Jump to content

litteratur om hund


Bergem

Recommended Posts

Personlig har jeg ikke lest en bok om hndeoppdragelse, det kan nok være smart...

 

min erfaring startet i `88 når jeg fikk min første hund, en Borzoi (russisk mynde)

 

Alle hunder har forskjellige personligheter, i min verden er det ikke et facitsvar på hva som er riktig dressur etc..man må gjøre individuelle vurderinger fortløpende.

 

kortversonen er; opptre redlig og fint mot hunden, men vær tydelig og konsekvent..

 

hvs ikke kan det hende du får denne....

 

2edyvdx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nordenstam og Steen/Wilson er dressur for "de tøffe gutta", slik eg ma har møtt det i tradisjonelle fuglehundmiljø. Litt mykje kjefting og rykking i bandet etter min smak - men likevel ein del å læra av "tøffingane", absolutt.

 

Den "mjuke", "positive" dressuren som eg etter kvart har sett mest brukt av yngre kvinner ma i hundeklubbane, tiltaler meg litt meir.

 

Det kan vera greitt å vera obs på denne skilnaden, også når det gjeld hundelitteratur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på ukeskurs hos nevnte Nordenstam og kan bare si at det er noe av det beste jeg har vært med på.

 

Jeg tror ikke jeg sa nei til hunden min en eneste gang - jeg lærte å bruke stemme og kroppsspråk og å være konsekvent i både ros og korreksjon. Korreksjon var ikke snakk om kadaverdisiplin mer mer i retning Cesar Millan - avbryt kontant og ros straks hunden har abrutt oppførselsen. I løpet av en dag kunne hunden min ligge sammen med 15 andre hunder med en meters mellomrom hvor vi førere holdt oss skjult i 5 minutter. Det er ikke verst for en sju måneder gammel hund, og innlæringen var utelukkende av positiv art. Alle som kjenner meg VET at jeg elsker bikkjene mine og kunne aldri i livet lagt hånd på dem.

 

Men - jeg behandler hunden som en hund. Det er vel forskjellen for mange dikker og dakker for mye med stakkeren slik at forvirringen er total.

 

 

Jeg har også lest en del hundebøker - alt fra Canisretningen med klikker og godbit til Nordenstams "Full kontroll". Jeg foretrekker imidlertid å velge de løsningene som passer best for meg og min hund.

 

For å lykkes i ditt hundehold så vil jeg råde deg til å være rettferdig og konsekvent uansett - hunder er enkle sjeler og skjønner ikke at det som er lov ene dagen er forbudt den neste.

 

Gå også på valpekurs - det er nyttig sosialisering samt at du lærer deg hvordan du skal trene videre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ulike retningar i hundedressur kan det lagast mange, lange og sinte trådar om. Litt av "moroa", det.

 

Det beste er sikkert "sunn fornuft", men kven av oss har garantert sikkert det..... ? Difor er litterateratur og kurs nødvendig for dei fleste av oss. Som eg trur Jaktlykke også er einig i: Ikkje tillegg hunden menneskelege eigenskapar!

 

Cesar Millan trur eg me må sjå på med ein god slump skepsis, men han gjer seg godt på fjernsyn.

 

Kritiske røyster til Cesar Millan:

http://atferdsproblemer.blogspot.com/20 ... illan.html" target="_blank

http://www.lundqvist-hundeskole.no/cont ... tekst2.asp" target="_blank

http://www.canis.no/innlegg.php?id=1200492" target="_blank

Pluss - pluss - pluss - - -

Link to comment
Share on other sites

Cesar Millan trur eg me må sjå på med ein god slump skepsis, men han gjer seg godt på fjernsyn.

Om trådstarter synes Cesar Milan er litt slem så bør han ikke anskaffe Jagdhundbogen av Carl Tabel :lol:

 

Noen velger veien som vandrende gotterimaskiner under hundedressuren og noen kliner til i meste laget!

Det viktigste er å plukke ut det som best fungerer for den personen man er og individet man skal trene frem!

