Jump to content

Xxaxx og Robert skyter langt.


barerobert

Recommended Posts

Jeg har lenge prøvd å få Xxaxx interessert i lange hold, og hang i går opp litt stål på 170 meter. Han var solgt.

Xxaxx og jeg har derfor i dag skutt litt med salongrifle på det som vi vil definere som lange hold kaliberet tatt i betraktning.

Vi strakk holdet til 300 meter og jammen traff vi ikke fint med salongrifla hans.

Forvent mer fra oss, dette har gitt mersmak :)

 

Vi skjøt flatt, tidvis 2-3 m/s, sidesol, og på en stålplate på 31x32cm hengt opp i SKOLISSER :mrgreen:

 

Xxaxx først.

" target="_blank

 

Meg selv.

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Guest bassistwis

Godt å se at det er flere som bruker påsken til å ligge i goværet å skyte langt med salongen!

 

For mitt vedkommende ble det på grunn av begrensninger i terrenget her kun skutt på hold

rundt 200m, og da mot en pappskive for å teste ut litt presisjon. DIGG.

 

Etter hvert blir det trolig foretatt skyting ut mot 400m, utfall usikkert men spennende!

Link to comment
Share on other sites

Skyting med salong er sterkt undervurdert ja :)

 

Er jo fint med lyddemper også, om man har egen eiendom kan man jo skyte 24/7 uten at noen blir vekket eller at noen irriterer seg.

Jeg holder på renovere min egen salong , jeg hadde i utgangspunktet tenkt å renovere den for jaktbruk, men nå etter å ha sett salongens kapabiliteter er planenen endret. Det blir langholdskikkert og tofot!

 

Jeg har tilgang til terreng som strekker seg så langt at .22 ikke når frem med sikker bakgrunn bare 5 minutter hjemmefra så dette blir bra fremover :) Her i tråden blir det posting fremover, Xxaxx ble visst mer enn middels interessert så vi er to om interessen som kan holde på sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest bassistwis

Hvilken tykkelse brukte dere på stålplaten? Gjenklangen kunne høres meget bra! Mye enklere

å forholde seg til gonger når man skyter på hold hvor det er tidkrevende å ta seg fram mellom

standplass og målområde, blir sikkert å lage noe selv etter hvert.

 

Fant forresten ut at snøen er helt genial til å foreta feltanvisninger med når det er nysnødd og solskinn.

Er man på innskytingsstadiet er det bare å finne en markant flekk å sikte på for så å se nedslaget med

god margin. Dette forutsetter jo selvfølgelig at man har kikkertsikte med stor K hvis holdet er langt.

Link to comment
Share on other sites

Vi brukte en rødmønjet 6mm plate av vanlig platestål som vi hang opp med skoreimer fra vernesko.

Det blir sjakler og langkjetting neste gang. Vi skjøt den ene skoreima av så plata hang etter en reim på slutten.

Treffene måtte times :mrgreen:

 

Vi har ikke gode nok kikkerter til å spotte nedslag på det holdet men det funker fint på 100meteren å se i nysnø ja :)

Link to comment
Share on other sites

Guest bassistwis

Takk for tipset! Skal se hva jeg får til av samme slag, og ja helst med noe

kjetting som tåler kulestøt noe bedre enn skoreimer!

Link to comment
Share on other sites

 

Vurderer tasco 6-24x50 grunnet smal økonomi, noen som kan si noe om tascokikkertene?

 

Sjekk hjemmesidene til Tasco før du handler, det finnes mengder av kinesiske kopier merket Tasco; jeg har en 6-24x4etellerannet; ikke noe galt med denne kikkerten.; ihvertfall ikke i forhold til prisen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

SWEET 22, en undervurdert kikkert?

Kanskje, det gjenstår å finne ut av. Men ikke sånn som tårnet som står på den originalt.

 

Jeg har derfor bygget om kikkerten for å lettere kunne justere for MOA/klikk.

Kikkerten har 60klikk på hver runde og går 7,5 runder. Det skulle tilsi 450 klikk og da igjen 112,5 MOA!!!??? Nuvel...

Uansett, her er slik jeg gikk frem...

