Jump to content

Råd og tips til dobbelrifle?


Streamdip

Recommended Posts

Hei,

 

Etter å ha lest meg gjennom diverse tråder om dobbelrifler aner jeg at jeg beveger meg ut i ei hengemyr, for det blir fort spin-off og litt sære diskusjoner ser det ut til.

 

Jeg har alltid vært fasinert av dobbelrifler, og har en personlig preferanse for o/u. I dag har jeg fått bekrefta at kullet med NEG som jeg skal ha valp fra er født, og jeg har planer om at bikkja skal få meg inn på et jaktlag etterhvert. Dermed ser jeg for meg den unnskyldningen jeg trenger for å realisere våpendrømmen: Ett kort, lett, raskt og lekkert våpen til hundeførerjakt, og sporadiske grisejakter i Tyskland. I og med at jeg har familie i Tyskland ser jeg også for meg å hente ett våpen der selv, eller i det minste bestille der i fra.

 

Jeg er klar over "problemet" samskyting, og jeg lader ikke selv. Det har jeg heller ingen interesse av. Siden jeg kjøpte boltrifla mi for snart 20 år siden har jeg kun benyttet Lapua Mega til alt, og det har fungert bra. Jeg ser derfor for meg at jeg må et par ganger på banen for å teste ut hvilke ammo som gir best samskyting i dobbelrifla, og deretter er "problemet" løst.

 

Hva angår kaliber har jeg etterhvert landet på 8x57 IRS. Kragepatron med mulighet for relativt "tunge" kuler, og moderat rekyl i et lett våpen. Skulle være velegnet på elg. Og når tyskerne bruker 3006 på grisen skulle 8x57 gjøre omtrent samme nytten. (?)

 

Siden min aldrende boltrifle som jeg er veldig glad i er Heym, kunne jeg godt tenke meg dobbel fra samme fabrikk. Med andre ord ser jeg på en Heym 26B, riktignok med blank låskasse som ikke føres av XXL.

 

Er det noen som kan gi meg konkrete råd og vink til planene, og som kanskje har erfaringer med nevnte børse og eller kaliber?

 

Tar jeg for lett på samskytings"problemet"?

 

Og er det forøvrig noen som har handlet "usett" fra utlandet? Hvordan gjør man det?

 

Var på Frankonia i Berlin i vinter, og så da på to identiske børser av nevnte slag. Problemet var bare at den ene så ut som om den kunne koste 10 000,- mindre enn den andre når man så på treverket. Og jeg vil jo helst slippe å legge ut 30-40 høvdinger for ei børse med kjedelig stokk...

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltrifler er ok det..til sitt bruk. For løshundjakten er ikke dobbeltrifle optimalt mener jeg, en grunn er at du mister muligheten til lyddemper.

 

Etter et godt antal elger felt for min jamthund er min hørsel definetivt ødelagt, hvordan det gikk med hørselen til bikkja er vel et godt spørsmål..den er foresten i de evige jaktmarker, men en sleizen sideligger er god å bære og det blir det jo en hel del av...

 

Et punkt jeg merket meg har ikke så mye for debatten om dobbeltrifler å gjøre men dog,...for jakt på elg med løshund merket jeg fort at tunge, saktegående kuler fikk nesten alltid gjenomskyting, lettere og raskere derimot stoppet som regel i dyret og for meg var det viktigere enn at blodsporet var like bredt som en gangvei...bikkja var god den, så elgen fikk ikke stukket unna med det første.

 

Sikkerheten til bikkja veide tyngre enn gjennomskytinga..

 

Samskytinga er som regel bra, en kompis har en merkel 140 i 8x57R som går som ei stråle med nær sagt hva-som-helst av ammo.

Jeg ville valgt siktemidler med omhu, kikkert er som regel feil...doctersight er topp..

Link to comment
Share on other sites

Hørselen min er heller ikke noe å skryte av, så for min del er det digitale hørselvern som gjelder. Har bestilt meg propper med teleslynge fra Hørselslabben nå, og håper på at det blir enda bedre.

 

Kunne selvfølgelig valgt å sette lyddemper på boltrifla, men jeg får meg ikke til det av estetiske hensyn... Av praktiske hensyn så blir vel børsa hverken kortere, lettere eller "kjappere" med demper heller, så da blir det hørselvern.

 

Har ikke tenkt så mye over at det kommer til å skade hørselen på bikkja, men mer på at bikkja lettere kan bli skuddredd uten demper. Men på den annen side er det jo først nå i de senere år at bikkjene i større grad har levd med "luksusen" av demper på børsa til han far.

 

Hva angår gjennomskyting mht. sikkerheten til bikkja trodde jeg man av hensyn til bikkja uansett burde avstå fra å skyte i los før bikkja sto litt unna, og helst på sia? Har ikke mye erfaring fra løshundjakt bare så det er sagt... Men jeg innser jo at det her som ellers sikkert er en forskjell på teori og praksis.

 

Som du er inne på så er dette litt på sia... men relevante betraktninger til våpenvalg likevel.

 

Ang. kikkert har jeg sett for meg Varipoint 1,1-4x24, men jeg ser at de også har gode pakkepriser på nevnte børse med doctersight på Frankonia. Har ingen erfaring med disse. Blir det som en Aimpoint?

