Jump to content

Browning og Beretta.. Hva er forskjell?


Benjamin

Recommended Posts

Heisann! Som vanlig så sitter jeg ser på våpen. Denne gangen hagle, og da er det ikke snakk om Beikal, Yldriz eller noe annet "billig". De er sikkert helt "OK", til sitt bruk, og tross for at de er passende våpen til jegere som har et stramt budsjett, noe som er veldig forståelig, eller de jegere som rett og slett ikke bryr seg om hvilken hagle de har, bare de treffer. Dessverre. Jeg tror ikke jeg er en av dem. Jeg skal ha ett av de "beste" merkene. Da er det snakk om Browning, Beretta eller Merkel.

 

Men hva er forskjellen på dem? Er det bare prisen, stokk og pynt? Eller er det noen mer praktiske løsninger på noen av de ulike modellene?

 

Tenker først og fremst på :

Browning B525 Hunter Nordic

Browning Cynergy Hunter

Beretta Silver Pigeon, alle modeller

Beretta sv10 Perennia 3

 

Noen som har anbefalinger, til noen av nevnte hagler?

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei Kan ikke svare på så mye annet enn Browning hagler da det er den jeg har mest erfaring med, Ble flasket opp på en håndlaget B25 som var tilpasset til min bestefar, men da jeg hadde de samme målene som han så passet den haglen meg utrolig bra. Kjøpte meg senere en B425 som jeg har vært veldig fornøyd med. Var i Spania og fikk prøve en B725 og denne haglen var nydelig og passet meg fantastisk bra, så den ble bestilt og jeg får den i løpet av neste uke. Så for meg er det Browning og jeg har testet mange hagler men ingen har vært mere riktig en Browningen for meg. Og her er nøkkelen for et godt kjøp, finn den haglen som passer deg best og som du skyter best med, om den koster 5000 eller 25000 eller mer spillet ingen rolle, det som er viktigst er hvilken som føles riktigst og som du føler er best, og ikke den som koster mest :-)

Link to comment
Share on other sites

Hva kvalitet angår, så skal du jobbe hardt og lenge for å klare å påvise at en er bedre enn den andre - alle haglene du lister opp varer et par generasjoner utover med hard bruk. Oppsøk en forhandler som har alle eller flest mulig av dem og sammenlign dem, velg den du føler deg mest komfortabel med og som passer deg best. Se gjerne på Guerrini også når du først er i gang, den er i samme klassen.

Personlig liker jeg den lave og smekre profilen på baskylene til Beretta, men dette er utelukkende en smakssak og har ingenting med kvalitet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må påpeke at dette muligens ble litt fordomsfullt og arrogant..

 

Kan jeg spørre hvordan en Merkel eller Beretta er "bedre" enn f.eks Silma eller Baikal?

 

En Baikal kan fungere like lenge og kanskje mye lengre enn en Beretta eller Browning.

De er ment for å bli brukt. Jeg vil påstå at det er et klart skille mellom en Baikal til 3000 og en Beretta til 30000, og det er ikke kvalitetsmessig. En Beretta koster 30000 fordi den har gravyre og nettskjæring - samt at den heter Beretta, og ikke Baikal. :wink:

 

 

(Og nei, uansett hva x familiemedlem eller y person på z butikk har sagt så er ikke Baikal støpt av gamle gryter og kar. En Beretta er heller ikke frest ut av en solid klosse platina- og electrumlegering.)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om kvaliteten på andre merker men min Browning B425 har skutt ca 25 000 skudd og den ble levert inn på service på 21000 skudd, de kikket på haglen og ba meg komme tilbake om nye 21000 skudd før de trengte å gjøre noe. Om dette betyr at det er kvalitet eller ikke vil jeg ikke si noe om, utenom at jeg er fornøyd

Link to comment
Share on other sites

@Sjutoogseksti: Jeg kan prøve å svare deg ut fra observasjoner jeg gjorde i løpet av den tiden jeg var bransjetilknyttet. Jeg har håndtert, kjøpt, solgt og utført reparasjoner og vedlikehold på hagler i de fleste klasser, og har sett Baikal, Beretta, Browning, Miroku, Merkel og en mengde andre i sine enkelte bestanddeler.

Forskjellene er mange, bl.a.

- Materialkvalitet. Baikal er ikke laget av resirkulerte gryter, og Beretta er ikke frest ut av en solid klosse platina- og electrumlegering, men det er stor forskjell på stålkvaliteten i dem. Stålet i Baikal har en grovkornet struktur og er relativt mykt - det merker du så snart du setter en fil i det for å tilpasse en del. Stålet i Beretta og Browning/Miroku sliter du ut filer på.

