Jump to content

haglpatroner til skarv og gås "av den snille typen"


Jon H.

Recommended Posts

Hei, jeg er en helt fersk jeger som har planer om å dra en del på sjøjakt til høsten. Nå har det seg slik at hagla mi er av lettvekts klassen (ca 2,8kg) og er derfor ikkje så ideel å bruke med for eksempel: black cloud 35,5g, Rem Hypersonic steel eller andre ladninger med rimelig høg rekyl.

Dette har ingenting med at de blir for vonde for skuldra men rett og slett fordi munningsvippet blir så stort at eg trur det blir problemer med oppfølgerskudd om eg skulle være uheldig å skadeskyte. Hovedgrunnen til dette spørsmålet er at her i jakt og fiske miljøet mitt er det alltid så masse snakk om å få tak i så tunge og kraftige ladinger som overhode mulig får å felle viltet mest mulig effektivt. Er det i det heile tatt nødvenig med patroner som sender løpet 50 grader rett opp? Eller kan det klare seg med for eksempel 36 eller 32 grams tungsten/ Bismuthpatroner evt andre?

 

Er open for alle forslag.

Link to comment
Share on other sites

Enig med de over. Se på utgangshastighet mer enn haglvekt ved kjøp av ammunisjon. Dette øker også rekylen, men er (etter min subjektive mening) det aller viktigste for en haglepatrons drepeevne. Min favorittpatron om dagen er str 5 28g kent tungsten impact matrix. Har ikke skutt noe større enn stokkand med den, men den er utrolig effektiv.

 

...og: Ikke skyt på for lange hold! 40 meter ser ikke så langt ut over vann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...