 

IMAG0242.jpg

Kikkerten i original stand.

IMAG0243.jpg

Tårnet originalt.

IMAG0244.jpg

Bare å skru av skruen på toppen.

IMAG0245.jpg

IMAG0246.jpg

Og løfte justeringen opp av kransen.

IMAG0247.jpg

Selvlysende merker originalt :mrgreen:

IMAG0248.jpg

IMAG0249.jpg

Dette vil jeg fjerne.

IMAG0250.jpg

Går fort og fint med dremelen.

IMAG0255.jpg

Prøver at justeringen passer etter fjerning.

IMAG0256.jpg

Kanskje blanko kan brukes til merkene mon tro?

IMAG0257.jpg

Joda, den hefta bra og blir dermed brukt.

IMAG0258.jpg

Gul elektroteip for prøving.

IMAG0259.jpg

IMAG0260.jpg

IMAG0261.jpg

Ferdig resultat, men tapen skal erstattes med lakk og bedre merking.

 

Det ble bra, det eneste jeg skal endre på er å fjerne tapen som er lagt rundt tårnet og heller lakke tårnet og selvfølgelig merke det penere. Skjærkanten rundt kransen skal også files ned slik at den er flush hele veien rundt og grader må bort.

 

Ikke så verst, hva? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å bli engstelig for å treffe på 500 meter nå...

 

En kompis som var skarpskytter i tæret sa: "Joda Robært, du kainn træffe repeterbart på fæmhundre meter, MEN då må du stæle ammoen te skiskytterlandslaget åsså må det være vindstille, å om ei flua fjerte på vei te gongen så bomme du..."

Skal prøve nonetheless!!!

 

Nuvel, her må kraftigere saker til så derfor har jeg bestilt VAABEN...

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3497

 

Om økonomien strekker til blir det: http://www.accuracyinternational.com/ax338.php

Dog til .308/SA

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gikk til innkjøp av deler til gongstativ for salong. Vi snakker her om en billig, men genial løsning. :)

Arbeidsbukkfra JULA (kr.79,-)

Resten fant jeg på Biltema.

2stk Hundelenke (2 x kr.14,90,-)

2stk Karabinkroker 5x50mm (2 x kr8,90,-)

 

 

gongstativ.jpg

 

Har også lakka tårnet på kikkerten, fant oljelakk i gamlingens skap som er til modeller og brukte en sprittusj til merkingen.

IMAG0281.jpg

IMAG0283.jpg

IMAG0282.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En ting jeg lurer på, er hvordan dere skal klare å spotte bommene. Treff på første skudd er det nok bare å glemme, hvis blinken er 30cm. Har selv skutt med 22LR på over 500m, da skjøt jeg mot en stein som lå i vannkanten, slik at det ble lett å spotte bom som gikk for kort. Men selv når jeg hadde skutt meg inn slet jeg med å treffe repeterbart på et mål på ca 1 MIL, dvs drøyt 3 MOA. Var svært mye høydespredning, sikkert en kombinasjon av skytterfeil og ulik Vo.

Link to comment
Share on other sites

Vi blir to mann om saken, og satser da på å kunne spotte hvor man treffer med spottescope. Det er helt klart en utfordring å spotte en .22 på 500 meter men vi får se hvordan dette utvikler seg.

 

Forøvrig begynner jeg å få litt hetta hva ammunisjon angår. Må finne en med særdeles lav spredning i hastighet. Den får koste det den blir å koste men det er ihvertfall det som bekymrer mest nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Har kronografert og lada så likt jeg får til.

Greia er at jeg bomma på første to skuddene og han jeg skjøt sammens med ba meg bekrefte på et steinparti ved siden av gongen.

Vel, det er greitt om begge to er enige om hva en sikter etter :mrgreen:

 

Dette fant vi ut etter at vi var ferdig å skyte, men etter at jeg hadde sluppet 13 skudd! så begynte jeg på gongen og da så vi nedslag i myra bak den. Jeg var nå så usikker på meg selv at verken avtrekk eller skytestilling var brukenes til å engang skyte på papp på femti meter :lol:

 

Man lærer av sånt ja! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...