Jump to content

Scenar 155 med N150 - .308 Win


Joavnna

Recommended Posts

Jeg har laddet 46 grain N150 Scenar 155 til min .308 som har 66 cm løp. Kronografen (Pro Chrono digital) viser gjennomsnittshastighet på 876 m/s. Bra presisjon (ca 1 cm på 5 skudd på 100 m) og ikke noe trykktegn i -10 grader. I Vihtavuori Reloading guide står det at 46,8 grain gir 818 m/s med 61 cm løp. Lenger løp gir jo litt mer fart, men jeg synes at det var stor sprek mellom ladetabellen og rifla.

 

Jeg lurer på hvilke hastigheter andre får med N150 og Scenar 155. Kommentar?

Link to comment
Share on other sites

45,5 N150 har vell vært rundt 830 m/s i en KV59 pipe (tatt litt fra husken her..)

knallbra presisjon i hvertfall.

Men av og til driver chronoene og tuller, rart lys, og rarte ting skjer.

så lenge du ikke har trykktegn, og allt annet er bra, anbefaler jeg deg å kjøre chrono på nytt.

enda bedre, skyte på 100m og verifisere på 600m, stemmer tallene fra chronoen med tabellen, så har du jommen meg en fin fin 1000meters patron

Link to comment
Share on other sites

Fikk rare hastigheter på kronografen. Fra 880 til 920 m/s ved solnedgang. Men etter å satt den i skyggen av en snøscooter så ble det bedre. 865 m/s for fem skudd i snitt. Det virker jo rimmelig. Kronografen fungerer tydligvis best på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...