Jump to content

Overføre rifle over til kona.


lozine

Recommended Posts

Jaktgarderoben er rimelig full etterhvert, men konen har for tiden bare en hagle der. Vi bruker riflene om hverandre med utlånserklering. Det jeg lurer på som sikkert mangen vet her inne er hvordan jeg går fram for å overføre noen av mine jaktrifler over til fruen slik at jeg kan kjøpe noen nye til min garderobe, og hvilke gebyr dette blir?

 

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Det greieste må jo være som Noraf skriver at fruen søker på de nye våpnene.

Når det gjelder arv så er det kun ned fra far, mor, bestemor, bestefar, oldefar, oldemor etc. Så hun må betale 430 kr hvis hun skal overta noen av våpnene som står på deg.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel også departementet anført at de forventer at noen skal være døde, når det er snakk om arv. Men det praktiserer ulikt rundt om kring (Som så mye annet...)

Så den riktige veien å gå (så fremt konemor er registrert jeger, minner meg på at jeg må jage min på kurs..) er at hun søker på ei rifle i riktig kaliber og så kjøper din, slik at du får frigitt en plass i din garderobe.

Men det koster mye penger, for man er jo lur og søker om litt mer i samme slengen på samme gebyret, og så er gjeren tantepoliti slem og invillger alt, og da må man jo kjøpe masse skytegreier. Og ikke barer det, men da skal set til me sikter, ammunisjon, ladeutstyr og jeg vet ikke hva :roll: sukk og stønn :)

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften, § 101, fjerde ledd, litra A.

Kanskje noen sammenblander med den samme forskriftens § 20:

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje. I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

 

Der er det vel krav om at overdragende part er mer eller mindre død.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...