Jump to content

Meitemark dynge


Luriz

Recommended Posts

Hei.

Markdynga på småbruket mitt har forfalt drastisk de siste 15 åra. Det vil si at nå finnes det ikke mark igjen der.

Det kan jo nevnes at jeg ikke har fisket mye de siste 15 åra og aldri giddi å hivd noe der da.

Hvordan er beste måten å få opp ei bra markdynge igjen i løpet av så kort tid som mulig?

Kan jeg bare fore på med alt matavfall som jamthunden ikke spiser ( alt annet enn kjøtt egentlig).

Bør jeg hive grass osv der?

Hva må altså gjøres får å få den fortest mulig skikkelig bra igjen?

Link to comment
Share on other sites

Kulturmelk og havregryn er toppers til marken. Opprivd avis er også fint å putte oppi. Ellers som nevnt over..hestemøkk er bra og gress er FYFY. Gresset tetter og det blir mugg. Google " raising earthworms" Da får du masse tips og råd. Ikke overraskende har allerede Uncle Sam forsket seriøst på fenomenet;)

En metode jeg fikk fortalt (og har prøvd med passelig hell): kobberledere ned i gressplen med ca 2m avstand. Hver leder kobles til 220v. Marken kommer etterhvert opp til overflaten og kan plukkes. NB!! Bruk gummihansker OG støvler!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...