Jump to content

Bedde Sauer 200 STR


1983

Recommended Posts

Har bilder av hvordan min stokk er beddet(av hvem er jeg ikke sikker på men det er gjort på Nøtterøy, Vestfold). Den var i tillegg beddet under pipehalsen også men det her jeg fjernet. Så fort jeg finner USB kabelen til kameraet, skal jeg laste det opp hvis det er av interesse?

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig Shooter så vet jeg ikke. Jeg kjøpte børsa sånn og ut fra hvordan jobben er gjennomført ser det ut som de har peil på hva de har holdt på med men jeg er klar over at den ikke er beddet etter "boka".

Når det gjelder delen med bedding under løpet så har jeg fjernet 1mm eller noe sånt så der er det ikke kontakt. Jeg vet om de som mener at det kan være en fordel å bedde også pipen på tunge lange piper(jeg har 21x700 pipe) men personlig så har jeg ingen erfaring med det ene eller det andre fra før av. Denne børsa er den første jeg har sett det på.

Link to comment
Share on other sites

Ja da jeg vet at noen våpen kan ha positiv virkning med bedd av pipedel men da har du altså fri pipe skjønner jeg men jeg har heller aldri sett helbedding fremst på Sauer men klart det blir jo veldig stivt der da så det kan ha brukbar effekt det . Var bare artig og høre hva andre mente om det :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bedding under løpet på en Sauer 200 str vil medføre treffpunktsendring når momentet på fremre skrue endres.Det er slik at koblinge løp/kasse ikke er stiv.Der løp og kasse er skrudd samme får man en relativ stiv sammenføyning. Tre er heller ikke et helt stabilt matriale selv om laminering hjelper på stabiliteten.

Link to comment
Share on other sites

Bedding under løpet på en Sauer 200 str vil medføre treffpunktsendring når momentet på fremre skrue endres.Det er slik at koblinge løp/kasse ikke er stiv

Jeg skjønner ikke helt det resonnementet. Er det noe som er stivt så er det sammenføyningen mellom løp og låsekasse. Klarer du å trekke dette skjevt med fremre skjefteskru så er det noe som er virkelig galt.

 

Når det gjelder delen med bedding under løpet så har jeg fjernet 1mm eller noe sånt så der er det ikke kontakt. Jeg vet om de som mener at det kan være en fordel å bedde også pipen på tunge lange piper(jeg har 21x700 pipe) men personlig så har jeg ingen erfaring med det ene eller det andre fra før av.

For presisjonen sin del er det ikke forskjell på om du bedder pipa eller ikke. Jeg har prøvd begge deler. Men, og det er et stort men med å bedde pipa, og en god grunn til at det ikke gjøres. STR er ei systembørse hvor det er meningen at du skal kunne bytte piper. Alle piper er ikke helt identisk og da kan de fleste tenke seg hva som blir problemet.

Link to comment
Share on other sites

På min Sauer er det plastinnlegget i bakkant av skjefte frest ut og erstattet med bedemasse. Det skulle ifølge min børsemaker ha en positiv effekt i forhold til rekylopptak eller noe sånt, siden låskassa blir liggende dønn fast i stedet for å bli slått inn i det mjuke plastgreiene som er der originalt. Mener også at han beddet det slik at låskassa ligger kun på bedemasse, men husker ikke helt hvordan det der var. Eneste jeg vet er at låskassa ligger som støpt i skjefte, og at jeg aldri har opplevd like stor spredning under seriene som jeg opplevde før børsa ble bedda. Kan forøvrig nevne at jeg beddet børsa for et par år og tusenvis av skudd siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Beddeblokken helbeddes i stokken, ja.

Har fått montert beddeblokk i mitt skjefte, bruker Bredvoldskjeftet til min Sauer

Skru til med 5nm og skyt! Jeg mener i alle fall samlingene krympet pittelitt. Men at det er mere stabilt er det ingen tvil om!

Link to comment
Share on other sites

Komprimering av trevirke fjerner man helt med et gjennomgående alurør som limes inn med beddemasse. Min første Sauer var myk som smør og mistet moment hele tiden. Jeg freste ut hele det fremre partiet og lagde ei halv beddeblokk som er massiv helt ned til skruen. Bak så borret jeg opp hullet til kasseskruen og limte inn det alurøret. Røret fikseres i en egen operasjon og pøser på med vanlig bedding etterpå. Dette er sikkert ikke godkjent for bruk i dfs, men det var nå heller ikke tanken. Stokken min ble i alle fall helt død, og momentet forble likt.

 

Ang den "myke plastgreia" som er på orginalen, så er det en fiffig løsning på et stort problem. Det er slettes ikke alle stokkprodusenter som har skjønt greia med den enda ;) Om de har cnc-freser med for liten kapasitet for verktøy, eller om det er ren latskap, vet jeg ikke. En nabo hadde f eks en GRS stokk (med Sauer 200 str oppi) som begynte å splitte bak kassa. Jeg fylte sprekkene med CA og la i press. Så freste jeg ut et spor tilsvarende orginalt og fylte med Locktite Hysol. Problem solved :)

 

Edit: Byttet en Æ mot en E ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

 

Ang den "myke plastgreia" som er på orginalen, så er det en fiffig løsning på et stort problem. Det er slettes ikke alle stokkprodusenter som har skjønt greia med den enda ;) Om de har cnc-freser med for liten kapasitet for verktøy, eller om det er ren latskap, vet jeg ikke. En nabo hadde f eks en GRS stokk (med Sauer 200 str oppi) som begynte å splitte bak kassa. Jeg fylte sprekkene med CA og la i press. Så freste jeg ut et spor tilsvarende orginalt og fylte med Locktite Hysol. Problem solved :)

 

Edit: Byttet en Æ mot en E ;)

 

Hvor dypt fresa du opp det hullet du fylte med beddemasse bak kassen ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å bedde under, men epoksy har en egen evne til å finne veien dit.

Hvis du bedder i en trestokk må du ta høyde for små forandringer. Ved å ha mulighet til å dra kassa ned og bak, med bakre skrue, kan du kompensere for ustabilitet i treet. Har du epoksy under skråflata risikere du at kassa rir på dette punktet.

Har du stokk i kompositt eller aluminium er dette ikke så nøye :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...