 

Etter å ha prøvd aimpoint på jakt kom jeg til at det ville være nyttig med muligheten for forstørrelse...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en dobbeltrifledrilling hvor jeg hadde valgets kval mht sikte:

 

Prøvde Leupold 1,5-5x20. Pen på en smekker børse, men der stoppet det. Litt trang, dårlig synsfelt i forhold til størrelsen. Forsåvidt helt "ok" i forhold til prisen..

 

Neste ble Docter Sight 3. Det var skuffende...:/ Synes ikke det var så innmari kjapt jeg?? Dessuten er det et utpreget kortholdssikte, 75m føltes plutselig veeeeldig langt. Samler snø og da er du fucked når skuddsituasjonen oppstår..

 

Dagens sikte er et 1,1-4x24 varipoint. Helt topp!!!!!! Kan avlevert skudd på lange hold om ønskelig. På laveste forstørrelse så er den behagelig å skyte med. Lotutec er glimrende i bløt elgskog hvor du ofte stifter bekjentskap med årets første sludd/snøfall.. Prøvde begge retikkel, men endte med 0. Der fungerte best synes jeg.

 

Aimpoint har jeg kun prøvd en gang på en kombi av en bekjent. Likte ikke at prikken ikke var helt rund. Videre så var prikken litt vel stor for lengre avstander. Skal man ha forstørrelse på Aimpoint blir det veldig trangt og mister noe sv hensikten vil jeg tro.

 

Jeg tror du er på rett spor med varipoint. Det som er bra pleier å koste litt, men det har man igjen for i lengden! Min handling har også kostet penger - og jeg endte på varipoint til slutt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ang. kaliber til dobbeltrifler, så er det vel patroner med krage som er mest brukt - og sikkert mest egnet. I utgangspunktet i alle fall, jfr. 8x57JRS som er nevnt over. Men med de utkasterne som er på riflene, er vel de tilpasset kaliberet / patronen rifla kamres i? Så hvis den selges i .308 eller .30-06 så kaster de vel ut patronene like godt som med patroner med krage?

 

Bare lurer...det er jo ikke all verden å velge mellom hvis man skal kjøpe 8x57JRS i butikk og ikke lade selv. RWS sin EVO ammo er sikkert fin den, men 13g kule blir vel litt drøyt på rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Patronen du har valgt er meget godt egnet til norsk storviltjakt, og rådyr!

Har jaktet elg i mange år, og gått gjennom patroner som 30-06, 9.3x62 og 9.3x64, 375H&H, og 8x57IS, 8mm-o6 og 8x68S.

Alle gode patroner, men min erfaring er at 8mm patroner er meget godt egnet. Fart har ikke så stor innvirkning på resultatet. 8x57IS har like god effekt som 8x68S opptil 200m. Det blir sjelden skutt over 200m på norsk elgjakt, eller annen storviltjakt for den del...

8mm har behagelig rekyl, god dybdevirkning og etterhvert har kuleutvalget tatt seg opp. Har akkurat bestilt meg em dobbelrifle-drilling i 8x57IRS. Den blir regulert fra fabrikk med 12,7gram Oryx(Norma). Skal også¨prøve å lade opp 12,7 gr Woodleigh, som jeg personlig liker bedre enn Oryx'en.

 

Det at 12,7/196grains kuler blir for tunge til rådyr er bare vås! Hele vitsen med et kombinasjonsvåpen er å finne en ladning/patron som fungerer til alt, og så lære seg kulebanen. Da må man ta hensyn til det største viltet.

 

Har skutt noen rådyr med 8mm-06(220 grs kule) og 9,3x62(286grs) og det blir veldig fine slakt :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv sideligger Heym i kal 30-06. Har aldri vært problemer med utkast noen gang på mitt våpen. Geværet samskyter også veldig bra med all ammunisjon jeg har prøvd.

Min erfaring med Heym er mer en bra, så jeg tror du gjør et godt valg der.

Link to comment
Share on other sites

Patronen du har valgt er meget godt egnet til norsk storviltjakt, og rådyr!
Jeg mente aldri å si at det ikke var egnet, jeg viste bare litt "bekymring" for at det for meg ser ut til å være veldig lite utvalg av fabrikkladet ammo når det gjelder kravepatronen 8x57 IRS/JRS. Kaliberet (8mm, eller 8x57 for den saks skyld) her jeg ingen ting i mot, heller tvert om.

 

Hvilken rifle er det du har kjøpt, mauser69?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med utgangspunkt i min egen begrensede erfaring med dobbeltrifler (krieghoff i 500/416 NE) tror jeg ikke du behøver å bekymre deg så mye for samskytingsproblemer med fabrikkammunisjon. Jeg holder meg uten problemer innenfor 8eren sittende på 100m og børsa samler godt nok til å skyte 10ere (1-2 tommer) på den avstanden. Har forsøkt ulike ladninger (+-6 grains men av samme kruttype) og to ulike kuler (Hornady og Woodleigh). Så langt har det ikke spilt noen rolle hva jeg har puttet i børsa. Den går likt. Det kan hende jeg har vært heldig med børsa mi, men Heym skal job ihvertfall ikke være dårligere og samskyting skal ut fra det jeg har hørt være lettere å få til med mindre kalibre. Tipper den Heymen går like bra som det meste av andre våpen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...