Derfor kan det være lurt å se igjennom det meste og plukke ut det man har mest tro på selv og rett og slett

prøve seg litt frem!

 

Finnes ikke en metode eller bok som er fasitten på hundetrening ennå!

Link to comment
Share on other sites

http://eies.files.wordpress.com/2009/12 ... g?w=700&h=" target="_blank" target="_blank

 

Ganske facsinerande å sjå Cesar Milan - Hundeviskeren - på fjernsyn. Han framstår som ein frelsar eller predikant som skal berga dei ulukkelege og fortvila hundeeigarane som har fått problem med hunden sin slik ar avliving ofte er den einaste løysinga. Etterpå står dei med "tårer i augo" og takkar helten sin -Cesar Milan.

 

Eg spør: Er det rein misunning som gjer at ei lang rekkje av organisajonar og kapasitetar åtvarar mot dei metodane Hundeviskeren brukar... ?

 

Lista over ein del av desse:

 

Fjellanger hundeskole

 

Canis Hundeskole

 

Din Beste Venn

 

Siddis Hundeskole

 

Norsk Atferdsgruppe for selskapsdyr (NAS)

 

Dyrevernalliansen

 

Manimal - Gry Løberg

 

Atferdsenter for smådyr - Veterinær Gry Eskeland

 

Etologi.no

 

Lørenskog Dyreklinikk

 

Smådyrklinikken Langhus

 

Knapstad Veterinærkontor

 

Norges Hundetrener Forbund

 

Lundqvist Hundeskole

 

Anders Hallgren (Sverige)

 

Runar Næss - Animal Zoolution

 

Turid Rugaas

 

Hund i Fokus

 

Familiehunden

 

Humanimal Care

 

Jar Hundeskole

 

Hundens Egen Hundeskole

 

Råde Hundeskole

 

Nesbyen Hundeskole

 

Nesodden Hundeskole

 

Hunden for deg

 

Foreningen for Omplassering av Dyr (FOD)

 

Trofast Dyrepensjonat

 

BINAS

 

Natur Videregående Skole - Hundelinja

 

Stend Videregående Skole - Hundelinja

 

House of Learning (Sverige)

 

Du & Din Hund (Sverige)

 

My Petshop (Sverige)

 

Hundens Värld (Sverige)

 

Amarok Hundetrening (Danmark)

 

Kennel Aquamanda

 

Jeppedalen Husky Trail

 

Kennel Nigra Ludens

 

Kennel Laugtun

 

Kennel Komplett Hund

 

Kennel Carve Canem

 

Kennel Luce de Luna

 

Kennel Moving

 

Ingar Saastad

 

Happy Hundelufting

 

GoodDog Center

 

Naturmedisinsk Dyreklinikk

 

Dyrealternativen

 

Firbent Terapi

 

Sportshunder

 

Izifix Hundetrenig & Adferd

 

Bamsekroken Hundesenter

 

4 poter - Hund og katt

 

Hundelykke

 

Huldra Forlag

 

Ulstein og Hareid Hundeklubb

 

(Henta frå: http://www.lundqvist-hundeskole.no/cont ... tekst2.asp" target="_blank" target="_blank)

Link to comment
Share on other sites

.. og du kan finne tilsvarende motstand mot Nordenstam (husker de hatske diskusjonene på Canis i sin tid...). Felles for denne motstanden er at ingen hadde førstehåndskunnskap om hva det gikk ut på; det var mer "jeg har hørt, jeg har lest" osv.

 

La folk gjøre seg opp sin egen mening - det er INGEN treningsmetode som er den eneste rette her.

Link to comment
Share on other sites

Altså ein slags "misunnelse" mot Hundeviskeren og Nordenstam... ?

 

Eg har lese Nordenstam og dei fleste har sett Hundeviskeren i aksjon på "ruta". Alle hundetrenarar som framstår i lys av "vekkelsesmøte" som skal frelsa oss armingane med problemhundar, dei er eg skeptiske til.

 

Men eg lyttar til dei.