- Konstruksjonen - de dyrere haglene er konstruert på en måte som gjør dem mer komplisert og dyrere å produsere, men som også gir dem fordelaktige egenskaper.

- Kvaliteten på utført arbeid - de mer påkostede haglene har bedre tilpasninger delene imellom og bedre finish.

- Balanse og førlighet - håndter dem ved siden av hverandre så kjenner du forskjellen. Dette gjenspeiler konstruksjonen, man velger gjerne en løsning som er mer komplisert å maskinere, men som gir en bedre plassering av tyngdepunktet.

- Hele mekanismen er dimensjonert etter kaliberet i motsetning til på billighaglene der baskylen er dimensjonert til kaliber 12 og løpssettet er eneste forskjell.

- Og, selvsagt, personalkostnadene er ikke de samme i Russland og Tyrkia som i Italia, Japan og Belgia.

 

Betyr dette at jeg avskriver Baikal som ubrukelig ? Langt ifra, Baikal hagler har sikkert flere ryper på samvittigheten her til lands enn noe annet fabrikat, og de har vist i en årrekke at de duger. De dyrere haglene har bedre bruksegenskaper, men om du synes de rettferdiggjør prisforskjellen er det bare du som kan svare på. Spør du meg om en Baikal er verdt å kjøpe er svaret mitt ubetinget ja. Men det er det også hvis du spør om Browning, Beretta eller Miroku.

Hva slitestyrke angår er det i hvert fall en hagle jeg har sett som overgår alt annet: Jeg fikk en gang inn en Miroku 3800 Trap (Miroku produserer Brownings hagler med unntak av B25). Jeg var den første som løsnet en skrue på den, den skulle ha skiftet en tennstift, og eieren hadde loggført like i overkant av 130.000 skudd :shock:

Link to comment
Share on other sites

Godt å lese innlegget fra High power. Det er helt i tråd med mine erfaringer som jeger og til dels leirdueskytter i snart 40 år.

Jeg har en russisk MC8 som har gått 50000 skudd og jeg tør si den er som ny. Likevel tror jeg nok at mine erfaringre med Miroku og Browning er de aller beste både som bruksvåpen og kvalitet. I dag er det Beretta som vi bruker hos oss til jakt. Vi har dem både i sporter, kal.20 i 686 og som 687 i jaktutgave. Lurer egentlig på om jeg ikke vil bytte til Miroku igjen. Noen som har en President å selge?

Link to comment
Share on other sites

MCen kjøpte jeg litt brukt i 1977 med 2 løp, Browning koffert og ekstra fjærer og tennstifter m.m. Kostet da 3 månedslønner som industriarbeider. Brukte den til jegertrap fram til1986. Kjøpte da en Miroku 3800sw. I dag blir MC en bare med på en og annen jakttur. Den hagla selges aldri.

Link to comment
Share on other sites

Alle våpnene du nevner får veldig god kritikk. Det som har betydning spør du meg er hvilket våpen du får best følelse av under håndtering. Men skal man pirke ville jeg sett på detaljene med choker. Browning har invector + med lang overgangskonus. Dette får mye skryt og er kjent for å gi gode skuddbilde. Beretta har lignende system, opti-choke, som og får samme skryt. Mener Perennia har dette systemet, usikker på hva silver pigeon variantene leveres med nå. Videre om du går for en beretta som har kick-off systemet bør du teste I praksis da noen liker, og andre misliker nettopp dette.

Når det gjelder garanti mener jeg Browninghar har 10 år og beretta 2 år men er ikke helt sikker på dette.

Som sagt, småpirk muligens, men I våpen av denne klasse finner du ikke store kvalitet, balanse eller finish avvik.

PS, sjekk og ut den nye Browning B725 også.

 

@ Sjutoogseksti, jeg fant bedre priser på berettaene , men sliter med å finne baikalen, ihvertfall med singletrigger og 5 choker så rimelig som deg.

Av de våpnene jeg har prøvd må jeg si jeg synes det var det litt forskjell I balanse på Baikal mot eks. Beretta, Browning, Miroku også.

Men fint du mener noe da, selv om det kanskje ikke var det trådstarter spørsmål om :-)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom browning og beretta er låsesystemet. Berettaen bør ikke klappes sammen på grunn av systemet sitt mens browningen tåler det helt greit.

 

jeg eide en beretta en gang som ble ødelagt av en slektning som la den igjen i båten en stund, han kjøpte ny hagle til meg men da fikk jeg browning 525hunter light som jeg er meget fornøyd med. hva enn du går for er begge flotte hagler som du ikke kan gå feil med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...