Jump to content

Silma Hagle Finnskogen Lux 12/89


Havmal

Recommended Posts

Hei!

 

jeg skal kjøpe meg min første hagle! jeg har tenkt på å kjøpe en Silma Hagle Finnskogen Lux 12/89 fra xxl! ( http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... 89-1060680" target="_blank ) :!: Sånn som jeg har forstått det så kan du bruke 12/70 og 12/76 cal i en 12/86. Hva tenker de litt mer erfarne folkene :?: den skal brukes til det meste som kan skytes av en hagle!!

Link to comment
Share on other sites

Var innpå den tanken jeg og,men valget endte på Beretta 686 e sporting. Grunnet jeg liker balansen bedre i den,men smak og behag=)

 

Treverket på den silmaen er virkelig flott..

 

Går utifra det er 12/89 du mener,silmaen du linker til spiser ALT av ammo i kal.12. :D

Link to comment
Share on other sites

en hagle i 12/89 trenger ikke veie mer en i 12/70-76. Men rekylen i en 12/89 er mer behagelig vis det er mer vekt på den, kontra en lettvekter. Jeg personlig liker ikke lettvektere, da jeg syns de blir veldig vinglete å skyte med. Men det er smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

sa den ene 16 åringen til den andre *fnis* :P

 

Skal du jakte med stål, har kanskje 12/89 noe for seg. Men min erfaring fra å jobbe i butiikk for en 5-6 år siden er at 12-89 sudd bare er lengre og dyrere patroner som har 12/76 ladninger...

Link to comment
Share on other sites

vil en hagle i cal. 12/89 veie mer enn en i cal. 12/76? den skal jo bæres med på jakt og! :lol:

 

Det er minimalt med "ekstra vekt".

Enkelte her inne syns at 12/89 er fælt da de sverger til 65mm og intet annet. Ikke hør på folk som sier at det ikke er verdt vekta eller prisen, det er det definitivt.

 

hastighet dreper, og 12/89 hagler tåler ikke trykket det ville medføre å få de tyngre ladningene opp i samme hastighet som f.eks 12/76. så da ender man opp med enten tyngre ladning i lavere hastighet, eller eksakt lik ladning i eksakt lik hastighet (som hassel nevner).

Link to comment
Share on other sites

he he :D

Om en 20 års tid, vil du også inse at de litt ykke midelaldrende mennenen faktiks viste hva de snakket om ;-)

IMNHO er 12/89 et triks fra produsentene for å få folk til å kjøpe nye halger. De et en løsning på et problem som aldri har dukket opp...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Silma Finnskogen, eneste våpenet jeg faktisk har beholdt.

Fikk problemer med noen slakke fjører etter en stund, dette fikset XXL sin børsemaker på stedet.

Prisen har imidlertid steget kraftig siden jeg handlet, sånn ca 100%. Til den prisen hadde jeg nok valgt noe annet...

 

Men for de 4995,- jeg gav for våpenet, er jeg meget fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...