Link to comment
Share on other sites

Om du leser svensk greit, så er en av mine favoritter i alle fall denne:

"Hundens språk och flockliv" av Lars Fält

Litt tung innledning kanskje, men en skikkelig godbit.

Erik Wilson har også en del meget gode artikler, bl.a. i gamle gode "Jakthunden" som kom ut i Sverige en periode for noen år siden.

Selv om det er litt på siden av hva det spørres om, så vil jeg også benytte anledningen til å berømme SKKs bok "Hunduppfödaren" for de av oss som produserer flere valper enn vi kjøper. Gnistrende god, enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke. Fint at du forsvarer Nordenstam!

 

Men berre for å plukka ut to kapasitetar frå lista: Rune Fjellanger og Anders Hallgren - for meg nokon av dei fremste innan hundetrening (likar ikkje ordet "dressur"). Når slike kapasitetar "er betenkte" over metodane til Cesar Milan, ville det vera horribelt å ikkje åtvara nybegynnarar som td. trådstartar om dette. Hundeprogram som nærmast illuderer eit vekkelsesmøte, og der helten omtrent får glorie er ein uting. For meg er dette amerikansk kultur på sitt verste.

 

Men har eg tid, ser eg gjerne på "Hundeviskeren". Der er som regel råd å snappa opp tips. Men å opphøga Cesar Milan til ein "guru", er ikkje rett.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke. Fint at du forsvarer Nordenstam!

 

Men berre for å plukka ut to kapasitetar frå lista: Rune Fjellanger og Anders Hallgren - for meg nokon av dei fremste innan hundetrening (likar ikkje ordet "dressur"). Når slike kapasitetar "er betenkte" over metodane til Cesar Milan, ville det vera horribelt å ikkje åtvara nybegynnarar som td. trådstartar om dette.

Hvem er Rune Fjellanger og Andres Hallgren?

Hva driver de med og hvilken bakgrunn har de?

I hvilken form er de kapasiteter innen hundetrenging?

Må innrømme åpent og ærlig at de navnene har jeg aldri hørt

Link to comment
Share on other sites

Det er mange på den lista di som er helt i den andre enden av skalaen, for makan til dulling og dalling skal man leite lenge etter.

:clap::clap:

 

Jeg har vært på endel fordrag om hund de siste 20 årene og kun ett jeg har gått fra i løpet av 10 minutter.

De 10 minuttene med Thorleif Lundqvist er noen av de mest bortkastede i hele mitt liv!

Link to comment
Share on other sites

E.J. Viss du har google søkemotor el. føreslær eg at du søkjer på Rune Fjellanger og Anders Hallgren. Meir er det neppe å seia om akkurat det.

 

Elles er det overraskande at Jaktlykke finn "dulling og dalling" på lista. Modig gjort, Jaktlykke! (Vil ikkje spørja kven som representerer "dulling og dalling"... )

 

Elles er eg einig med Jaktlykke i at altfor mykje kverulering ikkje er til nytte for nybegynnarar på leit etter god hundelitteratur. Men det er vel greitt å presisera ytterpunkta i "rykk og kjeft/dei tøffe gutta" på den eine sida, og "dulling og dalling" på den andre sida. Dei fleste av oss er vel ein stad mellom desse ytterpunkta.

 

(Eit råtips: Truleg er Jaktlykke og underskrivne mykje meir einige enn det går fram av denne ordvekslinga.... )

Link to comment
Share on other sites

E.J. Viss du har google søkemotor el. føreslær eg at du søkjer på Rune Fjellanger og Anders Hallgren. Meir er det neppe å seia om akkurat det.

 

Elles er det overraskande at Jaktlykke finn "dulling og dalling" på lista. Modig gjort, Jaktlykke! (Vil ikkje spørja kven som representerer "dulling og dalling"... )

 

Elles er eg einig med Jaktlykke i at altfor mykje kverulering ikkje er til nytte for nybegynnarar på leit etter god hundelitteratur. Men det er vel greitt å presisera ytterpunkta i "rykk og kjeft/dei tøffe gutta" på den eine sida, og "dulling og dalling" på den andre sida. Dei fleste av oss er vel ein stad mellom desse ytterpunkta.

