å sjekke at det samme kulemerket fremdeles samler best? eller fortsetter du å handle dette merket uten å bry deg om å teste ny lot av samme brand?

Ny test. Nå skyter jeg stevner med RWS R10. Forrige konkurranseammo var H&N Finale Match. Om et par år blir det ny test.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd at jeg er bedre enn ammoen min. Uansett merke. Selvsagt er det forskjell, men av de greit kjente merkene samler nok kulene bedre enn de fleste skyttere.

 

 

Når det er sagt så har jeg ikke prøvd de aller billigste boksene.

 

 

Jsb, h&n, div "stenvaag" typer eller rws går likt i min Morini. Samme med de meisterkugln boksene. Husker ikke produsent..

 

Tror det viktigste er å gjøre ting riktig til du passerer 580. Så kan du begynne å forske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kjøpt noe billig-greier hos toolfarm og har vel skrevet et innlegg om kvaliteten på de enten her eller på et annet forum. Jeg tenker ikke på de flatnesa sorte som det gnistrer av, disse billige var i .22, eller noen få var det. Mesteparten av pottene var fra 3mm opp til .25, altså et helt virvar av skjeve, store, små, sammenklistrede misfostre.

Tror jeg har en boks igjen og skal få lagt ut bilde. Jeg ble rett og slett så lattermild

over kvaliteten på innholdet at jeg såklart måtte testskyte søppelet!

Traff ikke stort, noen trilla nesten igjennom løpet og andre fikk jeg ikke inn.

De som lot seg skyte ut traff overalt, antagelig ville jeg fått bedre presisjon dersom jeg

grabbet en neve og kastet det mot skiva.

Link to comment
Share on other sites

Tren med hva som helst, bare det samler.

Samler det utmerket du konkurrere med de også.

 

Å trene med noe som sprer som et hagleskudd gir ingen mening.

 

Dissa burde spre øørlitegrann...men synes de virker veldig solide til den prisen(:

ikke støver de på fingrene heller. Treningsammo.

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/ammunisjon/luft/luftgevaerkuler-mosquito-4-5mm-500-stk-1062643

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd at jeg er bedre enn ammoen min. Uansett merke. Selvsagt er det forskjell, men av de greit kjente merkene samler nok kulene bedre enn de fleste skyttere.

 

Helt klart. Jeg vil gjøre dette for moro skyld, for hobbyn`s skyld. Finne ut om det f.eks er een spessiel pellet som går dårligere enn en annen osv..

det er gøy å forske :winke1:

 

 

 

Tror det viktigste er å gjøre ting riktig til du passerer 580. Så kan du begynne å forske.

...*..LER...* :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen av oss her på kammeret som er pistolskyttere og er bedre enn ammoen sin. Men det er vel ingen grunn til å ikke skyte med det som samler best i ens eget våpen? Når man ser hvor mye arbeid enkelte legger ned i å lade den ammoen som samler best i en militærpistol, burde det jo være en selvfølge at man har best mulig ammo i en øvelse som stiller såpass store krav til presisjon som luftpistol gjør.

 

Hvor mange skudd fikk du tolket ut på forrige luftstevne? Kanskje alle hadde gått inn med bedre ammo?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig enig med deg, det er ingen grunn til å tenke at man ikke skal gjøre alt riktig i et skudd før det går av..og får man da et 9.9-treff, vil jo tanken slå ann..

 

et litt artig sidestykke til dette er mitt 60. skudd i forrige stevne...det var sikkert 44grader i lokalet, var utslitt og slet med å holde kornet lenger enn 2-tidels sekund....

løftet pistolen og tenkte umiddelbart "ta ned", men klarte ikke...jeg visste jeg hadde et dårlig siktebilde og grov-nappet i avtrekket. nappinga veide opp for dårlig siktebilde og det endte med en 10`r...en av svært få 10ère denne gangen..

 

men jeg og mener at man på alle nivåer bør ha forholdene til rette ihvertfall...man skal ikke kunne skylde på pistolen eller ammo`n om man skyter dårlig. små, negative psykiske hviskelyder i hodet under konkuranse er greit å unngå. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Noen går inn andre går ut. Det jevner seg ut for alle. Presisjonen i pistolen min er i allefall bra nok med alle de kulene jeg nevnte.

 

Selvsagt er det greit at kulene samler best mulig, men ingen av de mest kjente kulene sprer ut av tiern. Bruk tid på å lære deg å gjøre ting riktig, ikke sette fast pistolen i en benk.

 

Men er du stabil over 580, så ser jeg poenget..