 

(Eit råtips: Truleg er Jaktlykke og underskrivne mykje meir einige enn det som går fram av denne ordvekslinga.... )

Link to comment
Share on other sites

Google har jeg :)

Har heldigvis hatt tilgang til meget kompetent hjelp i mange år om jeg har hatt småproblemer innen hundetreningen jeg bedriver

så har sluppet å oppsøke komersielle hundetreningssentre!

Og skulle jeg engang ha behov for slik hjelp så veit jeg nøyaktig hvor jeg hadde dratt :)

Link to comment
Share on other sites

Ja,har helt klart vært veldig heldig :) Er nok mye mer ydmyk innen hund enn det kan virke som her på forumet :lol:

Ett stort problem (føler ihvertfall jeg) er alle velmenede råd folk får på forum som kan virke stikk i strid med sine hensikter!

Etter å ha kikka gjennom endel tråder på f.eks Canis så gir folk råd til uerfarne hundeeiere basert på erfaringer fra egen hund.

Og i mange tilfeller så er ikke grunnen lik til problemet de gir råd om! Og ofte er det nesten like uerfarne folk som gir råd som de som eier

problemhunden.

Derfor er jeg ytterst forsiktig de få gangene jeg prøver å gi ett velmenende råd så lenge jeg ikke har sett hunden i situasjonen :)

 

Les masse bøker og plukk ut det man selv synes rimer og prøv er mitt forslag.

Som Jaktlykke skriver så har ingen av "de store" fasitten og 100% rett i alt de mener!

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du nå eies med at jeg er modig?

 

 

I følge Hallgren burde sånne som meg ikke ha hund.

 

Uttalelse på et seminar mars 2012:

"En hund kan være alene 6 timer om dagen. Etter 7 timer bør vi ha litt dårleg samvittighet. Etter 8 timer burde vi skjemmes, og må hunden være alene 9 timer daglig, burde vi ikke hatt hund i det hele tatt".

Link to comment
Share on other sites

Som skribent er A. Hallgren noko av det beste eg har lese. Viss me studerer det som er skrive, kan det sikkert finnast diskuterbare ting. Det gjeld truleg dei fleste av skribentane, og eg trur både jaktlykke og E.J. er einige i det.

 

Eg har alltid beundra "outsiderar" som utfordrar ekspertisen. Å kalla jaktlykke "outsidar" er kanskje ikkje rett. Men viss ho utfordrar Rune Fjellanger og Anders Hallgren, då kallar eg det "modig".

 

(Men begynner ikkje dette å bli vel mykje kverulering... )

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at noen av de dyktigste hundemenneskene jeg har møtt ikke har hatt noen som helst interesse av å profilere seg selv på

samme måten som endel av det du kaller ekspertisen Eies!

Men hvis dyktighet måles i antall artikler eller lengden på bedefølget så kan de sikkert ikke kalles eksperter!

Men det er vel ikke det de prøver å oppnå heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mykje rett i det du skriv. Men no heiter denne tråden litteratur om hund Difor fell ein del "dyktige hundemenneske" utanfor diskusjonen. Men kjenner du "eit dyktig hundemenneske", so kan det vera meir verdt enn mange hundebøker, uten tvil!

Link to comment
Share on other sites

For å komme litt tilbake til det trådstarter spurte eg, så vil eg anbefale denne boken:

På plass av Jørn Mazarino. Den har vi brukt på våre hunder. Vår erfaring er at det var viktig at alle i huset leser samme bok, og visste ka en mente ved å vere konsekvent ovenfor hunden og kor hunden sin plass på rangstigen er. Husk at du er hundens leder. Hunden vil ha en myndig, rettferdig og kjær leder.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange "skoler" når det gjelder hundedresur!

Jeg har lest bøker fra flere av dem.

Jørn Mazarino ble nevnt her, hans hundeskole ligger ikke langt fra der jeg bor.

Han er også omdiskutert :winke1: (selvfølgelig).

Har også sett en del av programmene til Cecar Milan, det er show som skal presses inn i en sendetid.

Les bøkene hans, de sier litt mer. Tv programmene omhandler stort sett ekstrem tilfellene.

Rugås sine bøker er også vert å lese!

Hunder har forskjellige personligheter, jeg har tro på å bruke ideer fra flere og tilpasse det hundens gemytt.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

No er det slik at ikkje alle hundeeigarar har "ork" og tid til å lesa mange hundebøker. Ikkje minst derfor vil eg anbefala "Kontaktkontraktet" - ei tunn bok som omhandlar det viktigaste: Kontakt mellom hund og eigar.

 

Elles har eg lese ein del bøker, men eg tykkjer "gamle og gode" Järverud: "Din hund... osb" held mål framleis. Det er oftast den eg slær opp i om det er noko eg lurer på. Anbefalast!

Link to comment
Share on other sites

Prøver på min personlege oppsummering. Hundedressur/hundedressur kan graderast frå "De tøffe guttas metode"/"tysk" dressur"/"elektrisk halsband-dressur"/"gi bikkja eit rapp - kjeft og skrik" mfl, til dei "mjuke" metodane med utstrekt bruk av godbitar/"dill - dall - dulle - dressur"/mfl.

 

Det er nok mykje å henta innan dei ulike retningane. Personleg ville eg ha valt ein av dei "mjuke" metodane og heller supplera med tøffare metodar som td elektrisk halsband i aversjonsdressur i høve sauer.

 

Det er for tida i vinden med sokalla "dyretolking". Dette kjenner eg lite til, men det vesle eg har sett og lese om dette (ma. Märta Louise og hestar), så kjem eg ikkje til å prøva det enno. Vil heller ikkje anbefala nybegynnarar å satsa på dette http://www.sigra.no/behandlinger/dyr/dyretolk/samtaler/

 

(På den andre sida meiner eg at også "tøffe" Johan B. Steen har med "overnaturlege" element i bøker.) Så bildet er samansett. Overtru står enno sterkt blant folk flest, men å satsa på det som metode blir feil, trur eg.)

Link to comment
Share on other sites

"Tysk dressur" kallar eg ein litt hard og tøff dressur. "Deutsche grundigkeit". Militærprega, tvangsdressur/tvangsapport, nulltoleranse, gjerne el.halsband, fysisk avstraffelse, kan finna litt av det hjå Carl og Otto Tabel (trur eg dei heiter),av hundeførar som sjef og den som ar kontroll, forakt for "dulle dilling".....

 

"Tysk dressur" er eit uttrykk som underteikna har lansert. Men no skulle dei fleste ha ei aning om kva det går ut på, slik eg ser det.

 

Ein erfaren og kunnskapsrik dressør kan sikkert nå gode resultat med desse metodane. Ein nybegynnar bør i utgangspkt velja ein "mjukare" metode, og så evt supplera med "tøffare metodar" hjå ein spesialist.

 

Dette er mi meining. men det finst heilt sikkert fleire oppfatningar om korleis hundetrening skal gå føre seg.....

Link to comment
Share on other sites

"Tysk dressur" er eit uttrykk som underteikna har lansert.

Nåja,blir vel nesten som å påstå at man har oppfunnet hjulet det vel?

Omtalen av tysk dressur(og den betegnelsen på treningsmetode) har da jeg lest om i bøker fra 60 tallet!

Så lenge har vel Eies ikke vært i hundefaget!

Link to comment
Share on other sites

Ja, på 60-talet var nok desse metodane "in".

 

Eg tykkjer det er rett å gjera ein nybegynnar merksam på at når det gjeld dressur og hundelitteratur, finst eit "Tøft og hardt" ytterpunkt, og eit "mjukt" ytterpunkt. Dei fleste forfattarar og dressørar ligg vel ein stad i mellom.

 

Og her kan nybegynnaren velja.

Link to comment
Share on other sites

Ett hvert fornuftig menneske vil vel ikke starte med "kadaverdisiplin" fra dag 1! Dette er en undelig tanke "Canis-folket" har fått for seg

og velger å utbasunere strax folk tar litt mer i hundene enn det de selv gjør med "teppetisserne" de selv sitter med!