Link to comment
Share on other sites

Den lille tida det tar å spenne fast pistolen en gang hvert 3-4 år, tar jeg meg råd til. Tjener jeg 2-3 poeng på det på hvert stevne så er det verdt det. Så får heller du nøye deg med ammo som holder tieren. Vi lever heldigvis i et fritt land.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tenkt å være med på VM i Field Target skyting som avholdes borte i Isfjorden første halvdel av August.

Gutta der borte har et mega anlegg for FT skyting og denne sesongen er det altså VM i FT som er hovedgreia.

Et kjempeinitiativ

Har testet litt forskjellig pellets i min gamle gode FX rifle og landet på JSB EXACT Diabolo Heavy... altså tunge pellets.

Veier svimlende 10,3 grs

Ikke rare vekta for oss som normalt skyter med kruttrifler, men dødelig effektiv og presis er denne kombinasjonen, for å si det slik.

 

Field Target skyting forgår på avstander fra 7,5 - 50 meter og jeg trener stort sett på 50 meter avstand, stående på ca 35 meter, samt på å stille siktet/rattet opp og ned, på forskjellige avstander. Er jo en formidabel kuledropp på 50 meter - se bilde

Om dere tar på finmysbrillene, kan en se ovale innslag av kulene i blinken (ved 8'tte tallet og rett over) Vi som skyter kruttrifler til daglig er ikke vant til å se sånt :mrgreen:

a4mye.jpg

 

 

Måtte jo prøve metallsilhuett grisen på 50 meter.

Disse smågisene er ikke rare greiene og er beregnet for metalilhuettskyting med 22LR rifle.

Er ikke nok anslag i pelletsen, til at den greier å velte denne minigrisen, men det gjør ingen verdens ting, så lenge en ser treffene.

Denne gruppa er skutt sittende - 5 skudd. Perfekte bogtreff. Rimelig fornøyd og rifla går som en strek om forhold og operatør spiller på lag, noe det gjorde denne dagen

67058g.jpg

 

 

FT skyting er rimelg krevende og målstørrelse varierer fra 1,5 cm til 4,5 cm på lengste holdet.

Målstørrelse er definert via diverse reglement om jeg husker rett.

Som dere ser på bildet under er gamle castor skikkelig fokusert og klar for jobben :mrgreen:

111q8ty.jpg

 

Vi testa også hastighet på disse miniputtkulene og fikk 713 fot i snitt.

Dette for å finne ut ansagsenergi.....som ble regnet ut til å være....hold dere fast...... svimlende..... 11,7 ft/lbs dvs innenfor grensen av hva som er tillat å bruke av "skyv" i forbindelse med FT skyting.

 

En innholdsrik og artig dag på skytebanen. Blir garantert ikke den siste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei mener det ikke er lov å benytte .22 til FT skyting, ellers hadde vel det vært å foretrekke :wink:

De forskjellige igurene felles greit ut til lengste holdet med kun .177 kaliber, under forutsettning at en treffer det definerte målområdet.

 

FT er jo egentlig jaktfeltskyting med luftgevær.

Greia er å bedømme korrekt avstand og ikke minst bedømme vind.

 

EDIT

Sjekket opp det ang å bruke cal .22 i FT og det er lov, MEN anslagsenergien må fortsatt ikke overstige 12 ft/lbs, så da faller vel litt av hensikten med å bruke .22 bort

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var en tur på banen igjen i går for å verifisere kulekomp mot avstandsrattet. Det stemte perfekt.

Grunnen til dette stunt'et var at jeg på forrige trening fikk en del avvik på hold over 40 m og skjønte ikke iverden hvorfor.

Kan dere gjette :?::?: ...........forrige gang var temperaturen ca 1 varmegrad, mot igår helt motsatt.... bort i mot ca 20 grader i sola. Så lite skal det altså til. Lesson learned.

Må bare understreke at jeg ikke kronograferte V0 i går.

 

Trente på hold fra 10 - 50 meter. Litt ujamn vind og er det noe som påvirker disse små pellets'ene, så er det vind :shock:

Sjekket også opp trykkfall på 25 avfyrte skudd. Gikk fra 200 bar til ca 150 bar. Også verdifull læring, for når det gjelder luftskyting er jeg rimelig grønn

 

Så kommer mitt muligens klønete spørmål til dere luftskyttergutta og jentene.

Jeg forstår det er 2 tilnærminger ang det med å kompensere for kuledropp.

1. ved å benytte en kulekompensator

2. ved å utarbeide et avstandskort

 

Hva ville dere gått for :?: Ble plutselig i tvil etter å ha tittet sannsynligvis litt for mye på youtube :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...