Den såkalte "Tyske" dressurmetoden (som f.eks tvangsapport) benyttes på momenter som MÅ sitte 100%!

For endel år siden så ble det gjennomført en test i Sverige med endel settere som skulle trenes opp til apport!

Halvparten ble det benyttet tvangsapport på og resten go`bite og masse kos!

Resultatet etter at alle hundene var ferdig trent og testet var følgende:

Hunder trent med tvangsapport: 100% apportert vilt

Go`bitmetoden: rett under 75% apportert vilt

 

Da kan man jo sette seg tilbake i godstolen og regne ut hva som er mest effektiv treningsmetode ;)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg lurde på kva "tysk" dressur er, er fordi dette er noko eg brukar.

Eg har trent og konkurret i ein hundesport i mange år. Har vore på mange foredrag i om trening av hund i den sammenheng,

dei fleste av desse har vore i Tyskland av tyskarar. Eg reiser ofte til Tyskland for å trene hund, derfor er heile min trenings mentalitet prega av dette. Eg må berre seie med ein gong at dei gamle fordommane mange sit med her ikkje stemmer. Trur ikkje det er eit land i verda som er kome so langt når det gjeld å utvikla hundedressur. Eg har aldri blitt fronta med ein hundedressur som går ut på å denge,straume eller vere stygg med hunden.

 

Ps! Eg trenar alltid tvangsapportering.

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg leser om hundedressur, jo flere spørsmål får jeg. Det er så mange og sterke meninger ute og går. Folk er veldig engasjerte når det gjelder hund, og det må være positivt. Jeg er oppvokst med hund, og har hatt hunder i familien i alle år. Jeg har aldri lest om dressur eller gått noe kurs før enn for knappe 2 år siden, da jeg fikk min helt egen valp. Jeg vil absolutt anbefale kursing. Jeg har kun vært på valpe(eier)kurs, men det var veldig lærerikt. Ellers har jeg lest noen bøker, 100% Positiv Hverdagslydighet, Klikkertrening og Ikke Skyt Hunden. Samt lest masse på diverse forum. Jeg har lært en masse! Og tenker "hvorfor gjorde jeg ikke dette før?" Hadde jeg enda hatt denne kunnskapen da jeg hadde de forrige hundene. Jeg mener det er viktig å stille med et åpent sinn, lytte til andre og være villig til å lære noe nytt. Jeg har vært så heldig å få kjenne ei topptrent working type engelsk springer spanieltispe. Det er for meg Formel 1 når det gjelder hund. Det var mye BRRRA! og lite kjeft der i gården. Jeg har blitt mektig imponert over hva jeg oppnår med klikkertrening. Så jeg vil absolutt anbefale å ta en titt på den metoden. Det finnes mange veier til Rom, men klikketrening bør ikke avfeies før en har satt seg inn i hva det handler om.

Link to comment
Share on other sites

Ja,folk bør absolutt prøve det de selv tror mest på. Da slipper man endel tvil under treninga.

Jeg har sett mye klikkertrening,prøvd litt selv,men den typen trening passet ikke meg eller min hund den gangen!

Har funnet "min" treningsmetode som jeg heller tilpasser individene jeg får :)

Men jeg idioterklærer ikke folk som benytter andre metoder om de får det til å fungere!

Men folk som messer om sine suverene treningsmetoder og som ikke oppnår noe rister jeg bare på hue av :-))

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Gordon Setter og leste noen bøker før jeg fikk henne. Men mannen som har hjulpet meg med mitt hundehold, er Anders Landin. Han har forøvrig kommet med et tilbud til godeste Hallgren og resten av kjøttbolledressørene, i et av de beste blogginnleggene jeg har lest: http://landins-hund-katt.se/2011/07/om-barbro-borjesson-cesar-millan-jepe-strid-och-anders-hallgren/

 

Merkelig nok har ingen takket ja enda?? :lol: Hvor blir det av Gry Løberg, Hallgren og Canis?? :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...